Türkçe


TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DİLBİLİMİ TUR309 3 5 2+0 2.0 2.0


Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Dilbilim dersinin temel hedefleri öğrencinin dil, bilim, toplum, dilbilim, dil edinimi, yazın ve yazınbilim gibi konularda bilgilendirilmesi/bilinçlendirilmesini sağlamak, dilbilimin tanımı ve terminolojisi, dilbilimin amaçları ve hedefleri, dilbilimin tarihi ve türleri, ve diğer bilimlerle ilişkisine dair bilgi edinmek, bütün diller açısından iletişimin evrensel örüntüleriyle ilgili olarak dilbilimsel kuram ve analiz bilgisini edinmek (Saussure, Prag Dilbilim Okulu, Noam Chomsky, minimalist yaklaşım ve diğerleri), analizle ve farklı yorumsal bakış açılarıyla birlikte eleştirel düşünmek, bütün dillerle ilgili olarak (ses bilgisi, sesdizimi, biçimbilim, tümcebilim ve diğerleri) dilbilim alanı ve diğer bilim alanları arasındaki ilişkiyi anlamak.
Dersin İçeriği 1. Hafta Dil bilimi, tanımı, kapsamı, amaçları; Dil biliminin temel kavram, ilke ve yöntemleri. 2. Hafta Dil biliminin tarihçesi. 3. Hafta Belli başlı dil bilimi okulları: Cenevre ve Kopenhag. 4. Hafta Amerikan yapısalcılığı. 5. Hafta Noam Chomsky ve Üretici Dönüşümlü Dilbilgisi. 6. Hafta Üretici Dönüşümlü Dilbilgisi ve Türkçeyle ilgili uygulamalar. 7. Hafta Dil biliminin dalları: Ses bilimi, ses bilgisi, Akustik ses bilimi, Fizyolojik ses bilimi, Söyleyiş ses bilimi. 8. Hafta Ara Sınav 9. Hafta Dil seslerinde değişmeler, gelişmeli ses bilimi, Dinleyiş ses bilimi, Görevsel ses bilimi, Biçimsel ses bilimi. 10. Hafta Biçim bilgisi, yeni yaklaşımlar. 11. Hafta Söz dizimi, Türkçenin biçim bilgisinin söz dizimiyle ilişkisi. 12. Hafta Sözcük bilimi, Sözlük bilimi, Ad bilimi. 13. Hafta Dil bilimi ve anlam bilimi. Bilgisayar ve dil bilimi. 14. Hafta Genel Değerlendirme 15. Hafta Final sınavı
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Dilbilimin tanımı ve terminolojisi, dilbilimin amaçları ve hedefleri, dilbilimin tarihi ve türleri, ve diğer bilimlerle ilişkisine dair bilgi edinmek, bütün diller açısından iletişimin evrensel örüntüleriyle ilgili olarak dilbilimsel kuram ve analiz bilgisini edinmek

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.