Türkçe


İLK VE ACİL YARDIM BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ACİL HASTA BAKIMI II ACL116 1 2 6+4 8.0 8.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim + Uzaktan Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. HÜLYA GÜLLERCİ
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. HÜLYA GÜLLERCİ
Dersin Yardımcıları Aziz Aşık

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 100
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu derste öğrenciye hasta veya yaralıyı izlemek, ilaç uygulamak, enfeksiyon hastalıklarını değerlendirmek ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bu derste öğrenciye hasta veya yaralıyı izlemek, ilaç uygulamak, enfeksiyon hastalıklarını değerlendirmek ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Dersin içeriğinde; -Hastane Öncesi Bakımda kullanılan ilaçlar ve sıvılar -Damar Yolu ve İlaç uygulamak(IM,SC,İD,İlaç Doz Hesaplamaları, IV yol uygulamaları, Sıvı ve İlaç uygulama, İntraosseoz Uygulama, Nebulizatör ile ilaç Uygulamak -Vücut Sıvı Dengesi ve Sıvı Elektrolitler, Asit Baz Dengesi, Kan Gazları -Gastrointestinal Sistem Hastalıkları ve Karın Ağrısında Hastane Öncesi Acil Bakım -Gastrointestinal Sistem Hastalıkları; Hastane Öncesi Sık Karşılaşılan Akut Karın Nedenleri(Apendisit, Kolesistit, Pankreatit, Divertikülit, Abdominal Aort Anevrizması, Gastrit, Peptik Ülser, Renal Kolik, Ülseratif Kolit) -Gastrointestinal Sistem Kanamaları, Üst ve Alt GİS Kanama, -Metabolik hastalıkları değerlendirmek -Metabolik hastalıklarda acil bakım uygulamak -Metabolik hastalıklar-Diyabet -Enfeksiyon hastalıkları değerlendirmek -Enfeksiyon hastalıklarında acil bakım uygulamak -Paramediklerin Enfeksiyon Hastalıklarının Bulaşmasını Önlemedeki Rolü, Asepsi ve Dezenfeksiyon Kuralları -Ürogenital hastalıkları değerlendirmek, -Ürogenital hastalıklarda acil bakım uygulamak -Zehirlenmeler ve Doğal Tehlikelerde Hastane Öncesi Acil Bakım -Isırık ve Sokmalarda Acil Bakım Uygulamak bulunmaktadır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Hasta ve yaralıya hastane öncesinde metabolik, enfeksiyon, ürogenital hastalıklarda acil bakım uygulamak, Tüm uygulamalarda aseptik teknikleri kullanmak. Dezenfeksiyon kurallarını bilmek ve uygulamak, Isırık ve sokmalarda acil bakım uygulama kriterlerini ve aşamalarını öğrenmek ve gerekli uygulamaları yapmak.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Hastane öncesi alanda kullanılan sıvı ve ilaçları öğrenebileceksiniz
2 Parenteral ilaç uygulama yollarını bileceksiniz. İlaç ve sıvı uygulama tekniklerini yapabileceksiniz
3 Vücut Sıvı Dengesi ve Sıvı Elektrolitler, Asit Baz Dengesi, Kan Gazlarını öğreneceksiniz
4 Gastrointestinal Sistem ile ilgili Hastalıkların ve kanamalarının belirti ve bulgularını öğreneceksiniz. Bu hastalıklarla ilgili acil yaklaşım basamaklarını sırasıyla uygulayacaksınız.
5 Metabolik hastalıkları uygun yaklaşım teknikleri ile değerlendireceksiniz. Hastalıklarla ilgili acil yaklaşımı uygun sıralama ile başlatabileceksiniz.
6 Enfeksiyon hastalıklarını ve değerlendirmeyi öğreneceksiniz. Uygun tedavi yaklaşımını başlatabileceksiniz.
7 Asepsi, dezenfeksiyon kurallarını öğreneceksiniz ve bunları uygulayabileceksiniz.
8 Ürogenital hastalılarlar ilgili yaklaşımları öğreneceksiniz ve uygun tedavi basamaklarını başlatabileceksiniz.
