Türkçe


OPTİSYENLİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
OPTİSYENLİK UYGULAMALARI-I OPT122 1 2 1+4 3.0 3.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. EVRİM AVCI
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 25
Uzmanlık / Alan Dersi % 20
Destek Dersi % 15
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi % 25
Aktarılabilir Beceri Dersi % 15

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Optisyenlik uygulamalarının laboratuvar ortamında çalışılması. Gözlük camlarını tanıyabilme, görme kusurlarının özelliklerini ve farklı yazılış şekilleriyle transpozelerini kavrayabilmeve yapabilme, gözlük camlarının çerçeveye montajı için kullanıcıya ait pupilla ve montaj yüksekliği ölçülerini elde ve dijital pupillametre kullanarak pupila ölçüsünü alabilme, gözlük camlarını, elmasla kesebilme ve el taşında işleyerek kapalı çerçeveye montajını yapabilme, gözlük çerçevelerinin özelliklerini, ölçümlerini ve çeşitlerini kavrayarak yüze göre seçimini ve ayarlarını yapabilme, camları fokometre kullanım tekniğini kavrayarak ölçebilme, görme kusurlarının özelliklerini ve farklı yazılış şekilleriyle transpozelerini kavrayabilme, gözlük çerçevelerinin özelliklerini, ölçümlerini ve çeşitlerini kavrayarak yüze göre seçimini ve ayarlarını yapabilme dersin amaçları arasındadır.
Dersin İçeriği Gözlüğün tanımı, tarihçesi ve kullanım alanları. Optisyenin tanımı, görevleri, yetkilerini ve yönetmeliği öğrenme. Gözlük çerçevelerinin üretiminde kullanılan ham maddeler ve özellikleri. Gözlük çerçevelerinin düşey ve yatay eksende denge konumuna getirilmesi ve insan yüzüne göre ayarlanması. Gözlük çerçevelerinin ölçümleri, kısımları, yüze göre seçimi. Merceklerin diyoptrik güçleri, fokus noktası ve fokus mesafeleri, merceklerin genel sınıflandırılması. Mineral ve organik merceklerin tanınması. Mercek çeşitleri, merceklerin termal, fiziksel ve kimyasal özellikleri. Konveks ve Konkav merceklerin özellikleri, kullanım alanları, sferik (küresel) ve silindirik merceklerin özellikleri ve çeşitleri. Reaksiyon kusurlarına göre merceklerin kullanıldığı yerler. Merceklerin marküllenmesi, çizilmesi, tıraşlanması ve kesme çalışmaları, merceklere kenar tıraşlanmasının yapılması ve gözlük çerçevelerine montaj aşamaları. Fokometrenin tanınması ve kullanımı, merceklerin diyoptrik güçlerinin bulunması, optik merkez tayini.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Bu ders öğrencinin meslek hayatında atölyede yapacağı işlemlerin hepsini uygulamalı olarak yaparak el becerisi kazanmasını sağlamaktadır.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Görme kusurlarının özellikleri hakkında bilgiye sahip olabilme,
2 Gözlük camlarını tanıyabilme ve camları fokometre kullanarak ölçebilme ve transpozeleri kavrayabilme
3 Gözlük camlarının çerçeveye montajı için kullanıcıya ait pupilla ve montaj yüksekliği (vertex ve pantoskopik açı..) ölçülerini elde, dijital pupillametre ve odaklama makinasını kullanarak alabilme, gözlük çerçevelerinin özelliklerini, ölçümlerini ve çeşitlerini kavrayarak yüze göre seçimini ve ayarlarını yapabilme
4 Gözlük camlarını elmasla kesebilme ve el taşında işleyerek kapalı çerçeveye montajını yapabilme

