Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
İSTATİSTİK LEA501 0 3+0 3.0 7.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans , TYYÇ: 7. Düzey , EQF-LLL: 7. Düzey , QF-EHEA: 2. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Hayır
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders -
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi % 60
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi % 40

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Öğrenciye, bilimsel araştırma planlama, doğru bilgiye ulaşma, bilimsel geçerliliği olan veriyi toplayıp uygun istatistiksel yöntemlerle analiz ederek sonuçları doğru yorumlama ve raporlama bilgi ve becerilerini kazandırmaktır
Dersin İçeriği Bilimsel araştırma ve biyoistatistik, sağlık hizmetlerinde biyoistatistik, biyoistatistikte temel kavramlar, frekans dağılım tabloları ve grafikler, tanımlayıcı istatistikler, olasılık ve dağılımları, örnekleme dağılımı ve hipotez testi, parametrik ve parametrik olmayan temel biyoistatistik analiz yöntemleri ve SPSS uygulamaları dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Bilimsel araştırma planlama, yürütme ve sonuçları değerlendirerek yorumlama becerisi kazandırmak

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Bilimsel geçerliliği olan veriye ulaşma aşamalarını açıklar
2 Temel Biyoistatistik kavramlarını açıklar
3 Veriyi tablo ve grafiklerle özetler
4 Uygun tanımlayıcı istatistikleri kullanarak veriyi anlamlandırır
5 Olasılık dağılımlarını açıklar
6 Hipotez oluşturur
7 Veriye uygun biyoistatistik analiz yöntemini seçer
8 Bir örneklemin, belli bir popülasyondan rasgele alınan örneklerden biri olup olmadığını ilişkin hipotezi oluşturur ve test eder
9 İki veya daha fazla bağımsız grup ortalama/ortancalarının karşılaştırılmasına ilişkin hipotezleri test eder
10 İki veya daha fazla bağımlı grup ortalama/ortancalarının karşılaştırılmasına ilişkin hipotezleri test eder

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Bilimsel Araştırma ve Biyoistatistik, Biyoistatistikte Temel Kavramlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Frekans Dağılım Tabloları ve Grafikler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Merkezi Eğilim Ölçüleri ve değişim ölçüleri, SPSS Uygulama Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Normal dağılım, standart normal dağılım Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Örnekleme Dağılımlar: Ortalamaya ait örnekleme dağılımı, Hipotez oluşturma Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Hipotez testi, Tek örnek z testi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Tek örnek t testi, güven aralığı, SPSS Uygulama Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Parametrik ve parametrik olmayan testler
Bağımsız iki grup ortalamalarının karşılaştırılması (Student's t testi), SPSS Uygulama
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Bağımsız iki grup ortanca değerlerinin karşılaştırılması (Mann Whitney U testi), SPSS Uygulama Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Bağımlı İki Grup Ortalamalarının Karşılaştırılması (Eşleştirilmiş t testi),
Bağımlı İki Grup Ortancalarının Karşılaştırılması (Wilcoxon testi)
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Bağımsız İkiden Fazla Grup Ortalamalarının Karşılaştırılması (Tek Yönlü Varyans Analizi, ANOVA), Bölüm 1 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Bağımsız İkiden Fazla Grup Ortalamalarının Karşılaştırılması (Tek Yönlü Varyans Analizi, ANOVA), Bölüm 2 Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Bağımsız İkiden Fazla Grup Ortancalarının Karşılaştırılması (Kruskal Wallis testi) Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Nitel veri analizi: Ki-Kare Testi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1- Wayne W. D., Cross C.D., Bioistatistics, A Foundation For Analysis in the Health Sciences. John Wiley & Sons,Inc., USA, 2013.
2- Schork M.A., Remington R.D., Statistics with Applications to the Biological and Health Sciences, Prentice Hall, 2000.
3- Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Biyoistatistik. Hatiboğlu Yayıncılık, Ankara, 2016

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Temel uzmanlık alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir. X
2 Hemşirelik alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
3 Hemşirelik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir. X
2 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. X
2 Hemşirelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlayabilir, geliştirebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik alanı ile ilgili kanıta dayalı bilgileri kullanarak sorumluluk alır. X
2 Hemşirelik alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alana özgü yenilikleri izler. X
2 Sürekli kendini geliştirecek çalışma ve eğitimlerde yer alır. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Bilimsel geçerliliği olan veriye ulaşma aşamalarını açıklar1 (2), 5 (5)
2 Temel Biyoistatistik kavramlarını açıklar1 (2), 5 (5), 7 (4), 8 (3)
3 Veriyi tablo ve grafiklerle özetler5 (5)
4 Uygun tanımlayıcı istatistikleri kullanarak veriyi anlamlandırır2 (4), 5 (5)
5 Olasılık dağılımlarını açıklar3 (4), 4 (4), 5 (5)
6 Hipotez oluşturur2 (4), 3 (4), 4 (4), 5 (5)
7 Veriye uygun biyoistatistik analiz yöntemini seçer2 (4), 3 (4), 4 (4), 5 (5), 6 (4)
8 Bir örneklemin, belli bir popülasyondan rasgele alınan örneklerden biri olup olmadığını ilişkin hipotezi oluşturur ve test eder5 (5), 9 (3)
9 İki veya daha fazla bağımsız grup ortalama/ortancalarının karşılaştırılmasına ilişkin hipotezleri test eder5 (5), 9 (3)
10 İki veya daha fazla bağımlı grup ortalama/ortancalarının karşılaştırılmasına ilişkin hipotezleri test eder5 (5), 9 (3)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 2 % 100
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 0 -
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 2 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 2 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 3 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 2 15 30
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 1 14
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 156
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 2 1 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 18
Genel Toplam - - 174
Toplam İş Yükü / 25.5 6.8
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 7.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.