Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ HEM222 2 4 3+0 3.0 5.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Hayır
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. NAİLE ALANKAYA
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları Ahmet Enes Güngördü

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 100
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireyin tedavisi ve hemşirelik bakımı konusunda teorik bilgi ve yöntemleri, hemşirelik süreci doğrultusunda hemşireliğe ilişkin sorunları çözümleyebilecek kavramsal bilgiyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği İç hastalıkları hemşireliği ile ilişkili temel kavram ve ilkeler, toplumun öncelikli sağlık sorunları, akut ve kronik sağlık sorunu olan erişkin ve yaşlı bireylerde sağlığın korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesi ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik bakımı verebilme bilgisi ve edindiği bilgileri klinik ortamda uygulayabilme becerisi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı İç Hastalıkları Hemşireliği dersi ile tıbbi müdahale gerektiren hastalıkların tanımı, etiyolojisi, belirti ve bulguları, tanısı, tıbbi tedavisi ve hemşirelik bakım yönetimini öğrenmeleri sağlanacaktır.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Hastalıklar ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme.
2 Hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlayabilme.
3 Hastalıkların belirti ve bulgularını ifade edebilme.
4 Hastalıklar ile ilgili tanı testlerini tanımlayabilme.
5 Hastalıklar ile ilgili klinik ve laboratuar bulgularını yorumlayabilme.
6 Hastalıklara yönelik planlanan tedavileri uygulayabilme.
7 Hemşirelik bakım aktivitelerini hemşirelik süreci adımları doğrultusunda holistik bakış açısıyla yerine getirebilme.
8 Hasta ve ailesine gereksinimleri doğrultusunda eğitim ve danışmanlık yapabilme.
9 Ekip çalışmasının önemini kavrayabilme.
10 Hemşirelik uygulamalarında etik ilkelere uyabilme.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Sağlık Bakımında Temel Kavramlar
Kronik Durumlar ve Hemşirelik Yaklaşımı
Yaşlılık Sorunları ve Hemşirelik Bakımı
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Hastalıklarda Hemşirelik Süreci, Fizik Muayene Yöntemleri,
Sık kullanılan laboratuvar ve tanı testleri
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Böbrek Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Hepatobiliyer Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Gastrointestinal Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Eklem, Bağ Dokusu ve Kas Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Sinir Sistemi hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Sinir Sistemi hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 İmmün Sistem, cilt hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Onkoloji Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Karadakovan A., Aslan E. F. “Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım”. Genişletilmiş 2. Baskı, Nobel, 2016.
2-Akdemir N.,Birol L.,“İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı” Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara , Eylül, 2010.
3-Birol, L.,’’Hemşirelik Süreci’’, Geliştirilmiş 5. Baskı, Ezgi matbaacılık, İzmir, 2004.
4-Carpenito, L.,J (Çev. Erdemir, F.)’’Hemşirelik Tanıları El Kitabı’’, Nobel Yayınevi, İstanbul,2017
5-ENÇ N.(Ed), İç Hastalıkları Hemşireliği, 2.Baskı, 50.Yıl Yayınları, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, 2017
6-Dentlınger, N, Ramadin, V., Sevim ÇELİK, Öznur USTA YEŞİLBAKAN (Ed) Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği, Pearson, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015
7-Kaplan G., Dedeli Ö.: Temel İç Hastalıkları Hemşireliği, İstanbul Tıp Kitapevi, 2012

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Mesleki uygulamalarına temel oluşturan kuram ve modelleri bilir. X
3 hemşirelik temel uygulamalarını öğrenir X
4 hemşirelik temel uygulamalarını yapabilir X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 hangi durumda hangi uygulamayı yapacağını bilir X
2 uygulama becerilerini edinir X
3 uygulamaların doğru tekniklerini gösterebilir X
4 her bir uygulamayı sırası ile söyleyebilir X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde kullanabilme becerisine sahiptir. X
2 Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, kullanabilme becerisine sahiptir. X
