Türkçe


TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TÜRK EĞİTİM TARİHİ EGT206 2 4 2+0 2.0 3.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. OSMAN YILDIZ
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 100
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı İslamiyet öncesi dönemden günümüze kadar süreçte Türklerin eğitim tarihi ile ilgili kavramları ve olguları ile Kıbrıs Türk eğitim tarihi bakımında önemli kurumların tarihini öğrenmek
Dersin İçeriği 1. Türk eğitim tarihini Konusu, Yöntemi Kaynakları 2. İslamiyet Öncesi Türklerin Eğitim Faaliyetleri 3. İlk Müslüman Türk Devletlerinde Eğitim 4. Büyük selçuklu Devleti Döneminde Eğitim 5. Anadolu Selçukluları Döneminde Eğitim 6. Osmanlı Devleti Kuruluş ve Yükseliş Döneminde Eğitim 7. Tanzimat DÖneminde Eğitim 8. Mutlakiyet Dönemin Eğitim Faaliyetleri 9. II Meşrutiyet Dönemi Eğitim Faaliyetleri 10. Atatürk Dönemi Eğitim Tarihi 11. Cumhuriyet DÖnemi Eğitim Politikaları 12. 1950'den Günümüze Eğitim Faaliyeteleri 13. Kıbrıs Türk Eğitim Tarihinde Önemli Kurumlar 14.Kıbrıs Türk Eğitim Tarihinde Önemli Kurumlar
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Türkiye ve KKTC'deki eğitim öğretim faaliyetlerinin tarihi konusunda genel bilgi seviyesi yükselir, entellektüel bilgi seviyesi artar

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Türklerin İslamiyet öncesi dönemdeki eğitim anlayışı bilir
2 Türklerin İslamiyetin kabülünden sonraki dönemde kurudkları eğitim sistemi hakkında bilgi sahibi olur
3 Osmanlı dönemindeki eğitim öğretim faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olur
4 Atatürk döneminde eğiitm alanında yapılan reformlar hakkında bilgi sahibi olur
5 Günümüzdeki eğitim politikaları ile eğiitmde yaşanan sorunlar hakkında bilgi sahibi olur

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Türk Eğitim Tarihinin Konu, Yönetem ve Kaynakları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 İslamiyet Öncesi Türklerde Eğitim Öğretim ve Bilim Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 İlk Müslüman Türk Devletlerinde Eğitim Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Büyük Selçuklu devleti döneminde Eğitim Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Anadolu Selçuklu devletinde döneminde eğitim Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Osmanlı Devleti Kuruluş ve Yükseliş Döneminde Eğitim Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Osmanlı Devletinde Tanzimata Kadar Olan Dönemde Eğitim ve Yenileşme Hareketleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Tanzimat Dönemide Eğitimde Yenileşme Hareketleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Mutlakiyet Döneminde Eğitim faaliyeteleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 II Meşrutiyet Döneminde Eğitim Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Atatürk Döneminde Eğitim Faliyeteleri ve Reformları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 1950'den günümüze eğitim faaliyetleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 1950'den günümüze eğitim faaliyetleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1.Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi: M.Ö. 1000-M.S. 2010: Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2010
2.Kılınç, Mustafa ve Keçeci Kurt, Songül, Türk Eğitim Tarihi, 2019, PEGEM AKADEMİ.
3.Barthold, V.V., Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler, (Haz. Kazım Yaşar KOPRAMAN- İsmail AKA, Türk Tarih Kurumu, 2006.
4.Bouamrame, C., “İslam Tarihinde Eğitim-Öğretim Kurumları”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 15, S.2, s.279-285.
5. İbn-i Sina, El-Kanun Fi’t Tıbb, C.1-5, (Çav. Esin Kahya), Atatürk Kültür Merkezi yayını. Ankara, 2017.
6. Köprülü, Fuat, “Vakıf Müessesesi ve ve Vakıf Vesikalarının Tarihi Ehemmiyeti”, Vakıflar Dergisi, S.I, s.1-6, Ankara, 1998.
7. Adalıoğlu, H., Selçuklular Devri İlmi Çalışmalar, Türk Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2019.
8.Kafesoğlu, İ., Selçuklular ve selçuklu Tarihi Üzerine Araştırmalar, Ötüken Yayınları, Ankara, 2014.
9. Kırpık G. İlk Türk İslam Devletlerinde Eğitim, Türk Eğitim Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2019.
10.Makdisi, G., Ortaçağda Yükseköğretim İslam Dünyası ve Hristiyan Batı, (Çev. Ali Hakan Çavuşoğlu-Tuncay Başoğlu), İstanbul, 2018.
11.Mahmut Kaşgarlı, Divan-ı Lügati’t Türk, Türk Dil Kurumu Yaınları, Ankara, 2013.
12. Kemaloğlu, M., XI ve XII Yüzyıl Türkiye Selçuklu Devletinde Eğitim Öğretim (Medreseler), Akademic Journal of History and Idea, II, V., s. 26-79.
13. Kırpık G., İlk Türk İslam Devletlerinde Eğitim, Türk Eğitim Tarihi El Kitabı, 2019.
14.Nizamülmülk, Siyasetname, (Çev. Mehmet Kanar), Ses Yayınları, İstanbul, 2015.
15. Ocak, A., Selçuklu Devri Üniversiteleri Nizamiye Medreseleri, Nizamiye Akademi, Sitanbul, 2017.
16. Bilge, M., İlk Osmanlı Medreseleri, İstanbul Üniversitesi yayınları, İstanbul, 84.
17.Çağatay, N., Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1974.
18. Ergin, O.N., Türkiye Maarif Tairi, C.I-II, Eser Matbaası, İstanbul, 1977.
19.İzgi, C., Osmanlı Medreselerinde İlim,(Riyazi İlimler), C.I, İz Yayınları, İstanbul, 1997.
20.Özkan, S., Trük Eğitim Tarihi, Ba.2, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2008.
21. Sarıkaya, Y., Medreseler ve Modernleşme, İz Yayınları, İstanbul, 1997.
22.Binbaşıoğlu, C., Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi, (Genişletilmiş 2.nci Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara, 2014.
23.Koçer, H.A., Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi, (1773-1923), Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1991.
24. Tekeli, İ ve İlkin, S., Osmanlı İmparatorluğunda Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü, Türk tarih Kuurmu Yayınları, İstanbul, 1985.
25.Doğanay, F.F., Tanzimattan Cumhuriyet’e Rştüye Mektepleri, Ankara Üniversitesi Sosyal Blimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, 2011.
26.Engin,V., Mekteb-i Sultani,, Galatasararylılar Derneği Yayını, İstanbul, 2003.