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Dersin tanıtımı, dersin kapsamı, dersin gerekçesi, önemi, kural ve gerekleri. Gözlüğün tanımı, tarihçesi ve kullanım alanları. Optisyenin tanımı, görevleri ,yetkileri ve yönetmelik. Optisyenlik laboratuvarının tanıtılması, bütün cihazların tanıtılması Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Ölçme, birimler arası geçişler, birim çevirme kategorisi, mutlak ve bağıl ölçme, ölçme hataları, hata hesapları, ortalama değer, Uzunluk Ölçmeleri (Kumpas, Merkez Kalınlık Ölçer, Frame meter, Pupilametre) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Merceklerin tanınması, gözlük çerçevelerinin üretiminde kullanılan ham maddeler ve özellikleri. Gözlük camlarının gruplandırılması ve fiyatlandırılması, manuel ve dijital fokometrenin tanıtılması, kullanımı, Sph lens ölçümü Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Gözlük camlarında diyoptri kavramı. Refraksiyon kusurlarının gözlük camları ile düzeltilmesi, farklı diyoptrilerde camları ölçme, aksını, optik merkezini ayarlama ve markürleme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Merceklerin tanınması, fokometre ve sferometre ile tanıma, fokometrede Pl cyl lens ölçümü Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Merceklerin tanınması, fokometre ve sferometre ile tanıma,fokometrede Sph cyl lens ölçümü Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Vize Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Merceklerin tanınması, fokometre ve sferometre ile tanıma, fokometrede Mix lens ölçümü Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 gözlük çerçevesinin özellikleri, ölçümleri ve çeşitleri, yüze göre çerçeve şeçimi, gözlük çerçevesini tanıma, Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Gözlük çerçevelerinin ayarlarında kullanılan el aletleri tanıtılması ve ayarlama yöntemleri, tornavida ve pense kullanım teknikleri (cımbız, vida tutucu, kargaburun, plaket çıkarma, tornavida takımı, nilör takma çengeli)... Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Elmas, fotoselli el taşları, el taşları ile ilgili genel bilgiler, elmasla cam çizimi, kesimi, el taşında traşlayarak düz kenar formu verme. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Gözlük montajı için gerekli olan yüz ölçüleri ve ölçüm teknikleri,manuel yöntem ve dijital pupillametre ile Pd ve Ph tespiti, ölçülerin montajda kullanım yöntemleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Gözlük montajı için gerekli olan yüz ölçüleri ve ölçüm teknikleri.Seçilen çerçevenin kişiye göre ayarlarını yapma, yüz ölçülerine göre camını traşlayarak tam çerçeveye monte etme, Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Gözlüğe göre cam kesme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1-

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Optisyenlik mesleği ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi donanımına sahiptir. Optisyenlik terminolojisi, sağlık mevzuatı, sağlık hukuğu konularında bilgi ve donanımına sahiptir. Optisyenlik mesleğini etik kurallar çerçevesinde, görev ve sorumluluklarını yerine getirerek icra eder. Program mezunları, özel sektörde optisyenlik müesseselerinde mesul müdürlük yapabilirler ya da bir Optisyenlik müessesesi açma hakkına sahip olurlar. X
2 Temel epidemiyolojik kavramları öğrenme ve mesleki uygulamalarda bu kavramları uygun biçimde kullanabilme. Optisyenlik konusunda, mesleki yetki ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. X
3 Gözlük, kontak lens ve az görme cihazları (teleskopik ürünler vb.) gibi temel görme cihazlar hakkında bilgilere sahiptir. X
4 Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimi, satışı ve hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlayabilme. X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Numaralı gözlük camlarını ve kontak lenslerin diyoptrisini ölçebilme ve bunların montajı için gerekli ayarları yapabilme. X
2 Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, gereçleri ve makineleri kullanabilme. X
3 Temel optik aletler hakkında yeterli bilgiye sahip olabilme. X
4 Temel matematik, Kimya, Fizik ve Geometrik Optik alanlarında genel bilgilere sahip olabilme. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası takım çalışması yapabilme, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme. X
2 Optisyenler, optisyenlik programında kullanılan bilgisayar programlarını etkin bir biçimde kullanırlar. X
3 Türkçe dil bilgisi ve kullanım becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler yetiştirmektir. X
4 Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Üstlenilen sorumlulukların başarılı ve doğru bir biçimde yerine getirilmesi. X
2 Sağlık sektörünü ve sektörün risklerini bilerek doğru kararlar alma. X
3 Takım çalışması gerektiren birimlerde, uyumlu ve etkin çalışır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki ve kişisel gelişimi için eğitim programlarını düzenli takip eder. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hastalar ve hasta yakınları ile doğru şekilde iletişim kurar. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Sağlık sektörü konusunda bilgi sahibidir. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Görme kusurlarının özellikleri hakkında bilgiye sahip olabilme,
2 Gözlük camlarını tanıyabilme ve camları fokometre kullanarak ölçebilme ve transpozeleri kavrayabilme
3 Gözlük camlarının çerçeveye montajı için kullanıcıya ait pupilla ve montaj yüksekliği (vertex ve pantoskopik açı..) ölçülerini elde, dijital pupillametre ve odaklama makinasını kullanarak alabilme, gözlük çerçevelerinin özelliklerini, ölçümlerini ve çeşitlerini kavrayarak yüze göre seçimini ve ayarlarını yapabilme
4 Gözlük camlarını elmasla kesebilme ve el taşında işleyerek kapalı çerçeveye montajını yapabilme

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 0 -
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 0 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 0 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 1 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Genel Toplam - - 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0.0
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 3.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.