English

FACULTY OF HEALTH SCIENCES-NURSING (ENGLISH)

KIBRIS İLİM ÜNİVERSİTESİ
CYPRUS SCIENCE UNIVERSITY
FACULTY OF HEALTH SCIENCES-NURSING (ENGLISH)
SINIF: 1 - DÖNEM: 1
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ANA105ANATOMY I ( ANATOMY I )Z334.05.06Genel bilgiler, Lokomotor sistem, dolaşım sistemi1-Introduction 2-General terms and issues 3-Locomotor system 4-Circulatory system
ATA103ATATURK'S PRINCIPLES & HISTORY OF TURKISH REVOLUTION I ( ATATURK'S PRINCIPLES & HISTORY OF TURKISH REVOLUTION I )Z202.02.02Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı, Sanayi Devrimi ve Fransız Devrimi, Osmanlı Devleti’nin Dağılışı (XIX. Yüzyıl), Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı, M. Kemal’in Samsun’a Çıkışı ve Anadolu’daki Durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin Açılışı, TBMM’nin Kuruluşu ve İç İsyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu, I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki antlaşmalarIntroduction, Fall of the Ottoman Empire, Tanzimat and Islahat Eras, Tripoli and Balkan Wars, World War I, The Armistice of Moudros, the Occupation of Anatolia and the National Reactions, The Birth of the Turkish Revolution, Turkish War of Independence, The Armistice of Mudanya, The Treaty of Lausanne.
CMP101COMPUTER I ( COMPUTER I )Z202.02.02MS Word, MS Powerpoint, MS Excel, internete araştırma, internet kaynakları değerlendirme, internet kaynakları referanslama, internet güvenliği ve etik, klasör ve dosya yönetimi, bilgisayar hızı ve verimlilik konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course, using both lecture and laboratory practice, introduces computer concepts, including fundamental functions and operations of the computer. Topics include MS Word, MS PowerPoint, and MS Excel, internet research skills, identification of hardware components, basic computer operations, security issues, and use of software applications.
ENG101ENGLISH I ( ENGLISH I )Z303.04.03İngilizce metin özelliklerini, ana fikrini, düşüncesini, tartışma, örneğini yorumunu hipotezini tanımlama akademik metinler için ve metin öncesinde ulaşmak için sorular hazırlarma, metin ötesine ulaşan sorular da dâhil olmak üzere akademik metinler hakkında sorular oluştururma, bir konu hakkında temel paragraf yazma, kültürlerarası iletişim becerileri ve hassiyet gösterme, sanat, müzik, edebiyat, mimari vs. şeklinde kültürel eserler karşılık verme konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is the first course in a two-course sequence which completes the foreign language requirement and introduces elements of grammar, vocabulary, oral skills, listening comprehension, and reading.
NRS101INTRODUCTION TO NURSING ( INTRODUCTION TO NURSING )Z202.05.02Bu ders, hemşireliğin bilimsel prensiplere dayalı ve bütünsel olarak uyarlanabilir sistem içerisinde hastaları genel değerlendirme yeteneği sağlar. Ders, hemşirelik kavramları ve becerileri (biyo/psiko/sosyal/ruhsal kavramlar) ve hemşireliğin zaman çizelgesi, Türkiye'deki hemşireliğin tarihsel gelişimi ve mevcut durumu, hemşirelik felsefesi, hemşirelik teorileri, sağlık sistemi, profesyonellik, kapsam ve standartlar ile etik kurallara ilişkin temel kavramları kapsar.This course serves as an overview to the scientific principles of nursing and the individual as a holistic adaptive system. This course introduces the beginning nursing student to the concepts and skills of nursing (bio/psycho/social/spiritual concepts) including the timeline of nursing, the historical development and current status of nursing in Turkey, nursing philosophy, nursing theories, health care system, professionalism, scope and standards of practice with key concepts related to the code of ethics.