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini tanır. X
2 Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini belirler. X
3 Edebiyat biliminin temel kavram ve yaklaşımlarını (retorik/belagat, estetik; yansıtma, anlatımcılık, psikanalizm vb.) tanımlar. X
4 Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle tanımlar. X
5 Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. X
2 Kelime ve kelime gruplarını anlam ve görevleri yönüyle ayırt eder. X
3 Edebî metinlerin Türkçe öğretimindeki yeri ve önemini ortaya koyar. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Okuma becerisini, kuramsal ve uygulamalı boyutlarıyla kullanır. X
2 Dinleme-izleme becerisini geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Yazma tür ve modellerine uygun, özgün metinler oluşturur. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. X
2 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. X
2 Duygu ve düşüncelerini Türkçenin kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı olarak ortaya koyar. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve kurallarına uygun bir şekilde kullanır. X
2 Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. X
3 Türkçe dersi öğretim programlarını inceler. X
4 Çocuklar için seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinler seçer. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Türklerin İslamiyet öncesi dönemdeki eğitim anlayışı bilir1 (4), 2 (4), 3 (4), 4 (3), 5 (4), 6 (3), 7 (4), 8 (4), 9 (5), 10 (5), 11 (4), 12 (3), 13 (4), 14 (4), 15 (5), 16 (5), 17 (5), 18 (4), 19 (4), 20 (4)
2 Türklerin İslamiyetin kabülünden sonraki dönemde kurudkları eğitim sistemi hakkında bilgi sahibi olur1 (4), 2 (3), 3 (4), 4 (4), 5 (4), 6 (3), 7 (5), 8 (3), 9 (5), 10 (5), 11 (4), 12 (4), 13 (5), 14 (5), 15 (5), 16 (4), 17 (5), 18 (3), 19 (4), 20 (5)
3 Osmanlı dönemindeki eğitim öğretim faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olur1 (4), 2 (3), 3 (4), 4 (3), 5 (4), 6 (4), 7 (5), 8 (4), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (4), 13 (5), 14 (4), 15 (5), 16 (4), 17 (5), 18 (5), 19 (4), 20 (5)
4 Atatürk döneminde eğiitm alanında yapılan reformlar hakkında bilgi sahibi olur1 (4), 2 (3), 3 (4), 4 (4), 5 (4), 6 (4), 7 (4), 8 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (3), 12 (4), 13 (5), 14 (4), 15 (4), 16 (4), 17 (4), 18 (4), 19 (5), 20 (3)
5 Günümüzdeki eğitim politikaları ile eğiitmde yaşanan sorunlar hakkında bilgi sahibi olur1 (4), 2 (3), 3 (2), 4 (4), 5 (4), 6 (4), 7 (5), 8 (5), 9 (5), 10 (5), 11 (5), 12 (5), 13 (5), 14 (5), 15 (5), 16 (5), 17 (5), 18 (5), 19 (5), 20 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 50
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 1 % 20
Ödev Değerlendirme 1 % 20
Sözlü Değerlendirme 1 % 10
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 4 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 4 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 5 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Genel Toplam - - 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0.0
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 3.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.