|
|
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
|
Ders Adı
| Kodu
| Yılı
| Yarıyılı
| Süresi (T+U)
| Kredisi
| AKTS Kredisi
|
DİLBİLİMİ |
TUR309 |
3 |
5 |
2+0 |
2.0 |
2.0 |
Amaç ve İçeriği |
Dersin Amacı |
Dilbilim dersinin temel hedefleri öğrencinin dil, bilim, toplum, dilbilim, dil edinimi, yazın ve yazınbilim gibi konularda bilgilendirilmesi/bilinçlendirilmesini sağlamak, dilbilimin tanımı ve terminolojisi, dilbilimin amaçları ve hedefleri, dilbilimin tarihi ve türleri, ve diğer bilimlerle ilişkisine dair bilgi edinmek, bütün diller açısından iletişimin evrensel örüntüleriyle ilgili olarak dilbilimsel kuram ve analiz bilgisini edinmek (Saussure, Prag Dilbilim Okulu, Noam Chomsky, minimalist yaklaşım ve diğerleri), analizle ve farklı yorumsal bakış açılarıyla birlikte eleştirel düşünmek, bütün dillerle ilgili olarak (ses bilgisi, sesdizimi, biçimbilim, tümcebilim ve diğerleri) dilbilim alanı ve diğer bilim alanları arasındaki ilişkiyi anlamak. |
Dersin İçeriği |
1. Hafta Dil bilimi, tanımı, kapsamı, amaçları; Dil biliminin temel kavram, ilke ve yöntemleri.
2. Hafta Dil biliminin tarihçesi.
3. Hafta Belli başlı dil bilimi okulları: Cenevre ve Kopenhag.
4. Hafta Amerikan yapısalcılığı.
5. Hafta Noam Chomsky ve Üretici Dönüşümlü Dilbilgisi.
6. Hafta Üretici Dönüşümlü Dilbilgisi ve Türkçeyle ilgili uygulamalar.
7. Hafta Dil biliminin dalları: Ses bilimi, ses bilgisi, Akustik ses bilimi, Fizyolojik ses bilimi, Söyleyiş ses bilimi.
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Dil seslerinde değişmeler, gelişmeli ses bilimi, Dinleyiş ses bilimi, Görevsel ses bilimi, Biçimsel ses bilimi.
10. Hafta Biçim bilgisi, yeni yaklaşımlar.
11. Hafta Söz dizimi, Türkçenin biçim bilgisinin söz dizimiyle ilişkisi.
12. Hafta Sözcük bilimi, Sözlük bilimi, Ad bilimi.
13. Hafta Dil bilimi ve anlam bilimi. Bilgisayar ve dil bilimi.
14. Hafta Genel Değerlendirme
15. Hafta Final sınavı
|
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı |
Dilbilimin tanımı ve terminolojisi, dilbilimin amaçları ve hedefleri, dilbilimin tarihi ve türleri, ve diğer bilimlerle ilişkisine dair bilgi edinmek, bütün diller açısından iletişimin evrensel örüntüleriyle ilgili olarak dilbilimsel kuram ve analiz bilgisini edinmek |
|