3 Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. X
4 Hemşirelik uygulamalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 her bir uygulamanın ismi söylendiğinde anlatabilir X
2 uygulamaları standartlara göre yapabilir X
3 hangi durumda yapacağı uygulamaları yapabilir X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır. X
2 Ekip çalışmasına inanır, olumlu kişiselarası ilişkilere ve liderlik özelliklerine sahiptir ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. X
3 Hemşirelik alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanarak mesleğini uygular. X
2 Hemşirelik uygulamalarını mesleki standartlar, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme sürecini kullanır X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
2 Birey, aile ve toplumla etkili iletişim kurar. X
3 Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. X
4 Profesyonel gelişime katkıda bulunacak etkinliklerde yer alır. X
5 Toplumsal ve sosyal etkinliklerde yer alır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında kültürel özellikleri dikkate alır X
2 Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır. X
4 Hemşirelik uygulamalarında, insan haklarına saygılı ve hoşgörülü davranır. X
5 Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Hastalıklar ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme. 1 (5), 2 (5), 9 (2), 10 (2), 11 (4), 12 (2), 16 (1), 17 (1), 18 (1), 19 (1), 20 (2), 21 (3), 22 (1), 23 (1), 24 (1), 25 (2), 26 (1), 27 (3), 28 (1), 29 (1), 30 (2), 31 (3)
2 Hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlayabilme. 1 (3), 2 (3), 9 (4), 10 (1), 11 (4), 12 (1), 16 (1), 17 (1), 18 (3), 19 (1), 20 (1), 21 (1), 22 (1), 23 (1), 24 (1), 25 (3), 26 (1), 27 (3), 28 (2), 29 (2), 30 (1), 31 (3)
3 Hastalıkların belirti ve bulgularını ifade edebilme. 1 (3), 2 (2), 9 (3), 10 (2), 11 (2), 12 (2), 16 (2), 17 (1), 18 (2), 19 (2), 20 (1), 21 (3), 22 (1), 23 (1), 24 (1), 25 (1), 26 (1), 27 (3), 28 (1), 29 (1), 30 (1), 31 (3)
4 Hastalıklar ile ilgili tanı testlerini tanımlayabilme. 1 (2), 2 (1), 9 (3), 10 (2), 11 (1), 12 (3), 16 (2), 17 (1), 18 (1), 19 (2), 20 (1), 21 (1), 22 (1), 23 (1), 24 (1), 25 (1), 26 (1), 27 (1), 28 (1), 29 (1), 30 (1), 31 (1)
5 Hastalıklar ile ilgili klinik ve laboratuar bulgularını yorumlayabilme. 1 (3), 2 (4), 9 (3), 10 (3), 11 (3), 12 (4), 16 (3), 17 (2), 18 (1), 19 (2), 20 (1), 21 (1), 22 (1), 23 (1), 24 (1), 25 (1), 26 (1), 27 (2), 28 (1), 29 (1), 30 (1), 31 (2)
6 Hastalıklara yönelik planlanan tedavileri uygulayabilme. 1 (3), 2 (4), 9 (3), 10 (4), 11 (2), 12 (3), 16 (2), 17 (1), 18 (2), 19 (4), 20 (2), 21 (3), 22 (2), 23 (1), 24 (1), 25 (1), 26 (1), 27 (3), 28 (2), 29 (1), 30 (3), 31 (3)
7 Hemşirelik bakım aktivitelerini hemşirelik süreci adımları doğrultusunda holistik bakış açısıyla yerine getirebilme. 1 (4), 2 (4), 9 (5), 10 (4), 11 (5), 12 (4), 16 (3), 17 (3), 18 (3), 19 (5), 20 (5), 21 (4), 22 (1), 23 (2), 24 (2), 25 (2), 26 (2), 27 (4), 28 (3), 29 (3), 30 (4), 31 (5)
8 Hasta ve ailesine gereksinimleri doğrultusunda eğitim ve danışmanlık yapabilme. 1 (2), 2 (3), 9 (2), 10 (3), 11 (4), 12 (4), 16 (2), 17 (1), 18 (2), 19 (2), 20 (1), 21 (2), 22 (1), 23 (3), 24 (2), 25 (3), 26 (3), 27 (4), 28 (1), 29 (1), 30 (2), 31 (5)
9 Ekip çalışmasının önemini kavrayabilme. 1 (1), 2 (2), 9 (1), 10 (1), 11 (1), 12 (1), 16 (5), 17 (5), 18 (3), 19 (1), 20 (1), 21 (1), 22 (5), 23 (3), 24 (3), 25 (3), 26 (3), 27 (4), 28 (1), 29 (2), 30 (3), 31 (2)
10 Hemşirelik uygulamalarında etik ilkelere uyabilme.1 (3), 2 (4), 9 (2), 10 (2), 11 (3), 12 (2), 16 (2), 17 (2), 18 (2), 19 (2), 20 (5), 21 (1), 22 (1), 23 (1), 24 (2), 25 (1), 26 (2), 27 (5), 28 (5), 29 (5), 30 (5), 31 (4)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 30
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 1 % 20
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 50
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 3 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 3 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 4 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 1 5 5
Proje Hazırlama 1 5 5
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 108
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 22
Genel Toplam - - 130
Toplam İş Yükü / 25.5 5.1
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 5.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.