PDP400PERSONAL DEVELOPMENT PRACTICES ( KİŞİSEL GELİŞİM UYGULAMALARI )Z000.00.00The contents of the "KGU-400 Social and Personal Development Practices" (for undergraduate programs) and "KGU-200 Social and Personal Development Practices" (for associate degree programs) at Cyprus Science University cover a range of topics aimed at fostering holistic development. The course units typically include: 1. Introduction to Social and Personal Development: - Overview of the importance of social and personal development in academic and professional life. 2. Cultural Awareness and Diversity: - Exploration of cultural differences, promoting cultural competence, and fostering an understanding of diversity. 3. Communication Skills: - Development of effective verbal and written communication skills, including interpersonal and professional communication. 4. Teamwork and Collaboration: - Emphasis on the importance of teamwork, collaboration, and effective group dynamics. 5. Time Management and Goal Setting: - Strategies for effective time management, setting goals, and prioritizing tasks for academic and personal success. 6. Leadership and Decision-Making: - Introduction to leadership principles, decision-making processes, and problem-solving skills. 7. Stress Management and Well-being: - Techniques for managing stress, maintaining mental health, and promoting overall well-being. 8. Career Development and Planning: - Guidance on career exploration, planning, and the development of a professional identity. 9. Community Engagement and Service Learning: - Encouragement of community involvement, social responsibility, and the benefits of service learning. 10. Critical Thinking and Problem Solving: - Development of critical thinking skills and problem-solving strategies applicable in various contexts. 11. Ethics and Integrity: - Discussions on ethical principles, integrity, and the importance of ethical behavior in personal and professional life. 12. Self-Reflection and Personal Growth: - Activities promoting self-reflection, self-awareness, and strategies for personal growth. 13. Academic Success Strategies: - Techniques for effective study habits, exam preparation, and academic success. 14. Technological Literacy: - Familiarization with technology tools and platforms relevant to personal and professional development. 15. Participation in On-Campus Activities: - Encouragement and facilitation of participation in various on-campus events, clubs, and organizations. The comprehensive content of these courses aims to equip students with the skills and knowledge necessary for personal, academic, and professional success, fostering a well-rounded and capable individual.
PHS101PHYSIOLOGY I ( PHYSIOLOGY I )Z303.05.03Bu ders, insan vücudunun temel fizyolojisi hakkında kapsamlı bir çalışma sağlar. Bu ders, iki bölümden oluşmaktadır. Birinci kısım, genel konsept, yapısal ve fonksiyonel organizasyon, homeostazis, homeostatik dengesizlik, vücut fonksiyonlarının düzenlenmesi, suyun vücuttaki önemi, kan, kılcal damarlar ve interstisyel sıvı arasındaki değişim, hücre ve fonksiyonları, membran boyunca transport, basit difüzyon, ozmoz, taşıyıcı aracılı transport, veziküler transport, hücreler arasındaki bağlantılar, iskelet ve kas sistemi fizyolojisi, kasılma türleri, kasılmanın düzenlenmesi, kasın kasılması için enerji, kan, lenfatik sistem ve bağışıklık, endokrin sistem, sinir sistemi ve özel duyuları kapsamaktadır.This course provides a comprehensive study of the physiology of the human body. This course is the first course in a two-course sequence and will cover the topics of general concept, structural and functional organization, homeostasis, homeostatic imbalance, regulation of body functions, the importance of water in the body, exchange between blood, capillaries and interstitial fluid, the cell and its functions, transport across membrane, simple diffusion, osmosis, carrier mediated transport, vesicular transport, junctions between the cells, the cell cycle and genes control of protein synthesis, physiology of the skeleton and muscular system, types of contraction, regulation of contraction, energy source for muscle contraction, blood, the lymphatic system and immunity, the endocrine system, the nervous system, and special senses.
PSY101PSYCHOLOGY ( PSYCHOLOGY )Z303.05.03Psikolojinin tanımı, tarihçesi, psikolojinin bilimsel temelleri, psikolojinin temel kavramları ve dalları, davranış, kişilik, öğrenme ilkeleri, davranış bozuklukları, psikolojide kullanılan bilimsel yöntemler, temel süreçler, psikolojinin uygulama alanları.This course is designed to present basic psychological concepts and to introduce students to the scientific study of behavior. Core topics include methods of psychological research, the biological bases of behavior, principles of learning, memory and cognition, personality, and psychopathology. This course also covers social issues including communication, aggression, and altruism.
