Türkçe


HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ENVIRONMENTAL HEALTH NRS316 3 6 2+0 2.0 2.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Bölümde Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Hayır
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders -
Uzmanlık / Alan Dersi % 20
Destek Dersi % 40
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi % 20
Aktarılabilir Beceri Dersi % 20

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu ders, doğal ve yapılı çevrede farklı maddelere ve tehlikelere maruz kalmanın insan sağlığını nasıl etkilediğini ölçmektedir. Konular yayma politikası kararları için, katı ve tehlikeli atık, duyarlı nüfus, biyolojik ve risk analizi, bilimsel olarak çevresel kirleticiler, fiziksel, çevresel kirlilik, kimyasal ve biyolojik silahların, vektörler ve küresel çevre sağlığı sorunları ortaya çıkan vardır. Öğrenciler, sanayileşmiş ve gelişmekte olan ülkelerdeki başlıca çevre sağlığı sorunlarının kontrolüne yönelik gelecekteki olası yaklaşımların eleştirel bir analizine katılırlar.
Dersin İçeriği Bu ders, sanayileşmiş ve gelişmekte olan ülkelerde sağlık sorunlarını, nedenlerin bilimsel olarak anlaşılmasını ve önemli çevre sağlığı sorunlarının kontrolüne yönelik gelecekteki olası yaklaşımları incelemektedir. Vücudun çevresel kirleticiler; çevre kirliliği fiziksel, kimyasal ve biyolojik ajanlar; (hava, su, toprak) yayılması; katı ve tehlikeli atıklar için vektörler; duyarlı nüfus; biyolojik ve risk analizi; politika kararları için bilimsel temeli ve yükselen küresel çevre sağlığı sorunları nasıl tepki vereceğini konular vardır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Nüfusun ve toplumun bakış açılarını kullanarak, ders çevre sağlığı sorunlarının gelişimi ile ilgili faktörleri kapsayacaktır. Öğrenciler, bireylerin ve toplulukların çevre ile etkileşimi, çevresel ajanların sağlığı üzerindeki potansiyel etkileri ve çevre sağlığı kavramlarının özel uygulamaları hakkında bilgi edineceklerdir.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Çevresel ajanların ana kaynaklarını ve türlerini tanımlar.
2 Bu ajanların çevreden insana transferini teşvik eden taşıyıcıları veya vektörleri tanımlar.
3 Bu ajanların biyolojik sistemlerle nasıl etkileşime girdiğini ve sağlık üzerinde olumsuz bir etkiye sahip oldukları mekanizmaları açıklar.
4 Risk değerlendirme ve risk yönetimi süreçlerindeki adımları tanımlar.
5 Risk değerlendirmesi ve risk yönetimi açısından düzenleyici süreçteki adımları açıklayın ve çevre konularıyla ilgili mevcut mevzuat ve düzenlemeleri tanımlar.
6 Çevresel ajanların sağlığa etkileri ile ilgili mevcut bilgi tabanındaki önemli boşlukları belirlemek ve risk değerlendirme sürecindeki belirsizlik alanlarını belirler.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Çevre üzerindeki insan etkisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Çevre-insan etkileşimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 İnsanlar üzerindeki çevresel etki Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Maruz kalma, doz, yanıt Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Çevresel toksikoloji Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Çevresel karsinojenez Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Risk değerlendirmesi ve yönetimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 İç ve dış hava kirliliği Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Çevre sağlığı ekonomisi ve politikası Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 İş sağlığı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Gıda ve su kaynaklı hastalık Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Belediye, sanayi ve tehlikeli atıklar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Çevresel adaleti ve politikası Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Risk iletişimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Blumenthal, D.S. and Ruttenber, A.J. (1995). Introduction to environmental health. New York: Springer
2- Lippmann, M. (1992). Environmental toxicants: Human exposures and their health effects. New York: Van Nostrand Reinhold
3- Moeller, D.W. (1997). Environmental health. Cambridge: Harvard University Press
4- Moore, G.S. (1999). Living with the earth: Concepts in environmental health science. Boca Raton: Lewis Publishers
5- Nadakavukaren, A. (2000). Our global environment: A health perspective. Prospect Heights: Waveland Press, Inc.
6- Philp, R.B. (1995). Environmental hazards and human health. Boca Raton: Lewis Publishers
7- Yassi, A., Kjellstrom, T., de Kok, T. and Guidotti, T.L. (2001). Basic environmental health. New York: Oxford University Press
8- online kaynaklar ve makaleler

