Türkçe


HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TRANSCULTURAL NURSING NRS207 2 4 3+0 3.0 4.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Hayır
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. HAYRİYE DENİZ ŞELİMEN
Dersin Yardımcıları -

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 10
Uzmanlık / Alan Dersi % 20
Destek Dersi % 30
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi % 20
Aktarılabilir Beceri Dersi % 20

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu dersin amacı, kültürlerarası aileler ve topluluklar için kültürel duyarlılık ve kültürel yeterli bakım sağlamak için, uygun sağlık koruma, hastalıkları önleme faaliyetleri ve öğretim stratejileri geliştirmek için kültürel çeşitliliği anlamaya hazırlamaktadır.
Dersin İçeriği Bireyler, aileler ve topluluklar, uygun sağlığının korunması, hastalık müdahale faaliyetleri ve öğretim stratejileri geliştirmek için kültürel çeşitliliği anlamanın önemini vurgulayarak, kültürel ve kültürel yeterli bakım sağlamak için profesyonel hemşirelik öğrencileri hazırlamak. Diğer kültürler ve etnik gruplar hakkındaki önyargılar ve önyargılar dâhil olmak üzere öz değerlendirmeyi içerir.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Bu ders, hemşirelik öğrencisini hemşirelik bakımının uygulanması ile ilgili kültürel kavramlarla tanıştırır ve Hemşirelik öğrencisinin belirli kültürel grupların sağlık inançlarını ve uygulamalarını algılamasını ve anlamasını genişletir. Bu ders, etkili multidisipliner ekipler ve kültürel açıdan hassas uygulamalar için gerekli olan temel iletişim becerilerinin ve tekniklerinin gelişimini teşvik edecektir.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Transkültürel hemşirelik modellerinin teorik çerçevelerini analiz eder.
2 Kültürel bir değerlendirme yapmak için teorik bir çerçeve kullanır.
3 Kültürün bireyin inanç sistemi ve uygulamaları üzerindeki etkisini, özellikle de sağlık, hastalık ve öz bakım eksiklikleri ile ilgili kavramları araştırır.
4 Sağlık ve tıbbi bakım kavramlarını kültürel bir sistem olarak, bakım ve Hemşirelik kavramlarını kültürel bir bağlamda eleştirel olarak değerlendirir.
5 Kişinin ve başkalarının kültürel önyargılarını, cinsiyet önyargılarını, etnosentrizmi, ırkçılığı ve kültürel çeşitliliğin kabulünü eleştirel olarak inceler.
6 Kültürler içindeki çeşitlilik ve benzerlikler kavramını, bir kültür ile baskın sağlık modeli arasındaki çeşitlilik ve benzerlikleri ve çatışma ve çözüm potansiyelini değerlendirir.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Kültürel Çeşitlilik Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Kültürlerarası Hemşirelik Kuram ve Modelleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 devam edilebilirlik Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Hemşirelik ve Sağlık Hizmetlerinde Kültürlerarası Bakım Dinamikleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Bakımın Esası Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Kültürlerarası Bakım Etiği Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Transkültürel Hemşirelik için Transkültürel Bağlam Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Evrensel Kaynaklar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Kültürlerarası Bakım Sorgulama: Farkındalık, Anlayış ve Seçim Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Transkültürel Dinamik Topluluklarda Transkültürel Bakım Yeterliliği Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Öz-Farkındalık Yoluyla Kültürlerarası Bakım Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Olgu Sunumu ve Derleme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Kültürlerarası Bakımın Değerlendirilmesi ve Planlanması Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Tekrar ve Değerlendirme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Ray, M.A. (2010) Transcultural Caring Dynamics in Nursing and Healthcare, E.A. Davis Company
2- Sagar, P. (2012) Transcultural Nursing Theories and Models, Springer Publishing Company
3- Andrews, M.M. and Boyle, J.S. (2016) Transcultural Concepts in Nursing Care, PA: Wolters Kluwer
4- Giger, J. and Haddad, L. (2020) Transcultural Nursing: Assessment and Intervention, Elsevier
5- Leininger, M. and McFarland, M.R (2002) Transcultural Nursing: Concepts, Theories, Research and Practice, McGraw-Hill Professional
6- Leininger, M.M. (1970) Nursing and Anthropology: Two Worlds to Blend, John Wiley and Sons Inc.
7- Ogden, J. (2007) Health Psychology, McGraw-Hill
8- online kaynaklar ve makaleler