TRK103TURKISH LANGUAGE I ( TURKISH LANGUAGE I )Z202.02.02Dilin tanımı, dilın sosyal bir kurum olarak yaşamımızdaki yeri ve önemi, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi evreleri, Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kuralları, Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak plan, imlâ ve noktalama işaretleri, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.Definition and characteristics of language. Relationship between language and thought. Relationship between language and culture. Concepts of mother language, cultural language, international language. Writing a letter of application. Languages of the world. The place of the Turkish Language among world's languages. Historical development of Turkish language. Phonological, morphological, semantic and syntactic structure of Turkish Language. Types of clauses. Spelling rules. Punctuation marks.
SINIF: 1 - DÖNEM: 2
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
ANA106ANATOMY II ( ANATOMY II )Z334.05.061-Solunum Sistemi 2-Sindirim Sitemi 3- Boşaltım Sistemi 4- Genital sistem 5- Sinir sistemi 6-Duyu organları 7-Endokrin Sistem 8-Genel değerlendirme1-Respiratory system 2-Digestion system 3- Urinary system 4- Genital organs 5- Nervous system 6-Sense organs 7-Endocrine system 8-Final evaluations
ATA104ATATURK'S PRINCIPLES & HISTORY OF TURKISH REVOLUTION II ( ATATURK'S PRINCIPLES & HISTORY OF TURKISH REVOLUTION II )Z202.02.02Siyasal Alanda Yapılan İnkılâplar, Hukuk Alanında Yapılan İnkılâplar, Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılâplar, İktisâdi Alanda Yapılan İnkılâplar, Sosyal Alanda Yapılan İnkılâplar, Atatürk İlkeleri, Atatürk Dönemi Türk Dış PolitikasıThis course introduces the features of the Turkish Revolution and similar concepts, the reforms of the Ottoman Empire before the Turkish Revolution, the importance of Ataturk’s reforms, the emergence of Ataturk’s thought system and the revolutionary effect of the new Turkish Republic, and the Turkish war of independence.
BIO102BIOCHEMISTRY ( BIOCHEMISTRY )Z202.04.02Sıvı ve elektrolit dengesi, asit-baz, pH kavramları, insan organizmasının metabolik aktivitelerinde görevli biyomoleküllerin yapıları ve işlevleri, metabolizmanın tanımı ve metabolik aktiviteler, insan sağlığını etkileyen durumların laboratuvar sonuçlarına etkileri, güvenilir laboratuvar sonuçlarına ulaşmak için yapılacak doğru biyolojik örnek alım teknikleri konularını içermektedir.Fluid and electrolyte balance, acid-base, pH concepts, the structure and function of biomolecules involved in the metabolic activities of human, the definition of metabolism and metabolic activities, the effects of disease states affecting human health on laboratory results, correct biological sampling techniques to achieve reliable laboratory results.
CMP102COMPUTER II ( COMPUTER II )Z202.02.02Bu ders bilgisayar ve bilişim teknolojilerinin günlük kullanımına giriş niteliğindedir. Bilgisayarlar evlerde, okullarda, kurumlarda ve işyerlerinde hayatımızın bir parçası ve bilgisayarlar ile sürekli büyüyen bir ortaklık içinde. Dahası, gelişen teknolojilerin bir sonucu olarak önümüzdeki yıllarda bilgisayarlar hayatımızda daha da büyük bir rol oynayacak.This course is an introduction to everyday use of computer and information technologies. Computers are part of our life at homes, schools, institutions and businesses are engaged in an ever-growing partnership with computers. Moreover, computers will play an even greater role in our lives in the years to come as a result of developing technology.
ENG102ENGLISH II ( ENGLISH II )Z303.04.03Hemşirelik alanındaki İngilizce literatürü takip edebilmeleri ile ilgili temel İngilizce bilgisi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is the second course in a two-course sequence which completes the foreign language requirement. Skills in speaking, listening, reading and writing are further developed in this course. The intermediate level places special emphasis on classroom discussion and on compositions of greater length.