9 Zehirlenmelerde, Doğal Tehlikelerde, ısırık ve sokmalarda Hastane Öncesi Acil Bakım uygulayabileceksiniz.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Hastane öncesi alanda hasta veya yaralıyı izlemek, değerlendirmek ve acil yaklaşım basamakalarını uygulamak Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Hastane Öncesi Bakımda kullanılan ilaçlar ve sıvılar.
Pareneteral yol ve enteral yol ile ilaç uygulama ilkeleri ve teknikleri(IM,SC,İD,İlaç Doz Hesaplamaları, IV yol uygulamaları, Sıvı ve İlaç uygulama, İntraosseoz Uygulama, Nebulizatör ile ilaç Uygulamak
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Hastane Öncesi Bakımda kullanılan ilaçlar ve sıvılar.
Pareneteral yol ve enteral yol ile ilaç uygulama ilkeleri ve teknikleri(IM,SC,İD,İlaç Doz Hesaplamaları, IV yol uygulamaları, Sıvı ve İlaç uygulama, İntraosseoz Uygulama, Nebulizatör ile ilaç Uygulamak
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Hastane Öncesi Bakımda kullanılan ilaçlar ve sıvılar.
Pareneteral yol ve enteral yol ile ilaç uygulama ilkeleri ve teknikleri(IM,SC,İD,İlaç Doz Hesaplamaları, IV yol uygulamaları, Sıvı ve İlaç uygulama, İntraosseoz Uygulama, Nebulizatör ile ilaç Uygulamak
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Vücut Sıvı Dengesi ve Sıvı Elektrolitler, Asit Baz Dengesi, Kan Gazları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Gastrointestinal Sistem Hastalıkları ve Karın Ağrısında Hastane Öncesi Acil Bakım
Gastrointestinal Sistem Hastalıkları; Hastane Öncesi Sık Karşılaşılan Akut Karın Nedenleri(Apendisit, Kolesistit, Pankreatit, Divertikülit, Abdominal Aort Anevrizması, Gastrit, Peptik Ülser, Renal Kolik, Ülseratif Kolit)
Gastrointestinal Sistem Kanamaları, Üst ve Alt GİS Kanama, -Metabolik hastalıkları değerlendirmek
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Gastrointestinal Sistem Hastalıkları ve Karın Ağrısında Hastane Öncesi Acil Bakım
Gastrointestinal Sistem Hastalıkları; Hastane Öncesi Sık Karşılaşılan Akut Karın Nedenleri(Apendisit, Kolesistit, Pankreatit, Divertikülit, Abdominal Aort Anevrizması, Gastrit, Peptik Ülser, Renal Kolik, Ülseratif Kolit)
Gastrointestinal Sistem Kanamaları, Üst ve Alt GİS Kanama, -Metabolik hastalıkları değerlendirmek
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Metabolik hastalıkları değerlendirmek
Metabolik hastalıklarda acil bakım uygulamak
Metabolik hastalıklar-Diyabet
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Metabolik hastalıkları değerlendirmek
Metabolik hastalıklarda acil bakım uygulamak
Metabolik hastalıklar-Diyabet
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Enfeksiyon hastalıkları değerlendirmek -Enfeksiyon hastalıklarında acil bakım uygulamak
Paramediklerin Enfeksiyon Hastalıklarının Bulaşmasını Önlemedeki Rolü, Asepsi ve Dezenfeksiyon Kuralları
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Enfeksiyon hastalıkları değerlendirmek -Enfeksiyon hastalıklarında acil bakım uygulamak
Paramediklerin Enfeksiyon Hastalıklarının Bulaşmasını Önlemedeki Rolü, Asepsi ve Dezenfeksiyon Kuralları
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Ürogenital hastalıkları değerlendirmek,
Ürogenital hastalıklarda acil bakım uygulamak
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Zehirlenmeler ve Doğal Tehlikelerde Hastane Öncesi Acil Bakım
Isırık ve Sokmalarda Acil Bakım Uygulamak bulunmaktadır.
