Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SAĞLIK POLİTİKALARI HEM411 4 7 2+0 2.0 3.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. EDA ÇİFTÇİ AKSOY
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 45
Uzmanlık / Alan Dersi % 40
Destek Dersi % 5
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi % 5
Aktarılabilir Beceri Dersi % 5

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Dersin temel amacı, sağlık politikasının temelleri üzerine açık bir anlayış geliştirmektir; öğrenciler sağlık politikasının temelleri üzerine bilgi ve deneyim elde edeceklerdir.
Dersin İçeriği Kamusal politikaların oluşturulması, sağlık politikalarının planlanması, sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuat, mevcut politika ve yasaların sağlık kuruluşlarına etkileri, değişen sağlık sisteminde hemşirenin rolü, sağlık politikalarının dönemlere göre incelenmesi, son dönem sağlık politikaları ve sağlıkta dönüşüm programı, sağlık politikaları üzerine etkili uluslararası kuruluşları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı hemşirelikle ilgili politikaların farkında olarak uygulamalarını gerçekleştirebilir.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 İlgili Kavramları/kuramları anlayabilecek.
2 İlgili Kavramların/kuramların geçerliliğini tartışabilecek.
3 İlgili Kavramların/kuramların gerçek hayattaki muhtemel uygulamalarını tartışabilecek ve öneriler sunabilecek
4 İlgili Kavramları/kuramları gerçek hayata/verilen diğer durumlara/vakalara uygulayabilecek
5 İlgili Kavramların/kuramların gerçek hayatta var olan uygulamalarını eleştirel olarak analiz edebilecek.
6 Farklı kavram ve kuramları kendi özgün yaklaşımlarını yaratabilmek için sentezleyebilecek.
7 İlgili kavramlarla ilgili özgün bir yaklaşım geliştirebilecek.
8 Yeni yaklaşım geliştirebilecek/yaratabilecek.
9 Verilen çalışmayı bağımsızca yürütebilecek.
10 Verilen bir çalışma üzerinde grup halinde çalışabilecek; akademik bir çalışma üretmek için akademik çalışma ilkelerini uygulayabilecek.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Sağlık ve Politika ile İlgili Temel Kavramlar Ve Tanımlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Politikanın Sınıflandırılması Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Sağlık Politikasının Önemi ve Toplumsal, Felsefi ve Diğer Tarihsel Süreçteki Gelişimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Sağlık Politikalarının Temel Konuları:
-Sağlık Sistemi,
-Çevresel ve Sosyo-Ekonomik Sistemler,
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Dünyada Sağlık Politikaları, Türkiye’de ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Sağlık Politikaları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Sağlık Politikası ve Etik Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Politika ve Güç Oluşturmada Hemşirenin Rol Ve Sorumlulukları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Akdağ, R. (2008). Türkiye Sağlık Dönüşüm Programı ve Sağlık Hizmetleri Değerlendirme Raporu. Ankara.
2- Aktan, C.C., Saran, U.(2007). Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi. Aura Kitapları.
3- Aktel, M., Altan Y., Kerman U., Eke E., (2013), Türkiye’de Sağlık Politikalarının Dönüşümü Programı: Sağlık Bakanlığı’nın Taşra Örgütlenmesi Üzerinden Bir Analiz, Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), ss. 33-62.
4- Atabey, S.E. (2012). Sağlık Sistemleri ve Sağlık Politikası. Ankara: Gazi Kitabevi.
5-Atabey, S.E., (2012). Türkiye’de 1980 sonrası sağlıkta dönüşüm politikaları, sağlık sistemindeki sorunlar ve çözüm önerileri, Sağlık sistemleri ve sağlık politikası. ed. Derya Sarıkaya, Ankara: Gazi Kitabevi.
6- Barker, C. (1996), The Health Care Policy Process. London: Sage.
7- Bayet, A. (2000). Bilim ahlakı. Çev. Vedat Günyol. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
8- Eren, N. ((1982). Refik Saydam’ın Sağlık Politikası ve Temel Sağlık Hizmetleri, Dr. Refik Saydam 1881-1942, Ölümünün 40. Yılı Anısına. Ankara: Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı.
9- Işık, A., (2015). Türkiye’de Sağlık Politikalarında Güncel Gelişmeler: Sağlıkta Dönüşüm Programından Günümüze Bazı Değerlendirme ve Öneriler, International Anatolian Academic Online Journal, 2, 1-26.
