Türkçe


TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI TUR204 2 4 2+0 2.0 3.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üye. HAYRETTİN PARLAKYILDIZ
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üye. HAYRETTİN PARLAKYILDIZ
Dersin Yardımcıları YOK

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders -
Uzmanlık / Alan Dersi % 100
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Geçmişten günümüze Türkçe öğretim programlarını yapıları, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları açısından değerlendirmek.
Dersin İçeriği Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; Türkçe dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel Türkçe dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanları; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırları, diğer derslerle ilişkisi; kademler arasındaki Türkçe dersi öğretim programlarının ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Geçmişten günümüze Türkçe öğretim programları hakkında bilgi sahibi olur. Geçmişten günümüze Türkçe öğretim programlarını yapıları, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları açısından karşılaştırır. Geçmişten günümüze Türkçe öğretim programlarının öğretmen yeterliliklerinin neler olduğunu bilir.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin ögeleri, cümle türleri hakkında yeterli akademik bilgiye sahibi olur. Edebiyat bilgi ve kuramları, Göktürk ve Uygur edebiyatları, Divan edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olur.
2 Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi ve beceriye sahip olur. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
3 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişime ve anlamaya imkan sağlayacak şekilde ve estetik bir biçimde kullanır. Türkiye Türkçesini ses bilim, şekil bilim, söz dizimi, anlam bilim ve sözlük bilim gibi dilbilgisi ve dilbilim yöntemleriyle anlama, yorumlama ve çözümleme becerisine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanabilir. Yurt dışındaki Türk çocuklarına, Balkanlardaki Türk çocuklarına, yabancılara ve Türk soylulara Türkçe öğretim yöntem ve tekniklerini bilir, uygular.
4 Öğrencilerin sözlü ve yazılı anlatım becerilerini geliştirecek yöntem ve teknikleri bilir. Türk dilinin kaynağı ve gelişimi ile Türkçenin ses özelliklerini bilir. Türkçedeki sözcük yapılarını ve eklerini kavrar.
5 Dilbilimini ve temel kavramlarını bilir, dilbilim çalışmalarına yön veren kişieri tanır. Evrensel dilbilgisinin temel kurallarını kavrar. Her bilgiyi olduğu gibi değil sorarak ve sorgulayarak benimser. Dönemsonu sınavı

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Türkçe dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi
1924-26-28-36-48-62 (Taslak) - 68-81-2005-2015 Türkçe Ders Programları
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 1924 Lise Birinci Devre Müfredat Programı (yapısı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 1929 Ortamektep Türkçe Programı (yapısı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 1949 Ortaokul Türkçe Programı (yapısı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 1981 İlköğretim Okulları Türkçe Eğitim Programı (yapısı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 2005 /2006Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı (yapısı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Ara sınav Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 2015 Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı (yapısı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) (yapısı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) (yapısı, temel alınan yaklaşım, içerik, amaç, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme yaklaşımları) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Programlara göre öğretmen yeterlilikleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Programların karşılaştırılması
Genel değerlendirme
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Dönemsonu sınavı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- 1924- 1926, 1936, 1948, 1962 (Taslak), 1968, 1981, 2005,2015 Türkçe Ders Programları (MEB)-Ankara
2- Hayrettin Parlakyıldız, "İlkokulların Dördüncü-Beşinci Sınıflarında Türkçe Ders Kitaplarındaki Çocuk Edebiyatı Metinleri Üzerine Bir İnceleme" Yayımlanmamış Doktora Tezi GÜ Sosyal Bilimler Enst. 1999 -Ankara


3- Hayrettin Parlakyıldız, "Olaya Dayalı Türlerdeki Metinlerde Moral Değerler" üzerine bildiriler.


4- Mustafa Cemiloğlu, İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi Alfa Yayınları Bursa -2015


5- Beşir Göğüş, Türkçe Öğretimi


6- İlköğretimde Türkçenin Sorunları TED Yayınları


7- MEB İlköğretim Türkçe Ders Programları


8- Hayrettin Parlakyıldız, "Duyguya Dayalı Türler" üzerine Sempozyum Bildirisi
9- Hayrettin Parlakyıldız, "Düşünceye Dayalı Türler" üzerine Sempozyum Bildirisi.
Türkçe Öğretim Programları üzerine makaleler ve Sempozyum Bildirileri

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini tanır. X
2 Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini belirler. X
3 Edebiyat biliminin temel kavram ve yaklaşımlarını (retorik/belagat, estetik; yansıtma, anlatımcılık, psikanalizm vb.) tanımlar. X
4 Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle tanımlar. X
5 Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. X
2 Kelime ve kelime gruplarını anlam ve görevleri yönüyle ayırt eder. X
3 Edebî metinlerin Türkçe öğretimindeki yeri ve önemini ortaya koyar. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Okuma becerisini, kuramsal ve uygulamalı boyutlarıyla kullanır. X
2 Dinleme-izleme becerisini geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Yazma tür ve modellerine uygun, özgün metinler oluşturur. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. X
2 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. X
2 Duygu ve düşüncelerini Türkçenin kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı olarak ortaya koyar. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve kurallarına uygun bir şekilde kullanır. X
2 Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. X
3 Türkçe dersi öğretim programlarını inceler. X
4 Çocuklar için seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinler seçer. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin ögeleri, cümle türleri hakkında yeterli akademik bilgiye sahibi olur. Edebiyat bilgi ve kuramları, Göktürk ve Uygur edebiyatları, Divan edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olur.
2 Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi ve beceriye sahip olur. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
3 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişime ve anlamaya imkan sağlayacak şekilde ve estetik bir biçimde kullanır. Türkiye Türkçesini ses bilim, şekil bilim, söz dizimi, anlam bilim ve sözlük bilim gibi dilbilgisi ve dilbilim yöntemleriyle anlama, yorumlama ve çözümleme becerisine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanabilir. Yurt dışındaki Türk çocuklarına, Balkanlardaki Türk çocuklarına, yabancılara ve Türk soylulara Türkçe öğretim yöntem ve tekniklerini bilir, uygular.
4 Öğrencilerin sözlü ve yazılı anlatım becerilerini geliştirecek yöntem ve teknikleri bilir. Türk dilinin kaynağı ve gelişimi ile Türkçenin ses özelliklerini bilir. Türkçedeki sözcük yapılarını ve eklerini kavrar.
5 Dilbilimini ve temel kavramlarını bilir, dilbilim çalışmalarına yön veren kişieri tanır. Evrensel dilbilgisinin temel kurallarını kavrar. Her bilgiyi olduğu gibi değil sorarak ve sorgulayarak benimser. Dönemsonu sınavı

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 40
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 1 % 60
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 2 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 2 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 3 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 1 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Genel Toplam - - 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0.0
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 3.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.