Türkçe


HUKUK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GENEL KAMU HUKUKU II HUK220 2 4 3+0 3.0 3.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üye. LEVENT ERSİN ORALLI
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 100
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Toplumu, düzeni ve onun bağlı olduğu Devlet modelini biçimleyen iktidarın yapısı, işleyişi ve toplumla olan bağlantısının tarihsel gelişiminin kavranması; siyasi düşünceler tarihinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği İlk çağ, Orta çağ ve Modern çağ devlet anlayışına yön veren siyasi, ekonomik ve kültürel koşullar ve bu koşullar altında gelişen kurumlar; Devletin doğuşunu açıklayan kuramlara değinilecek, toplumsal sözleşme kuramı ve bugünkü devlet algısının biçimlenişindeki rolü; yaşam hakkı; Ceninin yaşama hakkı; Devletin pozitif ve negatif yükümlülüğünü yerine getirmemesi halleri; işkence ya da Kötü Muamele... gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 İçinde yaşadıkları “devlet” adı verilen hukuksal ve siyasal yapının niteliğini kavramış olacaklardır.
2 Siyasal sistemin işleyişine yön veren hükümet, parlamento, siyasi partiler gibi kurumlarla, sistemin hukuksal bir düzen içinde işleyişini sağlayan yargısal mekanizmaları, sistemi demokratik kılan sivil topluma özgü ilke ve değerleri bir bütün içinde görmüş, aralarındaki ilişkiyi anlamış olacaklardır.
3 Bir hukuk öğrencisinin mutlaka bilmesi gereken, kamu hukukunun doktriner bilgi alanındaki iktidar, egemenlik, otorite, meşruiyet, kuvvetler ayrılığı vb. kavramlara hakimiyet kazanacaklardır.
4 İlk çağlardan günümüze devletin hangi aşamalardan geçerek ve ne tür örgütlenme tecrübeleri yaşayarak modern merkezi devlet biçimine evrildiğini, siyasi tarihin ışığında öğreneceklerdir.
5 Milli egemenlik/halk egemenliği gibi laik egemenlik doktrinleri ile tanrısal egemenlik doktrini arasındaki kopuşu ve bunun göstergesi olan hukuk ve siyaset kurumlarının neler olduğunu göreceklerdir.
6 Modern devlet düşüncesini besleyen başlıca felsefi akımlar (liberalizm, faşizm, sosyalizm, Hegelyenizm vb.) konusunda temel bilgiler edinmiş olacaklardır.
7 Monarşi, cumhuriyet, demokrasi, otoritarizm, totalitarizm, hukuk devleti, vb. kavramlara nüfuz etmiş olacaklardır. AİHM’de temel haklara ilişkin bireysel başvuru konularını öğreneceklerdir.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 İlk haftada öğrenciye devlet kavramı, ilişkide olduğu siyasi iktidar, egemenlik vb. kavramlarla karşılaştırılarak tanıtılacaktır. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 İlk çağ ortaçağ ve modern çağ devlet anlayışına yön veren siyasi, ekonomik ve kültürel koşullarve bu koşullar altında gelişen kurumlar anlatılacaktır. Site devletinden feodaliteye/feodaliteden modern devlete Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Modern devlet olarak isimlendirdiğimiz bugünkü hukuksal ve siyasal yapının ögeleri anlatılacaktır: Toprak/ insan/ egemenlik/ kurumsallaşmış siyasi iktidar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Modern devletin doğuşuna eşlik eden düşünsel akımlar ışığında modern devletin evrimi anlatılacaktır: Jean Bodin/Thomas Hobbes/John Locke/Jan Jacques Rousseau Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Devletin doğuşunu açıklayan kuramlara değinilecek, toplumsal sözleşme kuramı ve bugünkü devlet algısının biçimlenişindeki rolü anlatılacaktır. Devlet modelleri ve ideolojiye göre devlet yapısı: komünizm, faşizm, sosyalizm ideolojisinde devlet teorileri. