Türkçe


HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PUBLIC HEALTH NURSING NRS304 3 6 3+0 3.0 5.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET ZEKİ AVCI
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. MEHMET ZEKİ AVCI
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 40
Uzmanlık / Alan Dersi % 30
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi % 20
Aktarılabilir Beceri Dersi % 10

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencileri halk sağlığı hemşireliği, sağlığın teşviki ve yaşam boyu hastalıkların önlenmesi ile tanıştırmaktır. Bu dersin ana odak noktası, öğrencilerin halk sağlığı hemşiresinin küresel bir ortamdaki rolünü eleştirel olarak düşünmeleri ve tartışmalarıdır. Hemşirelik öğrencileri kültürel olarak farklı nüfusa, dünya çapında var olan sağlık eşitsizliklerine ve bireylerin, grupların, kuruluşların ve ülkelerin eşitsizliklerle başa çıkma çabalarının bir kısmına maruz kalacaklardır.
Dersin İçeriği Bu ders, müfredatta tanıtılan hemşirelik kavramlarını genişletir ve öğrencilerin halk sağlığının tarihi ve kapsayıcı ilkeleri hakkında geniş bir anlayış kazanmalarına yardımcı olur ve disiplinin sağlığı iyileştirmedeki ve sağlık eşitsizliklerini azaltmadaki rolünü anlarlar. Öğrenciler, biyo-fizyoloji, davranış, kültür, sosyal yapı (sosyal, politik, ekonomik ve yerleşik bağlam) ve doğal çevre de dâhil olmak üzere insan sağlığını etkileyen çok sayıda ve etkileşimli faktörü inceler. Öğrencinin öz farkındalığını arttırmaya, etkili bir şekilde iletişim kurmaya ve ailelerin ve toplulukların halk sağlığı ihtiyaçlarını karşılamaya vurgu yapılır. Sağlık hizmeti sunum sisteminin analizi, politik, yasal, sosyal ve kültürel etkilerin hastaların sağlığı üzerindeki etkisini inceler.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Bu ders, hemşirelik öğrencisini nüfus odaklı hemşirelik sürecini kullanarak halk sağlığı kavramlarına tanıtır. Çeşitli toplum ortamlarında hastalık önleme düzeyleri, epidemiyoloji ilkeleri, toplum değerlendirmesi, çevre sağlığı, afete hazırlık ve profesyonel hemşirelik rolleri ve profesyoneller arası işbirliğini içerir. Halk ortamlarında yaşam süresi boyunca sağlığın teşviki, risk azaltma ve hastalık yönetimine vurgu yapılır.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Halk sağlığı, kırsal sağlık, toplum sağlığı ve toplum temelli hemşirelik uygulamaları arasında ayrım yapar.
2 Halk odaklı hemşirelik pratiğinin temel işlevlerinde yer alan etik teori ve ilkeleri karşılaştırın ve karşılaştırıp kıyaslar.
3 Çeşitli popülasyonların sağlığını etkileyen sağlık politikası, finans ve düzenleyici ortamlar hakkındaki temel bilgileri tartışır.
4 Kültürel, etnik ve sosyal olarak farklı hastalar, aileler, popülasyonlar ve topluluklar için bakım sağlamak için kapsamlı sağlık değerlendirme verilerinden ve kanıta dayalı araştırmalardan bilgi sentezler.
