Türkçe


TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DİLBİLİMİ TUR309 3 5 2+0 2.0 2.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üye. HAYRETTİN PARLAKYILDIZ
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 50
Uzmanlık / Alan Dersi % 50
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Dilbilim dersinin temel hedefleri öğrencinin dil, bilim, toplum, dilbilim, dil edinimi, yazın ve yazınbilim gibi konularda bilgilendirilmesi/bilinçlendirilmesini sağlamak, dilbilimin tanımı ve terminolojisi, dilbilimin amaçları ve hedefleri, dilbilimin tarihi ve türleri, ve diğer bilimlerle ilişkisine dair bilgi edinmek, bütün diller açısından iletişimin evrensel örüntüleriyle ilgili olarak dilbilimsel kuram ve analiz bilgisini edinmek (Saussure, Prag Dilbilim Okulu, Noam Chomsky, minimalist yaklaşım ve diğerleri), analizle ve farklı yorumsal bakış açılarıyla birlikte eleştirel düşünmek, bütün dillerle ilgili olarak (ses bilgisi, sesdizimi, biçimbilim, tümcebilim ve diğerleri) dilbilim alanı ve diğer bilim alanları arasındaki ilişkiyi anlamak.
Dersin İçeriği 1. Hafta Dil bilimi, tanımı, kapsamı, amaçları; Dil biliminin temel kavram, ilke ve yöntemleri. 2. Hafta Dil biliminin tarihçesi. 3. Hafta Belli başlı dil bilimi okulları: Cenevre ve Kopenhag. 4. Hafta Amerikan yapısalcılığı. 5. Hafta Noam Chomsky ve Üretici Dönüşümlü Dilbilgisi. 6. Hafta Üretici Dönüşümlü Dilbilgisi ve Türkçeyle ilgili uygulamalar. 7. Hafta Dil biliminin dalları: Ses bilimi, ses bilgisi, Akustik ses bilimi, Fizyolojik ses bilimi, Söyleyiş ses bilimi. 8. Hafta Ara Sınav 9. Hafta Dil seslerinde değişmeler, gelişmeli ses bilimi, Dinleyiş ses bilimi, Görevsel ses bilimi, Biçimsel ses bilimi. 10. Hafta Biçim bilgisi, yeni yaklaşımlar. 11. Hafta Söz dizimi, Türkçenin biçim bilgisinin söz dizimiyle ilişkisi. 12. Hafta Sözcük bilimi, Sözlük bilimi, Ad bilimi. 13. Hafta Dil bilimi ve anlam bilimi. Bilgisayar ve dil bilimi. 14. Hafta Genel Değerlendirme 15. Hafta Final sınavı
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Dilbilimin tanımı ve terminolojisi, dilbilimin amaçları ve hedefleri, dilbilimin tarihi ve türleri, ve diğer bilimlerle ilişkisine dair bilgi edinmek, bütün diller açısından iletişimin evrensel örüntüleriyle ilgili olarak dilbilimsel kuram ve analiz bilgisini edinmek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Dilbilim dersinin temel hedefleri öğrencinin dil, bilim, toplum, dilbilim, dil edinimi, yazın ve yazınbilim gibi konularda bilgilendirilmesi/bilinçlendirilmesini sağlamak
2 Dilbilimin tanımı ve terminolojisi, dilbilimin amaçları ve hedefleri, dilbilimin tarihi ve türleri, ve diğer bilimlerle ilişkisine dair bilgi edinmek,
3 Bütün diller açısından iletişimin evrensel örüntüleriyle ilgili olarak dilbilimsel kuram ve analiz bilgisini edinmek (Saussure, Prag Dilbilim Okulu, Noam Chomsky, minimalist yaklaşım ve diğerleri)
4 Analizle ve farklı yorumsal bakış açılarıyla birlikte eleştirel düşünmek
5 Bütün dillerle ilgili olarak (ses bilgisi, sesdizimi, biçimbilim, tümcebilim ve diğerleri) dilbilim alanı ve diğer bilim alanları arasındaki ilişkiyi anlamak.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Dil bilimi, tanımı, kapsamı, amaçları; Dil biliminin temel kavram, ilke ve yöntemleri. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Dil biliminin tarihçesi. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Belli başlı dil bilimi okulları: Cenevre ve Kopenhag. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Amerikan yapısalcılığı. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Noam Chomsky ve Üretici Dönüşümlü Dilbilgisi. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Üretici Dönüşümlü Dilbilgisi ve Türkçeyle ilgili uygulamalar. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Dil biliminin dalları: Ses bilimi, ses bilgisi, Akustik ses bilimi, Fizyolojik ses bilimi, Söyleyiş ses bilimi. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Ara Sınav Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Dil seslerinde değişmeler, gelişmeli ses bilimi, Dinleyiş ses bilimi, Görevsel ses bilimi, Biçimsel ses bilimi. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Biçim bilgisi, yeni yaklaşımlar. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Söz dizimi, Türkçenin biçim bilgisinin söz dizimiyle ilişkisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Sözcük bilimi, Sözlük bilimi, Ad bilimi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Dil bilimi ve anlam bilimi. Bilgisayar ve dil bilimi. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Genel Değerlendirme ve Final Sınavı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1-

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini tanır. X
2 Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini belirler. X
3 Edebiyat biliminin temel kavram ve yaklaşımlarını (retorik/belagat, estetik; yansıtma, anlatımcılık, psikanalizm vb.) tanımlar. X
4 Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle tanımlar. X
5 Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. X
2 Kelime ve kelime gruplarını anlam ve görevleri yönüyle ayırt eder. X
3 Edebî metinlerin Türkçe öğretimindeki yeri ve önemini ortaya koyar. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Okuma becerisini, kuramsal ve uygulamalı boyutlarıyla kullanır. X
2 Dinleme-izleme becerisini geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Yazma tür ve modellerine uygun, özgün metinler oluşturur. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. X
2 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. X
2 Duygu ve düşüncelerini Türkçenin kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı olarak ortaya koyar. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve kurallarına uygun bir şekilde kullanır. X
2 Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. X
3 Türkçe dersi öğretim programlarını inceler. X
4 Çocuklar için seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinler seçer. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Dilbilim dersinin temel hedefleri öğrencinin dil, bilim, toplum, dilbilim, dil edinimi, yazın ve yazınbilim gibi konularda bilgilendirilmesi/bilinçlendirilmesini sağlamak
2 Dilbilimin tanımı ve terminolojisi, dilbilimin amaçları ve hedefleri, dilbilimin tarihi ve türleri, ve diğer bilimlerle ilişkisine dair bilgi edinmek,
3 Bütün diller açısından iletişimin evrensel örüntüleriyle ilgili olarak dilbilimsel kuram ve analiz bilgisini edinmek (Saussure, Prag Dilbilim Okulu, Noam Chomsky, minimalist yaklaşım ve diğerleri)
4 Analizle ve farklı yorumsal bakış açılarıyla birlikte eleştirel düşünmek
5 Bütün dillerle ilgili olarak (ses bilgisi, sesdizimi, biçimbilim, tümcebilim ve diğerleri) dilbilim alanı ve diğer bilim alanları arasındaki ilişkiyi anlamak.

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 0 -
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 0 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 0 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 1 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Genel Toplam - - 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0.0
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 2.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.