Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
FİZYOLOJİK SÜREÇLER VE HEMŞİRELİK DEĞERLENDİRİLMESİ I HEM501 0 2+0 2.0 5.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans , TYYÇ: 7. Düzey , EQF-LLL: 7. Düzey , QF-EHEA: 2. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. GÜLENDAM HAKVERDİOĞLU YÖNT
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 80
Uzmanlık / Alan Dersi % 20
Destek Dersi -
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi -
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilere temel fizyopatolojik konu ve kavramları, hücre düzeyinde oluşan temel fizyopatolojik mekanizmaları, edindiği kavramsal bilgisini kullanarak, karşılaştığı klinik durumlardaki fizyopatolojik değişimleri sorgulama ve analiz etme senteze ulaşma becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bu ders, organizmanın en küçük birimi olan hücrenin yapısı ve işlevi normal fizyolojik süreçlerin işleyişine, sıvı elektrolit dengesi ve dengesizliği, ödem mekanizması, asit ve baz dengesizliği, ağrı, uyku ve şok fizyolojisi, doku yaralanması ve uyumu, dolaşım, solunum ve boşaltım sistemi fizyolojisi konularını içerir.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Hücredeki normal fizyolojik süreçleri tanımlayabilir.
2 Hücre organ ve sistem fonksiyonlarında oluşan fizyopatolojik mekanizmaları açıklayabilir
3 Hücre, organ ve sistemler düzeyinde yapı ve işlevlerindeki değişimleri vücudun kompansasyon mekanizmaları ile ilişkilendirebilecek
4 Bilgileri hemşirelik bakım süreci ile bütünleştirebilir.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Dersin tanıtılması ve ders hakkında bilgilendirme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Hücre Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Hücre membranından transport, kapiller dinamik, kan ve interstisyel sıvı değişimi, lenfatik sistem ve ödem Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Dolaşım sisteminin fizyolojisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Solunum sisteminin fizyolojisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Boşaltım sisteminin fizyolojisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Vize Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Sıvı-elektrolit dengesi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Asit-baz dengesi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Doku zedelenmesi, inflamatuar yanıt ve yara iyileşmesi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Stres fizyolojisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Şok fizyolojisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Ağrı fizyolojisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Uyku fizyolojisi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1-Guyton A.C., Hall J.E. (2001). Tıbbi Fizyoloji (Medical Physiology). Çeviren: Hayrünnisa Çavuşoğlu, 10.
Baskı. İstanbul: Yüce Yayınları.
2-Kumar V, Abbas A, Fousta N, Mitchell R. Robbins (2008). Basic Pathology, 8th Ed., Saunders Book Company, Philadelphia
Çevikbaş U (Çev. Ed). (2002). Temel Patoloji, Kumar V, Cortran RS., Robbins SL. Basic Pathology., Yüce Yayınları A.Ş, İstanbul.
3-Akdemir N, Birol L. (2004). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. (Medical Nursing and Care)Ankara: Sistem Ofset.
4-Karadakovan A, Aslan FE (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım (Medical and Surgical Nursing and Care). Adana: Adana Nobel Kitabevi.
5-Carpenito L.(2004) Çeviren: Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara: 2005 Nobel Tıp Kitabevleri
6-Erdemir F., Kav S., Akman Yılmaz A.(2017) Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması(NIC). Çev.Bulechek GM., Butcher HK., Doctherman JM. Wagner C. Nobel Tıp Kitapevi.6.Baskı
7-Ovayolu, N., Ovayolu, Ö. 2016; Patofizyoloji Pratik Bir Yaklaşım, Çukurova Nobel Tıp Katabevi, Ankara

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Temel uzmanlık alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir. X
2 Hemşirelik alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
3 Hemşirelik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir. X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir. X
2 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. X
2 Hemşirelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlayabilir, geliştirebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir. X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik alanı ile ilgili kanıta dayalı bilgileri kullanarak sorumluluk alır. X
2 Hemşirelik alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Alana özgü yenilikleri izler. X
2 Sürekli kendini geliştirecek çalışma ve eğitimlerde yer alır. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Hücredeki normal fizyolojik süreçleri tanımlayabilir.4 (3)
2 Hücre organ ve sistem fonksiyonlarında oluşan fizyopatolojik mekanizmaları açıklayabilir1 (4)
3 Hücre, organ ve sistemler düzeyinde yapı ve işlevlerindeki değişimleri vücudun kompansasyon mekanizmaları ile ilişkilendirebilecek1 (4)
4 Bilgileri hemşirelik bakım süreci ile bütünleştirebilir.3 (4), 4 (4), 6 (3), 8 (4), 11 (4)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 30
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 1 % 20
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 50
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 3 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 3 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 4 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 5 2 10
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 94
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 2 12 24
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 36
Genel Toplam - - 130
Toplam İş Yükü / 25.5 5.1
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 5.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.