Türkçe


REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM SORUNLARI PDR220 2 4 2+0 2.0 2.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Tanımsız
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Tanımsız
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. ASUMAN BOLKAN
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders -
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu dersin amacı bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin özellikleri ve uyum problemleri öğretmektir ve bu problemlerle baş etme yollarını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bu dersin amacı, öğrencilerin ruh sağlığını, anormalliği ayırt etme kriterlerini, yaşam dönemlerinin gelişimsel özellikleri ve görülen uyum problemlerini, psikolojik danışma hizmetinde önleyici ve müdahale edici stratejileri anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Ruh sağlığı ile ilgili temel kavram, ilke ve tarihsel gelişimi kavrayabilme, Yaşam dönemlerinin gelişimsel özellikleri ve görülen uyum problemlerini anlama, Ruh sağlığı için normallik kriterlerini açıklayabilme, Ruh sağlığı kuramlarını meslek alanıyla ve milli eğitimin gereklilikleriyle bütünleştirebilme, Psikolojik danışma hizmetinde önleyici ve müdahale edici stratejileri açıklayabilme.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Öğrenciler çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin özellikleri, uyum problemleri ve bu problemlerle başetme yollarını tanır.
2 Öğrenciler ana- baba-çocuk iletişiminde uyum sorunlarını yorumlar.
3 Öğrenciler ergenlikte rol modellerinin önemlerini tanımlar. ergenlikte rol modellerinin önemlerini tanımlar.
4 Öğrenciler hayatın en verimli döneminde yapılması gerekenleri yorumlar.
5 Öğrenciler yaşlılık psikolojisi ve kültür ilişkisini değerlendirir.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Yaşam Dön. Ve Uyum Prob. Giriş Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Uyum Problemlerinin Doğasını Anlamak Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Bebeklik ve Erken Çocukluk Dön. Uyum ve Dav. Problemleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 İlkokul Döneminde Uyum ve Davranış Problemleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Ergenlerde Kendine Zarar Verme Ve İntihar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Ergenlik Dönemi Riskli Davranışa Müdahele Ve Önleme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Üniversite Dönemi Gençliği ve Problemleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Vize Sınavları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Genç Yetişkinlik Dönemi Ve Uyum Problemleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Orta Yetişkinlik Döneminde Uyum ve Psikopatoloji Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Orta Yetişkinlikte Stres,Başa Çıkma ve Psikolojik Sağlamlık Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Yaşlılık Dönemi ve Uyum Problemleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Tekrar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Final Sınavları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
Çakar, F (2017). Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları. Pegem Akademi.
Onur, B.(1991). Gelişim psikolojisi: Yetişkinlik, yaşlılık,ölüm. Verso yayınları.
Öztürk, O. & A. Uluşahin (2008).Ruh sağlığı ve bozuklukları 1, Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri Ltd. Şti.
Yavuzer, H. (2007). Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili kavramları açıklar. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki güncel literatürü takip eder. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanı ile ilgili eğitim programlarını tanımlar. X
4 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanı ile ilgili ölçme ve değerlendirme konularını açıklar. X
5 Psikolojik danışmanlık alanı ile ilgili teorileri ve teorisyenleri tartışır. X
6 Okullarda rehberlik ve psikolojik danışmanlığın prensiplerini ifade eder. X
7 Türk Eğitim Sisteminde psikolojik danışmanlığın yerini ve rolünü kavrar. X
8 Farklı gruplarla çalışılırken karşılaşılabilecek sorunları belirler. X
9 Danışmanlık görüşmelerinde terapist,psikiyatrist veya başka sağlık otoritelerine yönlendirme zamanını tesbit eder. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında ortaya çıkan vakaları analiz eder. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki araştırmalarda bilişim teknolojilerini kullanır. X
3 Problem çözme becerilerini ve analitik düşünme yetkinliğini geliştirir. X
4 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık ve ilgili alanların bağlantısını interdisipliner bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Rehberlik ve psikolojik danışmanlıkta, bireysel ve grup danışmanlıklarında uluslararası standartları kullanır. X
6 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına özgü öğrenme strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alanındaki farklı seçenekleri düşünerek gelecek kariyer planlarını yapar. X
2 Her ortamda ve durumda yararlı ve sorumlu davranışlar gösterir. X
3 Kişisel ve mesleki hedeflerine ulaşmak için kendi gelişmesini izler. X
4 İşinde ve günlük hayatında etkili zaman kullanımı için iş ve işdışı zamanını organize eder. X
5 Düşünce ve inançlarını her ortamda özgürce ifade eder ve savunur. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Profesyonel yaşamı için ihtiyaç analizi yapar. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki bilgilerini tazelemek için yeni teknolojileri kullanır. X
3 Öğretmenlere,öğrencilere ve ebeveynlere konferans verme becerilerini geliştirir. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler uygular. X
2 En az bir yabancı dili Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyip meslektaşları ile iletişim kurar. X
3 Kişilerarası ilişkileri farklılıklara saygı göstererek yönetir. X
4 Topluma yararlı bir vatandaş olarak çalışır. X
5 Geretiğinde danışan kişinin öğretmenleri ve ailesi ile bağlantı kurar. X
6 Ulusal ve uluslararası paydaşları ile iletişim kurmak için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. X
2 Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. X
3 ''Herkes için rehberlik''prensibini uygular. X
4 Gerçek yaşam şarlarına uyumlu bilgi ve beceriler geliştirir. X
5 Üniversite adaylarının ve ailelerinin farkındalıklarını artırmak için rehberlik ve psikolojik danışmanlık yapar. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Öğrenciler çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin özellikleri, uyum problemleri ve bu problemlerle başetme yollarını tanır.
2 Öğrenciler ana- baba-çocuk iletişiminde uyum sorunlarını yorumlar.
3 Öğrenciler ergenlikte rol modellerinin önemlerini tanımlar. ergenlikte rol modellerinin önemlerini tanımlar.
4 Öğrenciler hayatın en verimli döneminde yapılması gerekenleri yorumlar.
5 Öğrenciler yaşlılık psikolojisi ve kültür ilişkisini değerlendirir.

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 0 -
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 0 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 0 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 1 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 0
Genel Toplam - - 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0.0
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 2.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.