Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ADLİ HEMŞİRELİK HEM429 4 8 2+0 2.0 2.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Bölümde Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders -
Uzmanlık / Alan Dersi % 70
Destek Dersi % 10
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi % 10
Aktarılabilir Beceri Dersi % 10

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere adli bilimler alanındaki çeşitli konulara genel bir bakış sağlamak ve adli hemşireliğe giriş ve şiddetin bilimsel incelemesinde hemşirelik rolü sağlamaktır. Öğrenciler bu disiplin içindeki klinik adli tıp hemşireliği de dâhil olmak üzere çeşitli uzmanlık alanları hakkında bilgi edineceklerdir. Ayrıca bilimsel, yasal ve etik hususlar konusunda da bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği Adli hemşirelik, sağlık hizmetlerinin ve yasal sistemlerin kesiştiği hemşirelik uygulamasıdır. Öğrenciler adli hemşireliğin tarihini ve çeşitli adli hemşirelik uzmanlık rollerini keşfedeceklerdir. Yetkili ve bütünsel adli hemşirelik uygulamaları için gerekli beceriler, travmatik olayların veya cezai fiillerin kurbanlarına ve faillerine bakmak için sunulacaktır. Şiddetin yaşam süresi boyunca etkisi tespit edilecektir. Vaka çalışması analizine katılım kişisel görüşlerin incelenmesini, etik ve yasal ikilemlerle ilgili açık tartışmaları, insan haklarını ve eleştirel düşüncenin uygulanmasını teşvik edecektir.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Hemşirelik bilgi, beceri ve deneyimini geliştirmek ve öğrencinin adli hemşireliğin yönleriyle ilgili bilgi, performans becerileri ve değer yeterliliklerini geliştirmek. Gelişmekte olan bir alan olarak, adli hemşirelik, hemşirelik bilimini hukuksal veya cezai yasal işlemlerde daha sonra kullanmak üzere uygulamak için hukuk alanı ile işbirliği yapan uzmanlaşmış bir bilgi grubunu kapsamaktadır. Öğrenciler, kanıt testi ve uygun gözetim zinciri yönetimi de dâhil olmak üzere, cezai ve adli kanıt toplamak için uygun teknikleri araştıracaklardır.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Adli hemşirelik uygulamalarını ve çeşitli uzmanlık rollerini tanımlar.
2 Adli kavram, ilke ve terminolojiyi tanımlar.
3 Mağdur ve kriminal nüfus için riskleri ve güvenlik açıklarını inceler.
4 Fiziksel ve psikolojik kanıtların toplanması, belgelenmesi ve korunması için adli tıp uygulamalarını gerçekleştirir.
5 Önleme ve müdahale stratejilerini analiz eder.
6 Adli uygulamayı yönlendiren etik, yasal, sosyal ve kültürel konuları sentezler.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Ders Tanıtımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Kriminoloji ve Kriminalistik; Adli Bilimler ve Bölümleri; Terminoloji Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 devamı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 devamı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Tanatoloji; Adli Otopsi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Adli Hemşireliğin Kronolojisi; Adli Hemşirenin Çalışma Alanları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 devamı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Vize Sınavı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Adli Hemşirenin Çalışma Alanları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Adli Travmatoloji Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Çocuk İstismarı ve İhmal Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Cinsel Saldırılar; SANE - Cinsel Saldırı konusunda çalışan Adli Hemşire Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Sunumlar ve Vaka değerlendirme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Sunumlar ve Vaka değerlendirme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Saferstein, R (2001) Criminalistics. An Introduction to Forensic Science, Prentice Hall
2- Abaci Kalfoğlu, E. ve ark. (2019) Adli Hemşirelik, Akademisyen Kitabevi
3- Lynch, V (2006) Forensic Nursing, Elsevier
4- Swanson, Ch.R. ve ark. (2003) Criminal Investigation, McGraw-Hill Higher Education
5- Byers, S.N (2011) Introduction to Forensic Anthropology, Pearson
6- Hester, Th.R. ve ark. (1975) Field Methods in Archaeology, Mayfield Publishing Company
7- Maschi, T. ve ark (2009) Forensic Social Work, Springer Publishing Company
8- Polat, O (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1: Tanımlar, Seçkin Yayıncılık
9- Polat, O (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2: Önleme ve Rehabilitasyon, Seçkin Yayıncılık