5 Birinci basamak sağlık hizmetleri, sağlığın teşviki ve hastalıkların önlenmesi arasındaki ilişkiyi analiz eder.
6 Sağlığın teşviki, topluluk eylemi ve savunuculuk alanlarını belirlemek için topluluk paydaşlarıyla etkili bir şekilde iletişim kurun ve ekip üyesi olarak katılır.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Halk Sağlığı Hemşireliğine Giriş; Toplum Sağlığı; Sağlık Kavramı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihçesi ve Evrimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Halk Sağlığı Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Uygulama ve Etik; Toplumda Transkültürel Hemşirelik Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Halk Sağlığı Hizmetlerinin Yapısı ve Ekonomisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Halk Sağlığı Hizmetlerinde Epidemiyoloji Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Bulaşıcı Hastalık Kontrolü Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Çevre Sağlığı ve Güvenliği Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 İletişim, İşbirliği ve Sözleşme; Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi: Eğitim Yoluyla Değişime Ulaşmak Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Halk Programları ve Hizmetlerinin Planlanması ve Geliştirilmesi; Politika Oluşturma ve Halk Sağlığı Savunuculuğu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Halk Sağlığının Kuramsal Temelleri; Müşteri Olarak Toplum: Hemşirelik Sürecinin Uygulanması Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Küresel Sağlık ve Uluslararası Halk Sağlığı Hemşireliği Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Aile Sağlığının Geliştirilmesi için Teorik Temeller; Ailelerle Çalışma: Hemşirelik Sürecinin Uygulanması Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Anne-Çocuk Sağlığı: Perinatal, Bebek, Yürümeye Başlayan Çocuk ve Okul Öncesi Kişilerle Çalışmak; Okul Çağındaki Çocuklar ve Ergenler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Yetişkin Kadınlar ve Erkekler; Yaşlılar: Yerinde Yaşlanma Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Allender, J.A., Rector, Ch. and Warner, K.D. (2014). Community and Public Health Nursing: Promoting the Public’s Health. Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams and Wilkins
2- Hunt, R. (2009). Introduction to Community-Based Nursing. Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams and Wilkins
3- Thornbory, G. (2009). Public Health Nursing. Blackwell Publishing Ltd.
4- Sines, D., Saunders, M. and Forbes-Burford, J. (2009). Community Health Care Nursing. Blackwell Publishing Ltd.
5- Watkins, D., Edwards, J. and Gastrell, P. (2003). Community Health Nursing: Frameworks for Practice. Elsevier Science Ltd.
6- Rippke, M. et al. (2001). Public Health Interventions: Applications for Public Health Nursing Practice. MDH
7- Omaha System KBS Rating Supplement (2010). Minnesota Omaha System Users Group
8- Kozier, B., Erb, G., Berman, A., Snyder, Sh., Harvey, Sh. and Morgan-Samuel, H. (2012). Fundamentals of Nursing. Pearson
9- Delves-Yates, C. (2015). Essentials of Nursing Practice. Sage
10- Leininger, M. and McFarland, M.R. (2002). Transcultural Nursing: Concepts, Theories, Research and Practice. McGraw-Hill Professional
11- Ogden, J. (2007). Health Psychology. McGraw-Hill
12- Morin, P.J. (1999). Community Ecology. Wiley-Blackwell
13- Doenges, M.E., Moorhouse, M.F. and Murr, A.C. (2010). Nursing Care Plans: Guidelines for Individualizing Client Care across the Life Span. F.A. Davis Company
14- Lewis, K. and Bear, B. (2008). Manual of School Health. Saunders Elsevier
15- A Quick Guide to Common Childhood Diseases (2009). BC Centre for Disease Control
16- Reed, J., Clarke ,Ch. and MacFarlane, A. (2012). Nursing Older Adults. McGraw-Hill Open University Press
17- Hasselaar, J. and Payne, Sh. (2016). Integrated palliative care. Radboud University Medical Center Nijmegen, the Netherlands
18- Townsend, M.C. (2015). Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-based Practice. F.A. Davis Company
19- Thompson, J. and Manore, M. (2007). Nutrition for Live. Pearson
20- Zeman, F.J. and Ney, D.M. (1996). Applications in Medical Nutrition Therapy. Merrill
21- WHO Handbook for Guideline Development (2014). World Health Organization
22- online kaynaklar ve makaleler

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgilerini ve pratik uygulama becerilerini çalışma ortamında en üst düzeyde kullanabilir. X
2 Klinikte karşılaştığı vakaları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek bireyselleştirilmiş hemşirelik bakımını uygular. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin ve toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde yerine getirir ve holistik hemşirelik yaklaşımını uygular. X
2 Her yaştan birey, aile, grup ve toplumun sağlığı korunması ve geliştirilmesi için hemşirelik süreçlerinden yararlanır. X