MIC102MICROBIOLOGY ( MICROBIOLOGY )Z202.04.02Bu ders mikrobiyolojinin temel prensiplerini ve insan ve çevre üzerindeki etkisini kapsar. Dersin konuları arasında çeşitli mikroorganizma gruplarının tanımı, patojenlerin identifikasyonu, kontrolü, hastalık bulaşması, konakçı direnci ve bağışıklık yer aır. Tamamlandığında, öğrenciler mikroorganizmalar ve hastalık süreci ile aseptik ve steril teknikler hakkında bilgi gösterebilmelidir.This course covers principles of microbiology and the impact these organisms have on man and the environment. Topics include the various groups of microorganisms, identification and control of pathogens, disease transmission, host resistance, and immunity. Upon completion, students should be able to demonstrate knowledge of microorganisms and the disease process as well as aseptic and sterile techniques.
NRS102INTERPERSONAL COMMUNICATION ( INTERPERSONAL COMMUNICATION )Z202.04.02Dönem boyunca öğrenciler kişiler-arası iletişim ve danışmanlık becerileri, Hemşirelikte kişiler-arası iletişim, Hemşirelikte iletişim türleri ve araçları, Hemşirelikte İletişimi Etkileyen Faktörler, Hemşirelikte Etkili İletişim ve Beden Dili, Hemşirelikte Etkili Konuşma ve Anlatım, İletişim Teknikleri Hemşirelikte: Terapötik İletişim Becerileri- Dinleme ve doğru sorular sorma ve son olarak Terapötik Olmayan İletişim Tekniği gibi konuları işleyecekler.During the semester the students will deal with topics such as interpersonal communication and counselling skills, interpersonal communication in Nursing, Communication types and tools in nursing, Factors affecting Communication in Nursing, Effective communication and body language in Nursing, Effective speech and expression in nursing, Communication techniques in nursing: Therapeutic Communication Skills- Listening and Asking right questions and finally with Non-Therapeutic Communication Technique.
PHS102PHYSIOLOGY II ( PHYSIOLOGY II )Z303.03.03fizyolojiye giriş, insan hücresi, hücre ve hücre zarının yapısı, hücre boyunca taşınması, homeostaz,İskelet sistemi fizyolojisi, kemik fonksiyonları, hareket ve mineral homeostazındaki rolü, Kas sistemi fizyolojisi, iskelet kaslarının kasılması, solunum sistemi fizyolojisi, Sindirim Sistemi Fizyolojisi, Üriner Sistem Fizyolojisi, Asit-Baz Dengesi, Endokrin Sistem FizyolojisiIntroduction to physiology, human cell, structure of cell and cell membrane, transport throughout the cell, homeostasis, Skeletal system physiology, bone function, movement and mineral homeostasis, Eyebrow system physiology, Skeletal muscle contraction, environmental system physiology, Digestive System Physiology, Urinary System Physiology , Acid-Base Balance, Endocrine System Physiology
TRK104TURKISH LANGUAGE II ( TURKISH LANGUAGE II )Z202.02.02Sözcük ve anlamı, anlamları yönünden sözcükler, sözcüklerin gerçek, yan ve mecaz anlamları, deyimler, ikilemeler, terimler, dil yanlışları (sözcüğün yapısı ve anlamıyla ilgili yanlışlar), Türk dilinin cümle yapısı, cümle öğeleri, cümle çözümlemeleri, özne, tümleç ve yüklem eksikliğinden kaynaklanan dil yanlışları, yazılı anlatım türleri (öykü, roman örnekleri), düşünce yazıları (makale, deneme, fıkra örnekleri), duygu yazıları (şiir örnekleri), tebliğ, tutanak, rapor, dilekçe, iş mektubu ve özgeçmiş örnekleri, tartışma ve çeşitleri, konferans ve panel örnekleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.Clause types, narrative errors, proverb and idioms, syntactic errors, subordinative errors, paragraph, narrative types, oral narratives, punctuation marks, spelling rules.