10- Carole Jenny (2011) Child Abuse and Neglect, Elsevier
11- Soysal, Z (2003 / 2005) Adli Obstetrik ve Jinekoloji, İstanbul: Adli Tıp Kurumu Yayınları 9
12- Afşin, H (2006) Diş Hekimliğinde Anamnez, İstanbul: Nobel
13- Girardin, B.W (1997), Color Atlas of Sexual Assault, Elsevier
14- Köprülü, A.Ş. ve Özkal, Ş.Ş (2015) Cinsel Suç Kavramı ve Delillendirme, İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Yayınları 5
15- Polsky, S.S. ve Markowitz, J (2003), Color Atlas of Domestic Violence, Elsevier
16- Kızılarslan, H (2007) Ceza Muhakemesi, Adli Tıp, Adli Bilimlerde Vücudun Muayenesi ve Örnek alma, Kızılarslan Serisi: I - Ankara
17- online kaynaklar ve makaleler
18- PowerPoint Slides

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Mesleki uygulamalarına temel oluşturan kuram ve modelleri bilir. X
3 hemşirelik temel uygulamalarını öğrenir X
4 hemşirelik temel uygulamalarını yapabilir X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 hangi durumda hangi uygulamayı yapacağını bilir X
2 uygulama becerilerini edinir X
3 uygulamaların doğru tekniklerini gösterebilir X
4 her bir uygulamayı sırası ile söyleyebilir X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde kullanabilme becerisine sahiptir. X
2 Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, kullanabilme becerisine sahiptir. X
3 Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. X
4 Hemşirelik uygulamalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 her bir uygulamanın ismi söylendiğinde anlatabilir X
2 uygulamaları standartlara göre yapabilir X
3 hangi durumda yapacağı uygulamaları yapabilir X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır. X
2 Ekip çalışmasına inanır, olumlu kişiselarası ilişkilere ve liderlik özelliklerine sahiptir ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. X
3 Hemşirelik alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanarak mesleğini uygular. X
2 Hemşirelik uygulamalarını mesleki standartlar, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme sürecini kullanır X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
2 Birey, aile ve toplumla etkili iletişim kurar. X
3 Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. X
4 Profesyonel gelişime katkıda bulunacak etkinliklerde yer alır. X
5 Toplumsal ve sosyal etkinliklerde yer alır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında kültürel özellikleri dikkate alır X
2 Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır. X
4 Hemşirelik uygulamalarında, insan haklarına saygılı ve hoşgörülü davranır. X
5 Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Adli hemşirelik uygulamalarını ve çeşitli uzmanlık rollerini tanımlar.1 (5), 2 (5), 16 (5), 17 (5), 18 (5), 19 (5), 20 (5), 21 (3), 22 (5), 23 (5), 24 (5), 25 (3), 27 (5), 28 (5), 29 (5), 30 (5), 31 (5)
2 Adli kavram, ilke ve terminolojiyi tanımlar.1 (5), 2 (5), 16 (5), 17 (5), 18 (5), 19 (5), 20 (5), 21 (3), 22 (5), 23 (5), 24 (5), 25 (3), 27 (5), 28 (5), 29 (5), 30 (5), 31 (5)
3 Mağdur ve kriminal nüfus için riskleri ve güvenlik açıklarını inceler.1 (5), 2 (5), 16 (5), 17 (5), 18 (5), 19 (5), 20 (5), 21 (3), 22 (5), 23 (5), 24 (5), 25 (3), 27 (5), 28 (5), 29 (5), 30 (5), 31 (5)
4 Fiziksel ve psikolojik kanıtların toplanması, belgelenmesi ve korunması için adli tıp uygulamalarını gerçekleştirir.1 (5), 2 (5), 16 (5), 17 (5), 18 (5), 19 (5), 20 (5), 21 (3), 22 (5), 23 (5), 24 (5), 25 (3), 27 (5), 28 (5), 29 (5), 30 (5), 31 (5)
5 Önleme ve müdahale stratejilerini analiz eder.1 (5), 2 (5), 16 (5), 17 (5), 18 (5), 19 (5), 20 (5), 21 (3), 22 (5), 23 (5), 24 (5), 25 (3), 27 (5), 28 (5), 29 (5), 30 (5), 31 (5)
6 Adli uygulamayı yönlendiren etik, yasal, sosyal ve kültürel konuları sentezler.1 (5), 2 (5), 16 (5), 17 (5), 18 (5), 19 (5), 20 (5), 21 (3), 22 (5), 23 (5), 24 (5), 25 (3), 27 (5), 28 (5), 29 (5), 30 (5), 31 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 50
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 1 % 50
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 2 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 2 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 3 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 4 1 4
Ödev 1 2 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 48
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
Genel Toplam - - 54
Toplam İş Yükü / 25.5 2.1
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 2.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.