Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ADLİ HEMŞİRELİK HEM524 1 2 3+0 3.0 4.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans , TYYÇ: 7. Düzey , EQF-LLL: 7. Düzey , QF-EHEA: 2. Düzey
Dersin Türü Bölümde Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders -
Uzmanlık / Alan Dersi % 70
Destek Dersi % 10
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi % 10
Aktarılabilir Beceri Dersi % 10

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu dersin amacı yüksek lisans öğrencilerine adli bilimler alanındaki çeşitli konulara genel bir bakış sağlamak ve adli hemşireliğe giriş ve şiddetin bilimsel incelemesinde hemşirelik rolü sağlamaktır. Ayrıca hemşireleri, adli bakım ortamlarında müşterilerin hemşirelik bakımına etkin katılımları için ve insan şiddetinin mağdurlarını işlerken uygulama standartlarını sürdürmeleri için hazırlar.
Dersin İçeriği Adli hemşirelik, adli bilimlerin en yeni biçimlerinden biridir. Bu ders adli bilimin klinik hemşirelik uygulaması ile uygulanmasını birleştirir. Hemşirenin biyopsikososyal eğitimi ile birlikte travma, ölüm, şiddet içeren veya suç içeren faaliyetlerin ve klinik veya toplum kurumundaki travmatik kazaların bilimsel olarak araştırılmasında ve tedavisinde sağlık hizmetlerinin adli yönlerinin uygulanmasını içerir. Vaka çalışması analizine katılım kişisel görüşlerin incelenmesini, etik ve yasal ikilemlerle ilgili açık tartışmaları, insan haklarını ve eleştirel düşüncenin uygulanmasını teşvik eder.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Hemşirelik bilgi, beceri ve deneyimini geliştirmek ve hemşirelerin adli hemşireliğin yönleri ile ilgili bilgi, performans becerileri ve değer yeterliliklerini ilerletmek. Adli bakım ortamlarında birinci, ikinci ve üçüncü basamakta müvekkillere, ailelerine ve topluluklarına kaliteli bakım sağlama konusunda uzmanlaşmış bilgi, beceri ve tutumla eğitilmiş hemşireler olmalarını sağlamak. Adli hemşirelik alanındaki hemşireler, danışanlara doğrudan hizmet verebilir, travma ve/veya sorgulanan ölüm soruşturma süreçleri ile ilgili alanlarda hemşirelik, tıbbi ve hukukla ilgili kurumlara danışmanlık hizmetleri verebilir. Hemşirelerin, kanıt testi ve uygun gözetim zinciri yönetimi de dâhil olmak üzere, cezai ve adli kanıt toplamak için uygun teknikleri kullanmaları sağlanır.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Adli hemşirelikte felsefe, ilkeler, yöntemler ve konular, yönetim, eğitim ve araştırma anlayışını geliştirmek.
2 Hemşirelik ve adli bilimler bilgi ve becerilerini, sağlık alanında yasal incelemeye tabi olmasını sağlamak için adli kanıtları tanımlamak ve toplamak.