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Zehirlenmeler ve Doğal Tehlikelerde Hastane Öncesi Acil Bakım
Isırık ve Sokmalarda Acil Bakım Uygulamak bulunmaktadır.
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1-

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Temel mesleki bilgilere sahip olur. X
2 Dünyada acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir. X
3 Bireysel ve Örgütsel iletişim ilkelerini bilir. X
4 Kalitenin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. X
5 Acil durumlarda hasta değerlendirme; birincil ve ikincil muayene prensiplerini bilir. X
6 Hasta taşıma yöntemlerini bilir. X
7 Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir. X
8 Acil aracın mekanik ve teknik donanımı ile ilgili bilgi sahibidir. X
9 İnsan anatomisi, fizyolojisi, patoloji alanlarında temel bilgilere sahiptir. X
10 Enfeksiyon Kontrol Yöntemlerini bilir. X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Temel Yaşam Desteği uygulamalarını bilir. X
2 İleri Yaşam Desteği uygulamalarını bilir. X
3 Hastane öncesi acil bakımda stres ile başa çıkabilme yollarını bilir. X
4 İlaç uygulama yöntemlerini bilmek X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Temel hava yolu uygulamalarını ve ileri havayolu ve oksijen uygulama yöntemleri X
2 Defibrilasyon ve kardiyoversiyon yapabilme becerisine sahip olmak X
4 Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme X
5 Enfeksiyon Kontrol Yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi-antisepsi koşullarını sağlayabilmek X
6 Travma ekipmanlarının kullanım ve bakım becerisine sahip olmak X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 EKG ritim analizi yapabilmek X
2 Kanama kontrolu yapabilmek X
3 Acil araç kullanımı bilgi ve becerisine sahip olmak X
4 Hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verebilme becerisine sahip olmak X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir. X
2 Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar. X
3 Hastane öncesi acil bakımda kullanılan ilaç ve sıvıları bilir ve uygulama becerisine sahiptir X
4 Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme X
5 Olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik olarak ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir X
2 Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahip olur. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme X
2 Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme. X
3 Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
4 Acil yardım durumunda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Ani hastalanma veya yaralanma durumlarında olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar. X
2 Hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verebilme becerisine sahiptir. X
3 Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir ve uygular. X
4 Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Hastane öncesi alanda kullanılan sıvı ve ilaçları öğrenebileceksiniz
2 Parenteral ilaç uygulama yollarını bileceksiniz. İlaç ve sıvı uygulama tekniklerini yapabileceksiniz
3 Vücut Sıvı Dengesi ve Sıvı Elektrolitler, Asit Baz Dengesi, Kan Gazlarını öğreneceksiniz
4 Gastrointestinal Sistem ile ilgili Hastalıkların ve kanamalarının belirti ve bulgularını öğreneceksiniz. Bu hastalıklarla ilgili acil yaklaşım basamaklarını sırasıyla uygulayacaksınız.
5 Metabolik hastalıkları uygun yaklaşım teknikleri ile değerlendireceksiniz. Hastalıklarla ilgili acil yaklaşımı uygun sıralama ile başlatabileceksiniz.
6 Enfeksiyon hastalıklarını ve değerlendirmeyi öğreneceksiniz. Uygun tedavi yaklaşımını başlatabileceksiniz.
7 Asepsi, dezenfeksiyon kurallarını öğreneceksiniz ve bunları uygulayabileceksiniz.
8 Ürogenital hastalılarlar ilgili yaklaşımları öğreneceksiniz ve uygun tedavi basamaklarını başlatabileceksiniz.
9 Zehirlenmelerde, Doğal Tehlikelerde, ısırık ve sokmalarda Hastane Öncesi Acil Bakım uygulayabileceksiniz.

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 0 -
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 0 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 0 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 1 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 10 140
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 2 1 2
Laboratuar 2 1 2
Okuma 0 0 0
Ödev 2 1 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 10 30
Yerinde Uygulama 4 2 8
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 198
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 8 8
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 9
Genel Toplam - - 207
Toplam İş Yükü / 25.5 8.1
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 8.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.