Türkçe


REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI PDR308 3 6 3+0 3.0 3.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Hayır
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üye. BEDRİYE YILMAZ ALICI
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 50
Uzmanlık / Alan Dersi % 50
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Psikolojik danışma kuramları ve kuramlara ait kavramsallaştırmaları anlayabilmek, danışma sürecinde kuramların ne gibi uygulamaları ve açılımları olduğunu öğrenebilmek, farklı kuramsal perspektifleri değerlendirebilmektir.
Dersin İçeriği Temel psikolojik danışma kuramları, kuramların karşılaştırılması, farklı durumlarda farklı kuramların güçlü ve zayıf yanlarıyla kavranması, kuramların danışma sürecinde uygulama alanları ve açılımları.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Bu ders sayesinde ogrenciler psikolojik danışma sürecindeki kuramların ne gibi uygulamaları oldugunu ogrenirler.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Temel danışma kuramlarını genel hatlarıyla tanır.
2 Farklı yaklaşımları karşılaştırabilmek, kendine özgü farklılıklarını değerlendirebilir.
3 Çeşitli yaklaşımların tekniklerini bütünleştirebilir.
4 Danışma sürecinde her bir kuramın ne gibi uygulamaları ve açılımları olduğunu hatırlar.
5 Danışanları farklı kuramsal perspektiflerden değerlendirir.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Birey olarak danışman, profesyonel olarak danışman, etik kurallar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Kuram nedir? Kuram neden gereklidir? Psikolojik danışma kuramlarını tarihsel süreçte genel bakış. Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Psikolojik danışma basamakları ve danışanla iletişim, Psikolojik danışmada müdahale türleri ve strateji belirleme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Sigmund Freud Psikanalitik Terapi: Terapötik süreç, teknik ve yöntemler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Carl Rogers Birey Merkezli Terapi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Aaron T. Beck Bilişsel Davranışçı Terapi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 VİZE Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Albert Ellis Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Fritz Perls, Laura Perls ve Paul Goodman, Gestalt Terapi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Eric Berne Transaksiyonel Analiz Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 William Glasser Gerçeklik Terapisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Victor Frankl Varoluşçu Terapi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Kabul ve Kararlılık Terapisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Aile sistemleri terapisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
Dr.Gerald Corey, Çev: Dr. Tuncay ERGENE (2008). Psikolojik Danışma, Psikoterapi Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Mentis Yayınları.
Sharf, R. S. (2014). Psikoterapi ve psikolojik danışma kuramları.
Tekinalp, B. E., & Terzi, Ş. I. (2013). Psikolojik danışmada güncel kuramlar.

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili kavramları açıklar. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki güncel literatürü takip eder. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanı ile ilgili eğitim programlarını tanımlar. X
4 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanı ile ilgili ölçme ve değerlendirme konularını açıklar. X
5 Psikolojik danışmanlık alanı ile ilgili teorileri ve teorisyenleri tartışır. X
6 Okullarda rehberlik ve psikolojik danışmanlığın prensiplerini ifade eder. X
7 Türk Eğitim Sisteminde psikolojik danışmanlığın yerini ve rolünü kavrar. X
8 Farklı gruplarla çalışılırken karşılaşılabilecek sorunları belirler. X
9 Danışmanlık görüşmelerinde terapist,psikiyatrist veya başka sağlık otoritelerine yönlendirme zamanını tesbit eder. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında ortaya çıkan vakaları analiz eder. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki araştırmalarda bilişim teknolojilerini kullanır. X
3 Problem çözme becerilerini ve analitik düşünme yetkinliğini geliştirir. X
4 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık ve ilgili alanların bağlantısını interdisipliner bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Rehberlik ve psikolojik danışmanlıkta, bireysel ve grup danışmanlıklarında uluslararası standartları kullanır. X
6 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına özgü öğrenme strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alanındaki farklı seçenekleri düşünerek gelecek kariyer planlarını yapar. X
2 Her ortamda ve durumda yararlı ve sorumlu davranışlar gösterir. X
3 Kişisel ve mesleki hedeflerine ulaşmak için kendi gelişmesini izler. X
4 İşinde ve günlük hayatında etkili zaman kullanımı için iş ve işdışı zamanını organize eder. X
5 Düşünce ve inançlarını her ortamda özgürce ifade eder ve savunur. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Profesyonel yaşamı için ihtiyaç analizi yapar. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki bilgilerini tazelemek için yeni teknolojileri kullanır. X
3 Öğretmenlere,öğrencilere ve ebeveynlere konferans verme becerilerini geliştirir. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler uygular. X
2 En az bir yabancı dili Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyip meslektaşları ile iletişim kurar. X
3 Kişilerarası ilişkileri farklılıklara saygı göstererek yönetir. X
4 Topluma yararlı bir vatandaş olarak çalışır. X
5 Geretiğinde danışan kişinin öğretmenleri ve ailesi ile bağlantı kurar. X
6 Ulusal ve uluslararası paydaşları ile iletişim kurmak için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. X
2 Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. X
3 ''Herkes için rehberlik''prensibini uygular. X
4 Gerçek yaşam şarlarına uyumlu bilgi ve beceriler geliştirir. X
5 Üniversite adaylarının ve ailelerinin farkındalıklarını artırmak için rehberlik ve psikolojik danışmanlık yapar. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Temel danışma kuramlarını genel hatlarıyla tanır.1 (5), 2 (4), 3 (5), 4 (4), 5 (5), 6 (4), 10 (4), 11 (5), 12 (5), 13 (4), 14 (5), 16 (5), 17 (4), 18 (2), 19 (4), 20 (5), 21 (5), 22 (4), 23 (5), 24 (5), 25 (3), 26 (5), 27 (4), 28 (5), 29 (4), 30 (4), 31 (5), 32 (4), 33 (5), 34 (5)
2 Farklı yaklaşımları karşılaştırabilmek, kendine özgü farklılıklarını değerlendirebilir.1 (4), 2 (5), 5 (4), 8 (5), 10 (4), 11 (5), 12 (4), 13 (5), 14 (4), 15 (5), 16 (5), 17 (4), 18 (5), 19 (5), 20 (4), 21 (5), 22 (5), 23 (5), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (5), 28 (5), 29 (5), 30 (4), 31 (4), 32 (4)
3 Çeşitli yaklaşımların tekniklerini bütünleştirebilir.10 (4), 11 (4), 12 (5), 13 (5), 14 (5), 15 (5)
4 Danışma sürecinde her bir kuramın ne gibi uygulamaları ve açılımları olduğunu hatırlar.10 (5), 11 (4), 12 (4), 13 (5)
5 Danışanları farklı kuramsal perspektiflerden değerlendirir.10 (4), 11 (4), 12 (5), 13 (5), 14 (5), 15 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 0 -
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 0 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 0 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 1 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 2
Genel Toplam - - 72
Toplam İş Yükü / 25.5 2.8
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 3.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.