3 Potansiyel adli sorunlar gösteren hastalar için triyaj ve acil müdahale tedavisini belirlemek.
4 Yasal çıkarımlarla gerekli belgeleri sağlamak.
5 Adli aile bakımı ortamlarında ilgili alanlarda hemşireler, hukuk ve polis personeli, yardımcı sağlık profesyonelleri, aileler ve topluluklarla işbirliği yapmak ve koordinasyon sağlamak.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Ders Tanıtımı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Kriminoloji ve Kriminalistik; Adli Bilimler ve Bölümleri; Terminoloji Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 devamı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 devamı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Tanatoloji; Adli Otopsi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Adli Hemşireliğin Kronolojisi; Adli Hemşirenin Çalışma Alanları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 devamı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Vize Sınavı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Adli Hemşirenin Çalışma Alanları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Adli Travmatoloji Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Çocuk İstismarı ve İhmal Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Cinsel Saldırılar; SANE - Cinsel Saldırı konusunda çalışan Adli Hemşire Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Aile içi Şiddet ve Türleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Sunumlar ve Vaka değerlendirme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Saferstein, R (2001) Criminalistics. An Introduction to Forensic Science, Prentice Hall
2- Abaci Kalfoğlu, E. ve ark. (2019) Adli Hemşirelik, Akademisyen Kitabevi
3- Lynch, V (2006) Forensic Nursing, Elsevier
4- Swanson, Ch.R. ve ark. (2003) Criminal Investigation, McGraw-Hill Higher Education
5- Byers, S.N (2011) Introduction to Forensic Anthropology, Pearson
6- Hester, Th.R. ve ark. (1975) Field Methods in Archaeology, Mayfield Publishing Company
7- Maschi, T. ve ark (2009) Forensic Social Work, Springer Publishing Company
8- Polat, O (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1: Tanımlar, Seçkin Yayıncılık
9- Polat, O (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2: Önleme ve Rehabilitasyon, Seçkin Yayıncılık
10- Carole Jenny (2011) Child Abuse and Neglect, Elsevier
11- Soysal, Z (2003 / 2005) Adli Obstetrik ve Jinekoloji, İstanbul: Adli Tıp Kurumu Yayınları 9
12- Afşin, H (2006) Diş Hekimliğinde Anamnez, İstanbul: Nobel
13- Girardin, B.W (1997), Color Atlas of Sexual Assault, Elsevier
14- Köprülü, A.Ş. ve Özkal, Ş.Ş (2015) Cinsel Suç Kavramı ve Delillendirme, İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Yayınları 5
15- Polsky, S.S. ve Markowitz, J (2003), Color Atlas of Domestic Violence, Elsevier
16- Kızılarslan, H (2007) Ceza Muhakemesi, Adli Tıp, Adli Bilimlerde Vücudun Muayenesi ve Örnek alma, Kızılarslan Serisi: I - Ankara
17- online kaynaklar ve makaleler
18- PowerPoint Slides

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Temel uzmanlık alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir. X
2 Hemşirelik alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
3 Hemşirelik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir. X
2 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. X
2 Hemşirelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlayabilir, geliştirebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik alanı ile ilgili kanıta dayalı bilgileri kullanarak sorumluluk alır. X
2 Hemşirelik alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alana özgü yenilikleri izler. X
2 Sürekli kendini geliştirecek çalışma ve eğitimlerde yer alır. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Adli hemşirelikte felsefe, ilkeler, yöntemler ve konular, yönetim, eğitim ve araştırma anlayışını geliştirmek.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (3), 9 (3), 10 (3), 11 (5), 12 (5)
2 Hemşirelik ve adli bilimler bilgi ve becerilerini, sağlık alanında yasal incelemeye tabi olmasını sağlamak için adli kanıtları tanımlamak ve toplamak.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (3), 9 (3), 10 (3), 11 (5), 12 (5)
3 Potansiyel adli sorunlar gösteren hastalar için triyaj ve acil müdahale tedavisini belirlemek.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (5), 5 (4), 6 (5), 7 (5), 8 (3), 9 (3), 10 (3), 11 (5), 12 (5)
4 Yasal çıkarımlarla gerekli belgeleri sağlamak.1 (5), 2 (5), 3 (4), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (3), 9 (3), 10 (3), 11 (5), 12 (5)
5 Adli aile bakımı ortamlarında ilgili alanlarda hemşireler, hukuk ve polis personeli, yardımcı sağlık profesyonelleri, aileler ve topluluklarla işbirliği yapmak ve koordinasyon sağlamak.1 (5), 2 (5), 3 (5), 4 (5), 5 (5), 6 (5), 7 (5), 8 (3), 9 (3), 10 (3), 11 (5), 12 (5)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 50
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 1 % 50
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 2 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 2 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 3 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 10 1 10
Ödev 1 4 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 98
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 9
Genel Toplam - - 107
Toplam İş Yükü / 25.5 4.2
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 4.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.