Türkçe


HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ
Ders Adı Kodu Yılı Yarıyılı Süresi (T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ HEM417 4 7 2+0 2.0 2.0


Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Bölümde Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Evet
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. SEVİL ALBAYRAK
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. BETÜL ÖZTÜRK BEŞİR
Dersin Yardımcıları

Dersin Öncesinde ve/veya Ders ile Birlikte Alınması Zorunlu Dersler
DERS KATEGORİSİ
Dersin Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel Mesleki Ders % 10
Uzmanlık / Alan Dersi -
Destek Dersi % 10
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi % 80
Aktarılabilir Beceri Dersi -

Amaç ve İçeriği
Dersin Amacı Sağlık kurumlarının sundukları hizmetlerde kalite iyileştirme kavramlarını, yöntemlerini, araçlarını açıklamak ve bunların mükemmeli yakalayabilmek amacıyla kullanılabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Kalite yönetim sisteminin tarihsel gelişimi, akreditasyon standart ve uygulama ilkeleri, takım çalışma yöntemleri, kalite yönetim sisteminde proses kavramı ve parametreleri, proses girdi, yapılandırma, çıktı, aksiyon ve operasyon mekanizmaları, takım planlama aktivitelerinde kalite ağı, kriter, prosedür ve talimatların kullanım yöntemleri, hizmet faaliyetlerini gözden geçirme, ölçüm ve analiz, organizasyon öz değerlendirme teknikleri, iç ve dış değerlendirme bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Bu ders sağlık hizmetlerinde hasta hakları, etik, sağlık hizmetlerinin planlanarak uygulanması, çalışanların motivasyonu, hizmet alanların ve paydaşların tam memnuniyetinin izlenmesi ve ölçülmesi, sonuçların dikkate alınması ve kalite yönünden sunulan hizmetlerin değerlendirilmesi, kalite yönetimi anlayışının hemşirelik bakım faaliyetlerine yansıtılmasını sağlayacaktır.

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
1 Sağlık hizmetlerinde kalitenin anlamını kavrayabilecek,
2 Müşteri memnuniyetinin önemini kavrayacak,
3 Kalite iyileştirmede ekip çalışmasının önemini bilecek
4 Kalite iyileştirme modellerini açıklayabilecek,
5 Akreditasyon, belgelendirme ve kalite ödüllerini açıklayabilecek,
6 Sürekli iyileştirmenin önemini bilecek.

Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri
Dersin Öğrenme-Öğretme Yöntemleri

Haftalık Ders Konuları ve Öngörülen Hazırlık Çalışmaları
Hafta Konular Ön Hazırlık ve Pekiştirme
1 Ders tanıtımı,
Kalite ve hizmet kalitesi kavramı
Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
2 Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
3 Sağlıkta kalite bileşenleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
4 Sağlık kurumlarında müşteri memnuniyeti Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
5 Sağlık hizmetlerinde kalitenin ölçülmesi Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
6 Kalite iyileştirmede ekip çalışması Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7 Vize Sınavı Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
8 Sürekli iyileştirme Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
9 Kalite iyileştirmede kullanılan araçlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
10 Sağlık Sektöründe Uygulanan Yasal Düzenlemeler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
11 Hasta Güvenliği ve hasta hakları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
12 Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon, Belgelendirme ve Kalite Ödüller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
13 Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon, Belgelendirme ve Kalite Ödüller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
14 Joint Commission International Akreditasyon Standartları Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

KAYNAKLAR
1-Kaya Sıdıka, Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir,2013
2-Kuş, H. (2000). “Sağlık Sektöründe Akreditasyon ve ISO Standartları”, Modern Hastane Yönetimi Dergisi, 4: 2.
3-Kaya, S. (2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme. Ankara: Pelikan Yayıncılık Ltd.Şti.
4-Kavuncubaşı, Ş, Yıldırım, S . (2010), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi,Ankara.
5-Top, S. (2009). Toplam Kalite Yönetimi Bağlamında Sürekli İyileştirme Anlayışı. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
6-Sarp N. Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. http://www.nilgunsarp.com/?p=19

MATERYAL PAYLAŞIMI
Ders Notu Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sunumlar Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Ödev Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Sınav ve Soru Çözümleri Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Faydalı Linkler Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Video ve Görseller Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Diğer Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
Duyurular Yüklü Dosya Bulunmamaktadır