SINIF: 2 - DÖNEM: 1
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
NRS201FUNDAMENTALS OF NURSING ( FUNDAMENTALS OF NURSING )Z303.05.03Temel insan gereksinimleri, hasta güvenliği, bireyin sağlığının geliştirilmesi, iyileştirilmesi ve sürdürülmesi için uygulanan hemşirelik becerileri ve bilimsel ilkeleri (hasta kabulü ve dokümantasyon, enfeksiyon kontrolü, yaşam bulguları, özbakım uygulamaları, mobilizasyon, immobilizasyon, doku bütünlüğü, solunum, beslenme, boşaltım, ilaç hesaplamaları ve ilaç uygulamaları, parenteral sıvı tedavileri, kan ve kan ürünleri uygulamaları), hemşirelik süreci ile ilgili bilgi ve kazandığı bilgileri laboratuvar ve hastane ortamında uygulama becerisi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course provides the basic nursing care concepts to provide a foundation for nursing care and subsequent nursing courses; the focus of this course is on the introduction of theory and beginning clinical application of the nursing process when providing care for patients in clinical settings.
NRS203HEALTH ASSESSMENT ( HEALTH ASSESSMENT )Z223.04.04Bu ders, hemşirelik girişimi ve uygulaması, görüşme becerileri, sağlık öyküsü, fiziksel muayene, kültürel varyasyonlar ve laboratuvar ve teşhis prosedürleri için bütünsel sağlık değerlendirmesinin pratik uygulamasını kapsar. Bu beceriler yoluyla veri toplama, hemşirelik sürecinin ilk adımıdır: veriler, sağlığı teşvik etmek, hastalıkları önlemek veya hastalığı yönetmek için hemşirelik tanıları ve hemşirelik girişimlerinin temeli olarak kullanılır.This course covers practical application of holistic health assessment as the basis for nursing intervention and practice, interviewing skills, health history, physical examination, cultural variations and lab and diagnostic procedures. The collection of data through these skills is the first step in the nursing process: the data are used as the basis of nursing diagnoses and nursing interventions to promote health, prevent illness, or manage illness.
NRS204SURGICAL NURSING ( SURGICAL NURSING )Z303.05.03Bu ders, hemşirelik süreci kanıta dayalı uygulama ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak bakım davranışlarının sürekli gelişimini içermektedir. Öğrenci, cerrahi müdahale gerektiren patofizyolojik değişiklikler yaşayan yetişkin hastaya güvenli, kaliteli, hasta merkezli bakım sağlamaya odaklanır. Bu ders sayesinde öğrenci ameliyat öncesi ve ameliyat sonrası hemşirelik bakımı, ağrı ve yara yönetimi, cerrahi enfeksiyonlar ve hastalar üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olur.This course emphasizes the continued development of caring behaviors through the use of the nursing process evidence-based practice and critical thinking skills. The student focuses on providing safe, quality, patient centered care to the adult patient experiencing pathophysiologic alterations requiring surgical intervention. Learning experiences introduce the student to the pre-, intra- and postoperative role of the nurse, pain and wound management, surgical infections, and the effects of surgery on patients.
NRS205CLINICAL PRACTICE FOR HEALTH ASSESSMENT AND FUNDAMENTALS OF NURSING ( CLINICAL PRACTICE FOR HEALTH ASSESSMENT AND FUNDAMENTALS OF NURSING )Z084.05.08NRS201 ve NRS203 kapsamında edinilen bilgi ve becerileri laboratuar ve/veya gerçek uygulama ortamında kullanarak yetkinlik kazandırma bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is the clinical component of NRS201 and NRS203. Clinical experience focuses on the clinical aspects of primary care. Students will participate in history taking, performing physical exams, developing differential diagnoses, formulating diagnoses, designing prevention and management plans, and documenting common medical conditions observed in clinical settings. Students will have exposure to a variety of primary care procedures in which the learning outcomes, learning activities and assessments form a cohesive learning process.