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Devletin negative ve pozitif yükümlülükleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Yaşam hakkı; Herkesin yaşam hakkı yasayla korunur. Yasanın ölüm cezası ile cezalandırdığı bir suçtan dolayı hakkında mahkemece hükmedilen bu cezanın infaz edilmesi dışında, hiç kimsenin yaşamına kasten son verilemez Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Ara Sınav Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Ölümün hangi durumlardan birinde mutlak zorunlu olanı aşmayacak bir güç kullanımı sonucunda meydana gelmişse, bu maddenin ihlâline neden olmuş sayılmaz: Bir kimsenin yasa dışı şiddete karşı korunmasının sağlanması; Bir kimsenin usulüne uygun olarak yakalanmasını gerçekleştirme veya usulüne uygun olarak tutulu bulunan bir kişinin kaçmasını önleme ve devletin sorumluluktan kurtulma durumu, Bir ayaklanma veya isyanın yasaya uygun olarak bastırılması durumunda devletin sorumluluktan kurtulması. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Ceninin yaşama hakkı. Devletin pozitif ve negative yükümlülüğünü yerine getirmemesi halleri.. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 İşkence ya da Kötü Muamele ;Üçüncü maddede yer alan işkencenin tanımı ve maddede yeralmayan kriterlerin içtihatların açıklanması yoluyla neyin işkence, neyin kötü muamele ya da neyin aşağılayıcı muamele olduğunun açıklanması Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Gözaltında psikolojik baskı, cezaevi koşullarında ölüm ve devletin sorumluluğu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Kölelik ve Kulluk yasağı, zorla çalıştırma , Angarya yasağı..Hangi durumların bu kapsamda değerlendirileceğinin içtihatlar yoluyla tespiti. Sözleşmede mevcut istisnalar :Bu Sözleşme'nin 5. maddesinde öngörülen koşullar altında tutuklu bulunan kimseden tutukluluğu veya şartlı salıverilmesi süresince olağan olarak yapılması istenen çalışma; Askeri nitelikte bir hizmet veya inançları gereğince askerlik görevini yapmaktan kaçınan kimselerin durumunu meşru sayan ülkelerde bu inanca sahip kimselere zorunlu askerlik yerine gördürülecek başka bir hizmet;
 Toplumun hayat veya refahını tehdit eden kriz ve afet hallerinde istenecek her hizmet; Normal yurttaşlık yükümlülükleri kapsamına giren her türlü çalışma veya hizmet. Bu istisnaların davalar yoluyla açıklanması. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Devletin Mülkilik prensibine göre dava açma hakkına sahip ve devletin koruma yükümlülüğü olan kişilerin tespiti ve ayrımının tespiti. Mülteci, yabancı, şartlı mülteci, vatandaş, geçici koruma ile kalanların durumu..
Yaşam hakkı ve Devletin pozitif ve negative koruma yükümlülüğüne ilişkin Pratik çalışma.
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Rona Aybay, Genel Kamu hukuku, Devlet , İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2017
2- İlyas Doğan, İnsan Hakları Hukuku, Astana Yayınları, 2019.