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgilerini ve pratik uygulama becerilerini çalışma ortamında en üst düzeyde kullanabilir. X
2 Klinikte karşılaştığı vakaları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek bireyselleştirilmiş hemşirelik bakımını uygular. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin ve toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde yerine getirir ve holistik hemşirelik yaklaşımını uygular. X
2 Her yaştan birey, aile, grup ve toplumun sağlığı korunması ve geliştirilmesi için hemşirelik süreçlerinden yararlanır. X
3 Bireyselleştirmiş hemşirelik bakımını, hasta bireylerde hastalıkların altında yatan mekanizmaların çözümünde ve sağlıklı bireylerde sağlığın korunması ve geliştirilmesi süreçlerinde uygular. X
4 Hastalıkların bakımında ve sağlıklı bireylerde sağlığın korunmasının yanı sıra terminal dönemde olan hastalarla da ilgilenerek bütüncül hemşirelik bakımını uygular. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Sağlıklı veya hasta bireylerin her ortamda hemşirelik bakım ihtiyaçlarını kanıta dayalı ve hasta odaklı çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayarak hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. X
2 Çeşitli çevrelerde, bilimsel merkezli terapötik hemşirelik yaklaşımı uygular ve bu sayede bireysel ve toplumsal sağlığın düzeyinin arttırılmasını ve korunmasını sağlar. X
3 Disiplinler arası ve mutlidisipliner gerektiren çalışmalarda hemşirelik özelliklerini ve liderlik becerilerini kullanarak koordinasyonu sağlar. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Kişisel ve mesleki gelişiminde bilime dayalı yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser. X
2 Kanıta dayalı hemşirelik yaklaşımını benimseyerek inovasyon yeteneklerini geliştirir ve bütün bu yeteneklerini harmanlayarak, pratiğe aktarır ve güncel bilgiyi takip eder. X
3 Evrensel değerler çerçevesinde eleştirel düşünerek, akademik yetenekleri kapsamında bilimsel sonuca ulaşır ve bütün bu yeteneklerini birleştirerek hasta merkezli bakımı sağlar ve sağlık kalitesini arttırır. X
4 Ulusal ve uluslararası sağlık politikaları geliştirmede profesyonel hemşirelik rollerini kullanarak karar verme mekanizmasının içinde bulur ve çalışmalara katkı sağlar. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alanındaki bilimsel bilgileri takip etmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olmak amacıyla en az bir yabancı dili orta düzeyde kullanma yeteneğine sahiptir. X
2 Üst düzeyde kullanma becerisi gerektiren bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak ulusal ve uluslararası standartlara uygun ve bilimsel kanıtlara dayalı olarak güvenli ve kaliteli bakım verir. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Ulusal ve uluslararası düzeyde rol ve sorumluluklarını etik ilkeler, mesleki değerler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde multidisipliner bir yaklaşımda uygular. X
2 Eleştirel düşünme yeteneklerini kullanarak, mevcut bilginin temelini araştırır, yeni bilgilerle arasındaki etkileşimleri sorgular ve bireyselleştirilmiş hasta bakımı kapsamında hemşirelik bilimine katkıda bulunur. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Transkültürel hemşirelik modellerinin teorik çerçevelerini analiz eder.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (3), 10 (5), 11 (5), 12 (3), 13 (3), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
2 Kültürel bir değerlendirme yapmak için teorik bir çerçeve kullanır.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (3), 10 (5), 11 (4), 12 (3), 13 (4), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
3 Kültürün bireyin inanç sistemi ve uygulamaları üzerindeki etkisini, özellikle de sağlık, hastalık ve öz bakım eksiklikleri ile ilgili kavramları araştırır.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (3), 10 (5), 11 (4), 12 (4), 13 (3), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
4 Sağlık ve tıbbi bakım kavramlarını kültürel bir sistem olarak, bakım ve Hemşirelik kavramlarını kültürel bir bağlamda eleştirel olarak değerlendirir.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (3), 10 (5), 11 (4), 12 (3), 13 (3), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
5 Kişinin ve başkalarının kültürel önyargılarını, cinsiyet önyargılarını, etnosentrizmi, ırkçılığı ve kültürel çeşitliliğin kabulünü eleştirel olarak inceler.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (3), 10 (5), 11 (4), 12 (3), 13 (3), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5)
6 Kültürler içindeki çeşitlilik ve benzerlikler kavramını, bir kültür ile baskın sağlık modeli arasındaki çeşitlilik ve benzerlikleri ve çatışma ve çözüm potansiyelini değerlendirir.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (4), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (5), 9 (3), 10 (5), 11 (3), 12 (3), 13 (3), 14 (5), 15 (4), 16 (5), 17 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 20
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 1 % 20
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 1 % 20
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 40
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 4 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 4 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 5 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 1 3 3
Laboratuar 0 0 0
Okuma 2 3 6
Ödev 1 2 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 95
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 10
Genel Toplam - - 105
Toplam İş Yükü / 25.5 4.1
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 4.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.