Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HEMŞİRELİK UYGULAMASININ TEMELLERI HEM221 2 3 3+0 3.0 5.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 100
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Hastayı bütüncül bakış açısı ile değerlendirme, hasta ve hastalık kavramlarını, sağlıklı hastane ortamını içselleştirme, bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakım sürecini başlatma ve sürdürebilme, hastane ortamında iletişim ve etkileşimin sürekliliğini sağlayabilme, hasta bakımında temel hemşirelik becerilerini uygulayabilme, hasta/aile eğitimini organize etme bilgi ve becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Hasta Güvenliği, Enfeksiyon Kontrolü, Bireyin Hareket Gereksinimi, Bireyin Hijyen Gereksinimi, Yaşamsal Bulgular, Doku Bütünlüğünün Sağlanması, İlaçların Uygulanması, Solunum Gereksinimi, Sıvı Gereksinimi, Beslenme Gereksinimi, Boşaltım Gereksinimi (Üriner ve Bağırsak), C Uyku ve Dinlenme, Perioperatif Bakım, Hemşirelik Süreci konularını kapsamaktadır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Öğrencinin hasta gereksinimlerini saptayabilmesine, hastanın sorunlarına yönelik hemşirelik girişimlerini planlayabilmesine ve hasta sonuçlarını yorumlayabilmesine katkı sağlar.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Hemşireliğin temel felsefesini kavrayabilme
2 Hemşirelik mesleğinin toplumdaki ve sağlık bakım sistemi içindeki yerini tanıyabilme
3 Hemşirelik bakımına ilişkin temel becerileri yapabilme
4 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda bireyi bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirebilme
5 Hemşirelik bakımı verirken hasta gereksinimlerine yönelik uygun çözüm yolları üretebilme
6 Hemşirelik bakımı verirken sağlık ekibinin diğer üyeleri ile işbirliği yapabilme
7 Hemşirelik bakımı verirken bireyin değerlerine ve haklarına özen gösterebilme

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Hemşirelik, Hemşirelikte Eleştirel Düşünme Ve Hemşirelik Felsefesi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Hemşirelik Süreci ve Bakım Yönetimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Hasta Kabulü, Taburculuğu, Hasta Eğitimi ve Hasta Güvenliği Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Yaşamsal Bulgular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Sıcak Ve Soğuk Uygulamalar Enfeksiyon Kontrolü Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Kanıta Dayalı Uygulamalar, Hemşirelik Bakımında Kültürel Yaklaşım Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 VİZE Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 İlaç Uygulamaları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 İlaç Uygulamaları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Boşaltım gereksinimi ve hemşirelik uygulamaları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Bireysel Hijyen Uygulamaları, Hareket Gereksinimi, Doku Bütünlüğünün Sağlanması Ve Yara Bakımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Beslenme Gereksinimi Ve Hemşirelik Bakımı Sıvı Elektrolit Dengesi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Solunum Gereksinimi ve Hemşirelik Uygulamaları, Boşaltım Gereksinimi ve Hemşirelik Uygulamaları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Uyku Ve Dinlenme Palyatif Bakım, Kayıp ve Ölüm Süreci Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1. Audrey J. Berman and Shirlee Snyder (2011) Kozier & Erb's Fundamentals of Nursing (9th Edition)
2. Potter P.A, Perry A.G., (2004) Fundamentals of Nursing, 6 th ed., StLouis: Mosby.
3. Ataberk A.T., Karadağ A (2010) Klinik Uygulama Beceri ve Yöntemleri. 1. Baskı, Adana Nobel
4. Erdemir F (2005) Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi
5. Birol L (2010) Hemşirelik Süreci. Etki Yayınları

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Mesleki uygulamalarına temel oluşturan kuram ve modelleri bilir. X
3 hemşirelik temel uygulamalarını öğrenir X
4 hemşirelik temel uygulamalarını yapabilir X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 hangi durumda hangi uygulamayı yapacağını bilir X
2 uygulama becerilerini edinir X
3 uygulamaların doğru tekniklerini gösterebilir X
4 her bir uygulamayı sırası ile söyleyebilir X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde kullanabilme becerisine sahiptir. X
2 Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, kullanabilme becerisine sahiptir. X
3 Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. X
4 Hemşirelik uygulamalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 her bir uygulamanın ismi söylendiğinde anlatabilir X
2 uygulamaları standartlara göre yapabilir X
3 hangi durumda yapacağı uygulamaları yapabilir X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır. X
2 Ekip çalışmasına inanır, olumlu kişiselarası ilişkilere ve liderlik özelliklerine sahiptir ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. X
3 Hemşirelik alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanarak mesleğini uygular. X
2 Hemşirelik uygulamalarını mesleki standartlar, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme sürecini kullanır X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
2 Birey, aile ve toplumla etkili iletişim kurar. X
3 Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. X
4 Profesyonel gelişime katkıda bulunacak etkinliklerde yer alır. X
5 Toplumsal ve sosyal etkinliklerde yer alır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında kültürel özellikleri dikkate alır X
2 Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır. X
4 Hemşirelik uygulamalarında, insan haklarına saygılı ve hoşgörülü davranır. X
5 Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Hemşireliğin temel felsefesini kavrayabilme 1 (5), 2 (5), 9 (5), 19 (4)
2 Hemşirelik mesleğinin toplumdaki ve sağlık bakım sistemi içindeki yerini tanıyabilme28 (5), 29 (5)
3 Hemşirelik bakımına ilişkin temel becerileri yapabilme9 (4), 21 (4)
4 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda bireyi bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirebilme11 (4)
5 Hemşirelik bakımı verirken hasta gereksinimlerine yönelik uygun çözüm yolları üretebilme10 (3), 11 (4), 12 (3)
6 Hemşirelik bakımı verirken sağlık ekibinin diğer üyeleri ile işbirliği yapabilme16 (4), 17 (4), 22 (4), 24 (4)
7 Hemşirelik bakımı verirken bireyin değerlerine ve haklarına özen gösterebilme20 (4), 23 (4), 27 (5), 30 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 40
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 1 % 20
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 40
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 3 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 3 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 4 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 84
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 26 26
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav 1 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
Genel Toplam - - 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4.9
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 5.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.