Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SAĞLIĞI GELİŞTİRME HEM225 0 2+0 2.0 2.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 60
Uzmanlık / Alan Dersi % 20
Destek Dersi % 20
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu derste öğrencinin, sağlığı etkileyen faktörleri değerlendirmesini, sağlık ve sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları öğrenmesini, birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanmasını, sağlığı koruma ve geliştirmenin önemini kavramasını, bu konuda hemşirenin sorumluluklarını öğrenmesini, hastalıkları önleyici sağlık bakım uygulamalarını yapabilmesini amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları, sağlığı geliştirmede bireysel ve toplumsal modeller, sağlığı koruma ve geliştirme girişimleri, diyet, egzersiz, stres yönetimi, bütüncül sağlık stratejileri, sağlığı geliştirme programlarının örnekleri gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Bu ders öğrencilerin sağlığın geliştirilmesi kavramının önemi bilmeleri ve sağlığı geliştirme programlarını uygulayabilmeleri açısından önemlidir.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Bireyin yaş gruplarına göre sağlığın geliştirir.
2 Bireyin çalıştığı ortama yönelik sağlığın geliştirir.
3 Tüm sağlık bakımı düzeylerinde sağlığın geliştirilmesine yönelik yöntemleri kullanır.
4 Halk Sağlığı Hemşiresinin sağlığı geliştirmedeki rolünü gösterir.
5 Sağlığı geliştirme girişimlerini planlar.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Sağlığın geliştirilmesi kavramı, ortaya çıkışı, tanımı Sağlıkla ilgili kavramlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Sağlığın boyutları
Holistik (Bütüncül) Sağlık Yaklaşımı
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Sağlığı etkileyen koşullar ve risk faktörleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Sağlığı koruma ve geliştirmede hemşirenin rolleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Sağlık ve sağlığı geliştirme ile ilgili kuram ve modeller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Yaşam Kalitesi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Vize Sınavı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Toplumda Sağlık Davranışlarının Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Toplumda Sağlık Davranışlarının Geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası örgütler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Sağlığı geliştirme politika ve stratejileri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Sağlığın Geliştirilmesi İle İlgili Uygulamalar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Ruh Sağlığının Geliştirilmesi ve Stres Yönetimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Yaşam dönemlerine göre sağlığın geliştirilmesi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1-• Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014.



2• Bahar Özvarış Ş. Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2016.



3• Society for Public Health Education (SOPHE) (Author), Carl I. Fertman (Editor), Diane D. Allensworth (Editor) Health Promotion Programs: From Theory to Practice 1st Edition, 2010.



4• Eti Aslan F. Sağlığın Değerlendirilmesi. Akademisyen Kitabevi, 2014.



5• Baltaş Z. Sağlık psikolojisi. Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. Remzi Kitabevi, 2000.

6-Demir G ve Arıöz A (2014) Göç Eden Kadınların Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 1-8.

7-Tambağ H (2013). Yaşlılarda Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Yaşam Doyumu Healthy Lifestyle Behaviors and Life Satisfaction İn Elderly, Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Dergisi, 4(16), 23-31.



8-İlhan N, Batmaz M ve Akhan LU (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(3), 34-44.



9-Can G, Ozdilli K, Erol O, Unsar S, Tulek Z, Savaser S, Ozcan S, Durna Z (2008). Comparison of the health-promoting lifestyles of nursing and non-nursing students in Istanbul, Turkey. Nurs health Sci, 10(4):273-80.

10-Karadeniz G, Uçum EY, Dedeli Ö, Karaağaç Ö(2008). Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. TAF Prev Med Bull, 7(6):497-502.

11-Özkan, S., Yılmaz, E. (2008). Hastanede Çalışan Hemşirelerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 3(7):89-105.

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Mesleki uygulamalarına temel oluşturan kuram ve modelleri bilir. X
3 hemşirelik temel uygulamalarını öğrenir X
4 hemşirelik temel uygulamalarını yapabilir X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 hangi durumda hangi uygulamayı yapacağını bilir X
2 uygulama becerilerini edinir X
3 uygulamaların doğru tekniklerini gösterebilir X
4 her bir uygulamayı sırası ile söyleyebilir X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde kullanabilme becerisine sahiptir. X
2 Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, kullanabilme becerisine sahiptir. X
3 Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. X
4 Hemşirelik uygulamalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 her bir uygulamanın ismi söylendiğinde anlatabilir X
2 uygulamaları standartlara göre yapabilir X
3 hangi durumda yapacağı uygulamaları yapabilir X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır. X
2 Ekip çalışmasına inanır, olumlu kişiselarası ilişkilere ve liderlik özelliklerine sahiptir ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. X
3 Hemşirelik alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanarak mesleğini uygular. X
2 Hemşirelik uygulamalarını mesleki standartlar, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme sürecini kullanır X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
2 Birey, aile ve toplumla etkili iletişim kurar. X
3 Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. X
4 Profesyonel gelişime katkıda bulunacak etkinliklerde yer alır. X
5 Toplumsal ve sosyal etkinliklerde yer alır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında kültürel özellikleri dikkate alır X
2 Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır. X
4 Hemşirelik uygulamalarında, insan haklarına saygılı ve hoşgörülü davranır. X
5 Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Bireyin yaş gruplarına göre sağlığın geliştirir. 1 (4), 2 (4), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (4), 16 (3), 17 (3), 18 (3), 19 (4), 20 (3), 21 (2), 22 (4), 23 (3), 24 (3), 25 (3), 26 (4), 27 (5), 28 (3), 29 (3), 30 (3), 31 (4)
2 Bireyin çalıştığı ortama yönelik sağlığın geliştirir.1 (5), 2 (4), 9 (4), 10 (3), 11 (4), 12 (3), 16 (3), 17 (3), 18 (3), 19 (3), 20 (2), 21 (4), 22 (2), 24 (1), 25 (2), 26 (3), 27 (2), 28 (3), 29 (2), 30 (2), 31 (4)
3 Tüm sağlık bakımı düzeylerinde sağlığın geliştirilmesine yönelik yöntemleri kullanır.1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (3), 11 (5), 12 (4), 16 (5), 17 (2), 18 (2), 19 (4), 20 (2), 21 (4), 22 (3), 23 (4), 24 (3), 25 (2), 26 (4), 27 (3), 28 (3), 29 (3), 30 (3), 31 (5)
4 Halk Sağlığı Hemşiresinin sağlığı geliştirmedeki rolünü gösterir.1 (4), 2 (4), 9 (5), 10 (4), 11 (5), 12 (4), 16 (3), 17 (3), 18 (3), 19 (3), 20 (3), 21 (4), 22 (4), 23 (2), 24 (3), 25 (3), 26 (3), 27 (3), 28 (2), 29 (2), 30 (2), 31 (4)
5 Sağlığı geliştirme girişimlerini planlar.1 (4), 2 (5), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (4), 16 (5), 17 (4), 18 (4), 19 (5), 20 (5), 21 (4), 22 (2), 23 (3), 24 (3), 25 (4), 26 (2), 27 (3), 28 (3), 29 (2), 30 (2), 31 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 30
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 1 % 20
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 50
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 3 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 3 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 4 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 1 1 1
Laboratuar 0 0 0
Okuma 5 1 5
Ödev 1 1 1
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 49
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 7
Genel Toplam - - 56
Toplam İş Yükü / 25.5 2.2
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 2.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.