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hukukun temel ilkelerine hakimdir. X
2 Muhakeme yapma yeteneği kazanmıştır. X
3 Okuma, anlama, kendini ve olayı ifade etme yeteneklerini geliştirir. X
4 Yasal mevzuatı somut hukuki problemleri çözmede kullanır. X
5 Yasal mevzuata hakimdir. X
6 Topluma ve devlete kuramsal hukukçular yetiştirmek. X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Kamu ve Özel hukukla ilgili yasalara hakim olmak ve bu konularla ilgili temel ilkeleri benimsemek. X
2 Evrensel hukuk normları ile uluslararası hukuk ölçütlerine hakimdir. X
3 Yargılamaya esas teşkil eden ana ilkelere hakimdir. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Bir hukuki problemi tanımlar. X
2 Probleme getirilen çözümlerin yasal dayanaklarını tespit eder. X
3 Yargı içtihatlarını ve doktrini takip eder. X
4 Konuya ilişkin karşılaştırmalı hukukta getirilmiş çözümleri takip eder. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Elektronik veri tabanları ve kütüphane kataloglarından yararlanır. X
2 Yüksek mahkeme kararlarını takip eder. X
3 Yargısal içtihadları somut olaya uygular. X
4 Nitelikli hukuk toplantılarını ve bilimsel etkinlikleri takip eder. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Birey, mesleğini kişisel olarak ve grup içerisinde ekip çalışmasına uyumlu olarak yerine getirir. X
2 Karşılaşabileceği olası karmaşık hukuki meselelerde çözüm üretme yetkinliğine sahiptir. X
3 Hukuki süreci sonuna kadar her aşamasında özenle yürütür. X
4 Sorumluluğu altında çalışanları ve ekibini organize etme becerisine sahiptir. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahiptir. X
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanmaktadır. X
3 Hukuk alanındaki gelişmeleri ve yargı kararlarını takip etmektedir. X
4 Ortaya çıkan yeni hukuk disiplinleri hakkında kendini geliştirir. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir. X
2 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dile hakimdir. X
3 Sivil toplum kuruluşlarında rol alan bir toplum insanıdır. X
4 Sosyal insan olmakla ilgili beceriler kazandırmak. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
2 Bilimsel proje ve etkinliklere aktif olarak katılır. X
3 Birey, hukuki sorunların evrensel boyuttaki çözüm yöntemlerine ve alternatif uyuşmazlık çözme yöntemlerine hakimdir. X
4 Muhakeme yapabilme ve karar alabilme yeteneğine sahiptir. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 İçinde yaşadıkları “devlet” adı verilen hukuksal ve siyasal yapının niteliğini kavramış olacaklardır. 1 (2)
2 Siyasal sistemin işleyişine yön veren hükümet, parlamento, siyasi partiler gibi kurumlarla, sistemin hukuksal bir düzen içinde işleyişini sağlayan yargısal mekanizmaları, sistemi demokratik kılan sivil topluma özgü ilke ve değerleri bir bütün içinde görmüş, aralarındaki ilişkiyi anlamış olacaklardır. 2 (2), 7 (2), 9 (3), 10 (2), 18 (2), 22 (4), 26 (3)
3 Bir hukuk öğrencisinin mutlaka bilmesi gereken, kamu hukukunun doktriner bilgi alanındaki iktidar, egemenlik, otorite, meşruiyet, kuvvetler ayrılığı vb. kavramlara hakimiyet kazanacaklardır. 3 (2), 5 (1), 6 (2), 8 (2), 11 (1), 13 (2), 15 (4), 19 (1), 21 (4), 23 (2), 25 (2), 27 (2), 30 (2), 33 (4)
4 İlk çağlardan günümüze devletin hangi aşamalardan geçerek ve ne tür örgütlenme tecrübeleri yaşayarak modern merkezi devlet biçimine evrildiğini, siyasi tarihin ışığında öğreneceklerdir. 4 (2), 9 (2), 12 (2), 14 (4), 16 (4), 20 (2), 24 (2), 28 (2), 31 (4), 32 (3)
5 Milli egemenlik/halk egemenliği gibi laik egemenlik doktrinleri ile tanrısal egemenlik doktrini arasındaki kopuşu ve bunun göstergesi olan hukuk ve siyaset kurumlarının neler olduğunu göreceklerdir. 17 (4), 29 (2)
6 Modern devlet düşüncesini besleyen başlıca felsefi akımlar (liberalizm, faşizm, sosyalizm, Hegelyenizm vb.) konusunda temel bilgiler edinmiş olacaklardır.
7 Monarşi, cumhuriyet, demokrasi, otoritarizm, totalitarizm, hukuk devleti, vb. kavramlara nüfuz etmiş olacaklardır. AİHM’de temel haklara ilişkin bireysel başvuru konularını öğreneceklerdir.

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 40
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 60
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 2 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 2 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 3 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 1 1 1
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 71
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
Genel Toplam - - 75
Toplam İş Yükü / 25.5 2.9
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 3.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.