10- İleri, H., Seçer, B., Ertaş, H. (2016). Sağlık Politikası Kavramı ve Türkiye’de Sağlık Politikalarının İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, ss. 176-186.
11- Karabulut, U. (2007). Cumhuriyetin ilk yıllarında sağlık hizmetlerine toplu bir bakış: Dr. refik saydam’ın sağlık bakanlığı ve hizmetleri (1925-1937)” Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 15, 151-160.
12- Sungur, C. (2018). Sağlık Politikasına Sistematik Bir Yaklaşım. Ankara: Siyasal Kitapevi.
13- Tatar, M. (2008). Sağlık politikası ve Planlaması. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sağlık İdaresi Bölümü, Ankara. http://www.belgeler.com/blg/29qs/salik-poltkasi-veplanlamasi
14- Yeginboy, Y., Sayın, Ş.K. (2008). Cumhuriyet Döneminden Günümüze Sağlık Politikaları Ve Sorunları. 2.ulusal İktisat Kongresi, İzmir.

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Mesleki uygulamalarına temel oluşturan kuram ve modelleri bilir. X
3 hemşirelik temel uygulamalarını öğrenir X
4 hemşirelik temel uygulamalarını yapabilir X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 hangi durumda hangi uygulamayı yapacağını bilir X
2 uygulama becerilerini edinir X
3 uygulamaların doğru tekniklerini gösterebilir X
4 her bir uygulamayı sırası ile söyleyebilir X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde kullanabilme becerisine sahiptir. X
2 Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, kullanabilme becerisine sahiptir. X
3 Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. X
4 Hemşirelik uygulamalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 her bir uygulamanın ismi söylendiğinde anlatabilir X
2 uygulamaları standartlara göre yapabilir X
3 hangi durumda yapacağı uygulamaları yapabilir X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır. X
2 Ekip çalışmasına inanır, olumlu kişiselarası ilişkilere ve liderlik özelliklerine sahiptir ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. X
3 Hemşirelik alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanarak mesleğini uygular. X
2 Hemşirelik uygulamalarını mesleki standartlar, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme sürecini kullanır X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
2 Birey, aile ve toplumla etkili iletişim kurar. X
3 Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. X
4 Profesyonel gelişime katkıda bulunacak etkinliklerde yer alır. X
5 Toplumsal ve sosyal etkinliklerde yer alır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında kültürel özellikleri dikkate alır X
2 Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır. X
4 Hemşirelik uygulamalarında, insan haklarına saygılı ve hoşgörülü davranır. X
5 Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 İlgili Kavramları/kuramları anlayabilecek. 1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (4), 20 (4), 21 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
2 İlgili Kavramların/kuramların geçerliliğini tartışabilecek. 1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (4), 20 (4), 21 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
3 İlgili Kavramların/kuramların gerçek hayattaki muhtemel uygulamalarını tartışabilecek ve öneriler sunabilecek1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (4), 20 (4), 21 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (5), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
4 İlgili Kavramları/kuramları gerçek hayata/verilen diğer durumlara/vakalara uygulayabilecek 1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (4), 20 (4), 21 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (5), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
5 İlgili Kavramların/kuramların gerçek hayatta var olan uygulamalarını eleştirel olarak analiz edebilecek.1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (4), 20 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (5), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
6 Farklı kavram ve kuramları kendi özgün yaklaşımlarını yaratabilmek için sentezleyebilecek.1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (3), 17 (3), 18 (3), 20 (4), 21 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
7 İlgili kavramlarla ilgili özgün bir yaklaşım geliştirebilecek.1 (3), 2 (3), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (3), 17 (3), 18 (3), 19 (3), 20 (3), 21 (3), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
8 Yeni yaklaşım geliştirebilecek/yaratabilecek. 1 (3), 2 (3), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (4), 20 (4), 21 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
9 Verilen çalışmayı bağımsızca yürütebilecek.1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (4), 20 (4), 21 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)
10 Verilen bir çalışma üzerinde grup halinde çalışabilecek; akademik bir çalışma üretmek için akademik çalışma ilkelerini uygulayabilecek. 1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (4), 20 (4), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (4), 28 (4), 29 (5), 30 (5), 31 (4)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 50
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 50
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 2 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 2 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 3 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 1 1 1
Laboratuar 0 0 0
Okuma 1 1 1
Ödev 1 1 1
Proje Hazırlama 1 1 1
Seminer 1 1 1
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 2 2
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 63
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 16
Genel Toplam - - 79
Toplam İş Yükü / 25.5 3.1
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 3.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.