Türkçe


GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UNLU MAMULLERDE HAMUR İŞLERİ GAS312 3 6 3+2 4.0 7.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Bölümde Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. CAN ŞİŞLİ
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. FATMA ÇELİKKAYA
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 100
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu dersin amacı, ekmek yapımında kullanılan temel araç, gereç ve malzemeleri göstererek bu malzemelerin kullanımı konusunda öğrencileri bilgilendirmektir. Ders ekmek hamurlarının hazırlanması ve mayalama süreçleri konusunda ustalık kazandırırken, öğrencilerin ekmek pişirme ve sunum teknikleri üzerine bilgi edinmelerini sağlar.
Dersin İçeriği mayalama ve pişirme gibi ekmek yapımının tüm aşamalarını detaylı şekilde konu alan ve bu aşamalara etki eden faktörleri ortaya koyan bir uzmanlık dersidir. Öğrencilerin farklı kültürlere ait ekmek türü reçeteleri üzerinden ekşi maya ve endüstriyel maya farkını kavramalarını ve kullanılan unların özelliklerini ve pişirme aşamalarını öğrenmesini sağlar.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı mayalama ve pişirme gibi ekmek yapımının tüm aşamalarını detaylı şekilde konu alan ve bu aşamalara etki eden faktörleri ortaya koyan bir uzmanlık dersidir. Öğrencilerin farklı kültürlere ait ekmek türü reçeteleri üzerinden ekşi maya ve endüstriyel maya farkını kavramalarını ve kullanılan unların özelliklerini ve pişirme aşamalarını öğrenmesini sağlar.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Ekmek yapımında kullanılan çeşitli unların özelliklerini ve kullanım şekillerini öğrenecektir.
2 Ekmek yaparken uygulanan ölçüleme yöntemlerini tanımlayabilecektir.
3 Endüstriyel maya ve ekşi maya konusunda detaylı bilgi edinerek bu mayaların kullanım şekillerini deneyimleyecektir.
4 Hızlı ve yavaş mayalama tekniklerini ve ekmek yapım formüllerini açıklayabilecektir.
5 Farklı ekmek modellemeleri yaratarak fırında pişirme şekillerini tartışabilecektir.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Kabuklu Top Ekmekler, Viyana Ekmeği, Italyan Ekmeği, Pizza Hamuru Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Sütlü Ekmek, Mayalı Donat, Soda Ekmeği Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Callah, Amish Tipi Pretzel, Biscuit 2 Şekilde, Ekşi Maya Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Fugas, Fokaçyo, Fransız Bageti, Tam Buğdaylı Fransız Bageti Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 %100 Tam Buğday Ekmeği, Beyaz Tost Ekmeği, Japon Ekmeği Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Panettone, Kugelopf, Malawatch Stollen, Babba Savarin, Brioche Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Tam Buğdaylı Krakerler, Arpa Ekmeği, Alman Ekmeği, 7 Tahıllı Ekmek Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1-
Ken Forkish, “Flour Water Salt Yeast: The Fundamentals of Artisan Bread and Pizza” Illustrated edition,( Ten Speed Press; 2012) ISBN-13 : 978-1607742739

Wayne Gisslen, “Professional Baking”, 7th edn., (John Wiley & Sons, 2012) ISBN-13 : 978-1119148449

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar. X
2 Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir. X
3 iyecek ve içeceklerin hazırlanması sırasındaki süreçlere hakimdir. X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir. X
2 Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar. X
2 Gastronomi ve mutfak sanatları alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık sorun ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar ve kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Gastronomi ve mutfak sanatları alanında yönetim, pazarlama, üretim ve finans konularında bilgi sahibidir. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Her türlü yiyecek ve içeceği hazırlayabilir, yeni ürünler tasarlayabilir X
2 İkram etkinliklerini yönetir X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
2 Öğrenmeyi öğrenmiş bir birey olarak karşılaştığı sorunların çözümünde eleştirel düşünceyi harekete geçirerek durum analizi yapar ve hatalardan ders çıkarır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar. X
2 Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar. X
2 Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar. X
3 Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Ekmek yapımında kullanılan çeşitli unların özelliklerini ve kullanım şekillerini öğrenecektir.
2 Ekmek yaparken uygulanan ölçüleme yöntemlerini tanımlayabilecektir.
3 Endüstriyel maya ve ekşi maya konusunda detaylı bilgi edinerek bu mayaların kullanım şekillerini deneyimleyecektir.
4 Hızlı ve yavaş mayalama tekniklerini ve ekmek yapım formüllerini açıklayabilecektir.
5 Farklı ekmek modellemeleri yaratarak fırında pişirme şekillerini tartışabilecektir.

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 0 -
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 0 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 0 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 1 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Genel Toplam - - 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0.0
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 7.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.