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Mesleki uygulamalarına temel oluşturan kuram ve modelleri bilir. X
3 hemşirelik temel uygulamalarını öğrenir X
4 hemşirelik temel uygulamalarını yapabilir X
Olgusal
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 hangi durumda hangi uygulamayı yapacağını bilir X
2 uygulama becerilerini edinir X
3 uygulamaların doğru tekniklerini gösterebilir X
4 her bir uygulamayı sırası ile söyleyebilir X
BECERİLER
Bilişsel
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, toplumun sağlık ve hastalık bakımını karşılamada ve korumada en üst düzeyde kullanabilme becerisine sahiptir. X
2 Hemşirelikle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, kullanabilme becerisine sahiptir. X
3 Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. X
4 Hemşirelik uygulamalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. X
Uygulamalı
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 her bir uygulamanın ismi söylendiğinde anlatabilir X
2 uygulamaları standartlara göre yapabilir X
3 hangi durumda yapacağı uygulamaları yapabilir X
KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır. X
2 Ekip çalışmasına inanır, olumlu kişiselarası ilişkilere ve liderlik özelliklerine sahiptir ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. X
3 Hemşirelik alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır. X
Öğrenme Yetkinliği
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanarak mesleğini uygular. X
2 Hemşirelik uygulamalarını mesleki standartlar, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında öğrenme-öğretme sürecini kullanır X
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
2 Birey, aile ve toplumla etkili iletişim kurar. X
3 Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır. X
4 Profesyonel gelişime katkıda bulunacak etkinliklerde yer alır. X
5 Toplumsal ve sosyal etkinliklerde yer alır. X
Alana Özgü Yetkinlik
S.No PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi) KATKI DÜZEYİ*
0 1 2 3 4 5
1 Hemşirelik uygulamalarında kültürel özellikleri dikkate alır X
2 Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. X
3 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır. X
4 Hemşirelik uygulamalarında, insan haklarına saygılı ve hoşgörülü davranır. X
5 Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. X
*Katkı Düzeyi (0-5): 0-Yok, 1- Çok Az, 2- Az, 3- Orta, 4- Yüksek, 5- Çok Yüksek

S.No
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (İlişki Düzeyi)
1 Sağlık hizmetlerinde kalitenin anlamını kavrayabilecek,1 (5), 2 (5), 9 (2), 10 (4), 11 (4), 12 (5), 16 (4), 17 (3), 18 (3), 19 (3), 20 (4), 21 (3), 22 (4), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (2), 27 (3), 28 (2), 29 (2), 30 (2), 31 (3)
2 Müşteri memnuniyetinin önemini kavrayacak,1 (3), 2 (3), 9 (4), 10 (2), 11 (4), 12 (3), 16 (2), 17 (3), 18 (1), 19 (2), 20 (2), 21 (4), 22 (3), 23 (5), 24 (4), 25 (1), 26 (1), 27 (5), 28 (1), 29 (2), 30 (2), 31 (3)
3 Kalite iyileştirmede ekip çalışmasının önemini bilecek1 (3), 2 (4), 9 (3), 10 (3), 11 (3), 12 (3), 16 (4), 17 (5), 18 (1), 19 (3), 20 (2), 21 (3), 22 (4), 23 (4), 24 (5), 25 (3), 26 (3), 27 (4), 28 (2), 29 (2), 30 (4), 31 (3)
4 Kalite iyileştirme modellerini açıklayabilecek,1 (4), 2 (2), 9 (3), 10 (1), 11 (1), 12 (4), 16 (4), 17 (1), 18 (4), 19 (4), 20 (2), 21 (5), 22 (2), 23 (4), 24 (4), 25 (4), 26 (4), 27 (1), 28 (1), 29 (1), 30 (1), 31 (3)
5 Akreditasyon, belgelendirme ve kalite ödüllerini açıklayabilecek,1 (4), 2 (4), 9 (4), 10 (4), 11 (4), 12 (4), 16 (3), 17 (4), 18 (3), 19 (3), 20 (3), 21 (4), 22 (5), 23 (2), 24 (3), 25 (4), 26 (2), 27 (1), 28 (1), 29 (1), 30 (1), 31 (3)
6 Sürekli iyileştirmenin önemini bilecek.1 (4), 2 (5), 9 (1), 10 (4), 11 (5), 12 (5), 16 (5), 17 (4), 18 (5), 19 (2), 20 (1), 21 (4), 22 (3), 23 (1), 24 (1), 25 (2), 26 (1), 27 (3), 28 (1), 29 (2), 30 (2), 31 (4)

Ölçme ve Değerlendirme
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirilmesi Etkinlik
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 % 50
Bilg.Des. Sunum 0 -
Kısa Sınav 0 -
Rapor Sunma 0 -
Ödev Değerlendirme 0 -
Sözlü Değerlendirme 0 -
Tez Sunma 0 -
Belge Sunma 0 -
Uzman Değerlendirmesi 0 -
Kurul Sınavı 0 -
Uygulama Sınavı 0 -
Yıl Sonu Final Sınavı 1 % 50
Staj Sınavı 0 -
TOPLAM 2 %100
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 2 %50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarısının Toplam Başarı Notuna Katkısı 1 %50
TOPLAM 3 %100


DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Etkinlik
(Hafta Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalş. / Ödevi 1 1 1
Laboratuar 0 0 0
Okuma 5 1 5
Ödev 1 2 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Öğrenme - Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü
Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik
(Sayısı)
Süresi
(Saat)
Toplam İş Yükü
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
Toplam Ölçme - Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
Genel Toplam - - 56
Toplam İş Yükü / 25.5 2.2
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi 2.0

EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.