NRS207TRANSCULTURAL NURSING ( TRANSCULTURAL NURSING )Z303.04.03Bireyler, aileler ve topluluklar, uygun sağlığının korunması, hastalık müdahale faaliyetleri ve öğretim stratejileri geliştirmek için kültürel çeşitliliği anlamanın önemini vurgulayarak, kültürel ve kültürel yeterli bakım sağlamak için profesyonel hemşirelik öğrencileri hazırlamak. Diğer kültürler ve etnik gruplar hakkındaki önyargılar ve önyargılar dâhil olmak üzere öz değerlendirmeyi içerir.Preparing professional nursing students to provide culturally and culturally competent care to individuals, families, and communities, emphasizing the importance of understanding cultural diversity in order to promote appropriate health prevention, disease intervention activities, and teaching strategies. Includes self-evaluation, including biases and prejudices about other cultures and ethnic groups.
NUT201NUTRITION AND HEALTH ( NUTRITION AND HEALTH )Z202.03.02Bu ders, sağlık ve hastalıkların belirleyicisi olan çeşitli gıda gruplarının, enerjinin ve başlıca vitamin ve minerallerin fizyolojik gereksinimlerine ve işlevlerine entegre bir genel bakış sağlar. Ayrıca gelişim dönemlerine uygun olarak spesifik beslenme ve diyet programlarını fizyoloji durumlar çerçevesinde gözden geçirir.This course provides an integrated overview of the physiological requirements and functions of various food groups, energy, and the major vitamins and minerals that are determinants of health and diseases and reviews the nutritional and dietary requirements of humans for different periods of their lifespan and for specific physiological states.
PHA201PHARMACOLOGY FOR NURSES ( PHARMACOLOGY FOR NURSES )Z202.02.02Bu ders farmakolojinin temellerini içeren ve hemşirelik veya diğer sağlıkla ilgili alanlarda öğrenciler için tasarlanan bir derstir. Bu sayede major vücut sistemlerine uygun ilaç sınıflandırmaları hakkında bir bilgi birikimi oluşturmayı ve ilaç uygulamalarına ilişkin patofizyoloji, farmakoloji ve hemşirelik bakımı arasındaki bağlantıyı keşfetmelerini içerir.This course is a survey of the fundamentals of pharmacology and is designed for students in nursing or other health related fields. This includes building a foundation of knowledge of drug classifications for major body systems and discovering the connection between pathophysiology, pharmacology and nursing care related to drug administration.
NRS213ETHICS AND DEONTOLOGY IN HEALTHCARE ( ETHICS AND DEONTOLOGY IN HEALTHCARE )S202.02.02Deontolojinin tanımı ve ilkeleri, etik ilke ve kuramlar, mesleki etik kodlar, etik karar verme, etik konularla ilgili düzenlemeler, sağlık hizmetlerinde sık görülen etik sorunlar ve analizi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.Students will be provided with an overview of moral theory and principles; a chance to reflect upon and discuss contemporary ethical issues in healthcare; and an opportunity to acquire the conceptual and practical tools required to make competent ethical decisions in their own practice.
NRS217HUMAN SEXUAL HEALTH ( HUMAN SEXUAL HEALTH )S202.02.02
CSU306GENDER STUDIES ( GENDER STUDIES )G303.03.03
CSU310APPLICATIONS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ( APPLICATIONS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE )G303.03.03
CSU311HISTORY OF CIVILIZATİON ( MEDENİYET TARİHİ )G303.03.03
SINIF: 2 - DÖNEM: 2
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
NRS202MEDICAL NURSING ( MEDICAL NURSING )Z303.05.03Bu ders, öğrencinin sağlığın geliştirilmesi, korunması, hastalıkların erken tanı, tedavi, bakım ve rehabilitasyonu, hastanın ve ailenin eğitimi konularında bilgi edinmesini ve uygulama becerisi kazanmasını amaçlamaktadır. Dersin kapsamında hemşirelik süreci, sıvı-elektrolit dengesi, asit baz dengesi ve dengesizlikleri, şok ve hemşirelik bakımı, sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı konuları ve uygulamaları yer almaktadırThis course aims to provide the student with knowledge and application skills on health promotion, prevention, early diagnosis, treatment, care and rehabilitation of diseases and education of the patient and family. The course covers nursing process, fluid-electrolyte balance, acid-base balance and imbalances, shock and nursing care, system diseases and nursing care issues and applications.