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgilerini ve pratik uygulama becerilerini çalışma ortamında en üst düzeyde kullanabilir. X
2 Klinikte karşılaştığı vakaları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek bireyselleştirilmiş hemşirelik bakımını uygular. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin ve toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde yerine getirir ve holistik hemşirelik yaklaşımını uygular. X
2 Her yaştan birey, aile, grup ve toplumun sağlığı korunması ve geliştirilmesi için hemşirelik süreçlerinden yararlanır. X
3 Bireyselleştirmiş hemşirelik bakımını, hasta bireylerde hastalıkların altında yatan mekanizmaların çözümünde ve sağlıklı bireylerde sağlığın korunması ve geliştirilmesi süreçlerinde uygular. X
4 Hastalıkların bakımında ve sağlıklı bireylerde sağlığın korunmasının yanı sıra terminal dönemde olan hastalarla da ilgilenerek bütüncül hemşirelik bakımını uygular. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Sağlıklı veya hasta bireylerin her ortamda hemşirelik bakım ihtiyaçlarını kanıta dayalı ve hasta odaklı çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayarak hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. X
2 Çeşitli çevrelerde, bilimsel merkezli terapötik hemşirelik yaklaşımı uygular ve bu sayede bireysel ve toplumsal sağlığın düzeyinin arttırılmasını ve korunmasını sağlar. X
3 Disiplinler arası ve mutlidisipliner gerektiren çalışmalarda hemşirelik özelliklerini ve liderlik becerilerini kullanarak koordinasyonu sağlar. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Kişisel ve mesleki gelişiminde bilime dayalı yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser. X
2 Kanıta dayalı hemşirelik yaklaşımını benimseyerek inovasyon yeteneklerini geliştirir ve bütün bu yeteneklerini harmanlayarak, pratiğe aktarır ve güncel bilgiyi takip eder. X
3 Evrensel değerler çerçevesinde eleştirel düşünerek, akademik yetenekleri kapsamında bilimsel sonuca ulaşır ve bütün bu yeteneklerini birleştirerek hasta merkezli bakımı sağlar ve sağlık kalitesini arttırır. X
4 Ulusal ve uluslararası sağlık politikaları geliştirmede profesyonel hemşirelik rollerini kullanarak karar verme mekanizmasının içinde bulur ve çalışmalara katkı sağlar. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alanındaki bilimsel bilgileri takip etmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olmak amacıyla en az bir yabancı dili orta düzeyde kullanma yeteneğine sahiptir. X
2 Üst düzeyde kullanma becerisi gerektiren bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak ulusal ve uluslararası standartlara uygun ve bilimsel kanıtlara dayalı olarak güvenli ve kaliteli bakım verir. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Ulusal ve uluslararası düzeyde rol ve sorumluluklarını etik ilkeler, mesleki değerler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde multidisipliner bir yaklaşımda uygular. X
2 Eleştirel düşünme yeteneklerini kullanarak, mevcut bilginin temelini araştırır, yeni bilgilerle arasındaki etkileşimleri sorgular ve bireyselleştirilmiş hasta bakımı kapsamında hemşirelik bilimine katkıda bulunur. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Çevresel ajanların ana kaynaklarını ve türlerini tanımlar.1 (4), 2 (4), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (4), 9 (4), 10 (5), 11 (4), 12 (3), 13 (3), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
2 Bu ajanların çevreden insana transferini teşvik eden taşıyıcıları veya vektörleri tanımlar.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (4), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (4), 9 (4), 10 (5), 11 (4), 12 (3), 13 (3), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
3 Bu ajanların biyolojik sistemlerle nasıl etkileşime girdiğini ve sağlık üzerinde olumsuz bir etkiye sahip oldukları mekanizmaları açıklar.1 (4), 2 (4), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (4), 9 (4), 10 (5), 11 (4), 12 (3), 13 (3), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
4 Risk değerlendirme ve risk yönetimi süreçlerindeki adımları tanımlar.1 (4), 2 (4), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (4), 9 (4), 10 (5), 11 (4), 12 (3), 13 (3), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
5 Risk değerlendirmesi ve risk yönetimi açısından düzenleyici süreçteki adımları açıklayın ve çevre konularıyla ilgili mevcut mevzuat ve düzenlemeleri tanımlar.1 (3), 2 (3), 3 (5), 4 (3), 5 (3), 6 (5), 7 (5), 8 (4), 9 (4), 10 (5), 11 (3), 12 (2), 13 (2), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
6 Çevresel ajanların sağlığa etkileri ile ilgili mevcut bilgi tabanındaki önemli boşlukları belirlemek ve risk değerlendirme sürecindeki belirsizlik alanlarını belirler.1 (3), 2 (3), 3 (5), 4 (3), 5 (3), 6 (5), 7 (5), 8 (4), 9 (4), 10 (5), 11 (3), 12 (2), 13 (2), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 35
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 1 % 25
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 40
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 3 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 3 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 4 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 5 1 5
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 47
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 1 0
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 7
Genel Toplam - - 54
Toplam İş Yükü / 25.5 2.1
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 2.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.