3 Bireyselleştirmiş hemşirelik bakımını, hasta bireylerde hastalıkların altında yatan mekanizmaların çözümünde ve sağlıklı bireylerde sağlığın korunması ve geliştirilmesi süreçlerinde uygular. X
4 Hastalıkların bakımında ve sağlıklı bireylerde sağlığın korunmasının yanı sıra terminal dönemde olan hastalarla da ilgilenerek bütüncül hemşirelik bakımını uygular. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Sağlıklı veya hasta bireylerin her ortamda hemşirelik bakım ihtiyaçlarını kanıta dayalı ve hasta odaklı çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayarak hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. X
2 Çeşitli çevrelerde, bilimsel merkezli terapötik hemşirelik yaklaşımı uygular ve bu sayede bireysel ve toplumsal sağlığın düzeyinin arttırılmasını ve korunmasını sağlar. X
3 Disiplinler arası ve mutlidisipliner gerektiren çalışmalarda hemşirelik özelliklerini ve liderlik becerilerini kullanarak koordinasyonu sağlar. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Kişisel ve mesleki gelişiminde bilime dayalı yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser. X
2 Kanıta dayalı hemşirelik yaklaşımını benimseyerek inovasyon yeteneklerini geliştirir ve bütün bu yeteneklerini harmanlayarak, pratiğe aktarır ve güncel bilgiyi takip eder. X
3 Evrensel değerler çerçevesinde eleştirel düşünerek, akademik yetenekleri kapsamında bilimsel sonuca ulaşır ve bütün bu yeteneklerini birleştirerek hasta merkezli bakımı sağlar ve sağlık kalitesini arttırır. X
4 Ulusal ve uluslararası sağlık politikaları geliştirmede profesyonel hemşirelik rollerini kullanarak karar verme mekanizmasının içinde bulur ve çalışmalara katkı sağlar. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alanındaki bilimsel bilgileri takip etmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olmak amacıyla en az bir yabancı dili orta düzeyde kullanma yeteneğine sahiptir. X
2 Üst düzeyde kullanma becerisi gerektiren bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak ulusal ve uluslararası standartlara uygun ve bilimsel kanıtlara dayalı olarak güvenli ve kaliteli bakım verir. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Ulusal ve uluslararası düzeyde rol ve sorumluluklarını etik ilkeler, mesleki değerler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde multidisipliner bir yaklaşımda uygular. X
2 Eleştirel düşünme yeteneklerini kullanarak, mevcut bilginin temelini araştırır, yeni bilgilerle arasındaki etkileşimleri sorgular ve bireyselleştirilmiş hasta bakımı kapsamında hemşirelik bilimine katkıda bulunur. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Halk sağlığı, kırsal sağlık, toplum sağlığı ve toplum temelli hemşirelik uygulamaları arasında ayrım yapar.1 (5), 2 (3), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (5), 13 (5), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
2 Halk odaklı hemşirelik pratiğinin temel işlevlerinde yer alan etik teori ve ilkeleri karşılaştırın ve karşılaştırıp kıyaslar.1 (5), 2 (3), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (5), 13 (5), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
3 Çeşitli popülasyonların sağlığını etkileyen sağlık politikası, finans ve düzenleyici ortamlar hakkındaki temel bilgileri tartışır.1 (5), 2 (3), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (5), 13 (5), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
4 Kültürel, etnik ve sosyal olarak farklı hastalar, aileler, popülasyonlar ve topluluklar için bakım sağlamak için kapsamlı sağlık değerlendirme verilerinden ve kanıta dayalı araştırmalardan bilgi sentezler.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (5), 13 (5), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
5 Birinci basamak sağlık hizmetleri, sağlığın teşviki ve hastalıkların önlenmesi arasındaki ilişkiyi analiz eder.1 (5), 2 (3), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (5), 13 (5), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
6 Sağlığın teşviki, topluluk eylemi ve savunuculuk alanlarını belirlemek için topluluk paydaşlarıyla etkili bir şekilde iletişim kurun ve ekip üyesi olarak katılır.1 (5), 2 (3), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (4), 13 (5), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 35
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 1 % 25
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 40
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 3 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 3 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 4 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 1 3 3
Proje Hazırlama 1 3 3
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 118
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 14
Genel Toplam - - 132
Toplam İş Yükü / 25.5 5.2
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 5.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.