NRS206CLINICAL PRACTICE IN MEDICAL AND SURGICAL NURSING ( CLINICAL PRACTICE IN MEDICAL AND SURGICAL NURSING )Z084.05.08Bu ders NRS202 ve NRS204'ün klinik bileşenidir. Klinik öğrenme deneyimi, öğrencinin ders hedeflerine ulaşmasına yardımcı olmak için kardiyopulmoner, nörolojik, eliminasyon ve metabolik işlevlerin sürdürülmesi gibi tıbbi-cerrahi hemşireliği ile ilgili beceri ve kavramlara odaklanır. Öğrenciler, sağlığı geliştirme ve öğretme stratejilerini uygulamak, problem çözme, öncelik belirleme ve karmaşık tıbbi / cerrahi hastalar için bakımı koordine etmek için bakım uygulamalarını insan davranışı bilgisi ile bütünleştireceklerdir.This course is the clinical component of NRS202 and NRS204. Clinical learning experience focuses on skills and concepts related to medical-surgical nursing, such as maintenance of cardiopulmonary, neurologic, elimination and metabolic functioning for the complex medical/surgical patient, to assist the student in meeting course objectives. Students will integrate the practice of caring with the knowledge of human behavior to implement health promotion and teaching strategies, problem solve, priority set and coordinate care for complex medical/surgical patients.
NRS208PATHOPHYSIOLOGY ( PATHOPHYSIOLOGY )Z202.03.02Örnek olgularla sunulan belirti ve bulgular, organ ve sistem fonksiyonlarındaki bozulmalar neden-sonuç ilişkisi içeren sorularla tartışılır. Öğrenciye edindiği olgusal/ kavramsal bilgisini kullanarak, karşılaştığı klinik durumlardaki fizyopatolojik değişimleri sorgulama ve analiz etme senteze ulaşma becerisi kazandırılır.In this course symptoms and findings presented by the patients, deterioration in organ and system functions and cause and effect relationships are discussed. By using the conceptual knowledge acquired, the students will gain the ability to question and analyze the pathophysiological changes in the clinical situations which they will encounter.
NRS210SUMMER PRACTICE IN MEDICAL AND SURGICAL NURSING ( SUMMER PRACTICE IN MEDICAL AND SURGICAL NURSING )Z0124.05.012Bu ders, öğrencilerin hasta merkezli bakım sağlaması amacıyla gerekli becerileri klinik ortamda uygulamalarını kapsar. Yaz stajı (20 iş günü ) öğrencilerin tıbbi ve cerrahi hemşireliği için gerekli klinik becerileri geliştirmeleri için akademik bilgi ve laboratuvar deneyimlerini kullanmalarını sağlar. Medikal Hemşirelik: ders, klinik deneyim, akut ve kronik yatan tıbbi durumların değerlendirilmesi, teşhisi ve tedavisine odaklanır. Öğrenciler, tam yatan hasta öyküsü ve fizik muayenelerini yapar, konsültasyonlara yardımcı olur ve hastaneye yatırılan hastaları kabulden taburcu olmaya kadar değerlendirir ve yönetmede sorumluluk alırlar. Öğrencilere yaygın olarak kullanılan tanı testlerinin nasıl yapılacağı ve yorumlanacağı ve ortak klinik hastane prosedürlerinin nasıl yapılacağı öğretilmektedir. Öğrenciler ayrıca yatış özeti, öykü ve fizik muayene, günlük gözlem notu, konsültasyon notu ve taburcu özeti dahil olmak üzere dokümantasyonların nasıl doldurulacağına dair bilgi sahibi olur. Cerrahi hemşirelik: öğrenciler ameliyat öncesi ve sonrası hasta bakımında, cerrahi hastalarının ayakta değerlendirilmesinde, cerrahi servisinde yatan hastaların yönetiminde, cerrahi tekniklere ve olgulara yardımcı olmaya ve gerekli dokümantasyonları yapılmasında sorumluluk alır. Öğrenciler ortak cerrahi prosedürlere ve her birinin tanımına, endikasyonlarına, kontraindikasyonlarına ve komplikasyonları konusunda bilgi sahibi olur. Öğrenciler ayrıca genel cerrahi ortamda kullanılan tanı testlerinin yorumlanmasında ve ameliyathane protokolünün uygulamasında yer alır.This course will further the students’ understanding of working within a healthcare environment as they learn the skills required to provide patient-centered care. The summer practice (in total 20 working days) provides academic knowledge and laboratory experiences for students to develop clinical skills essential in medical and surgical nursing. Medical Nursing: clinical experience focuses on the evaluation, diagnosis, and management of acute and chronic inpatient medical conditions. Students will perform complete inpatient history and physical exams, assist with consultations, and evaluate and manage hospitalized patients from admission to discharge. Students will be taught how to perform and interpret diagnostic tests commonly utilized in inpatient medicine and to perform common clinical hospital procedures. Students will also be involved with inpatient hospital documentation to include the admission summary, history and physical examination, daily progress note, consultation note, and discharge summary. Surgical Nursing: students will participate in pre-operative and post-operative patient care, outpatient evaluation of surgical candidates, surgical inpatient management, assisting with surgical techniques and cases, and documentation specific to surgical patients. Students will be exposed to common surgical procedures and the description, indications, contraindications, and complications of each. Students will also participate in interpreting diagnostic tests utilized in the general surgical environment and in understanding operating room protocol.
PAT202BASIC PATHOLOGY ( BASIC PATHOLOGY )Z303.04.03Bu ders Patoloji bilimine giriş niteliğindedir. Temel Patoloji, hastalıklarda meydana gelen değişikliklerin kökenleri, patogenezi ve değişiklik mekanizmaları ile hücresel ve moleküler düzeylerin sonuçları ve bunların klinik olarak nasıl bağlantılı olduğu üzerine yoğunlaşır. Bu ders, hücresel adaptasyonlar, hücresel yaralanma, enflamasyon, doku onarımı, hemodinamik ve dolaşım bozuklukları, bulaşıcı hastalıklar, çevresel ve beslenme bozuklukları ve büyüme bozukluklarını içeren hastalıkların başlıca patolojik prensiplerini ve mekanizmalarını kapsar.This course is an introduction to the science of Pathology. Basic Pathology concentrates on origins, pathogenesis and mechanisms of changes that occur in diseases and the consequences on the cellular and molecular levels and how these correlate clinically. This course covers the major pathological principles and mechanisms of human diseases that include cellular adaptations, cellular injury, inflammation, tissue repair, hemodynamic and circulatory disorders, infectious diseases, environmental and nutritional disorders and disorders of growth.
CSU217ENGLISH FOR HEALTH SCIENCES ( ENGLISH FOR HEALTH SCIENCES )G303.03.03
CSU314COOPERATION AND CONFLICT CAUCASIA AND CENTRAL ASIA ( COOPERATION AND CONFLICT CAUCASIA AND CENTRAL ASIA )G303.03.03
SINIF: 3 - DÖNEM: 1
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
NRS301WOMEN'S HEALTH NURSING ( WOMEN'S HEALTH NURSING )Z303.05.03Kadın sağlığı, üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin temel kavram ve göstergeler, doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası normal/riskli durumlar ve hemşirelik bakımı, yenidoğan bakımı, aile planlaması, sık görülen kadın sağlığı sorunları ve hemşirelik bakımı, jinekolojik hastalıklarda tanı ve tedavi yöntemleri bilgisi ve kazandığı bilgileri uygulama ortamında kullanma becerisi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is designed to focus on the current health care challenges and issues of women’s health and implications, normal and abnormal gynecological conditions, and to promote health in the childbearing family during the process of reproduction, pregnancy, labor, delivery and the postpartum periods. Social, political, legal and ethical issues that impact the nursing care of women and children are analyzed.
NRS303PEDIATRIC NURSING AND HEALTHCARE ( PEDIATRIC NURSING AND HEALTHCARE )Z303.05.03Çocuk sağlığına ilişkin temel kavram ve göstergeler, çocuklarda fiziksel, psikososyal ve bilişsel gelişim, çocuk ve ailesinin sağlığını koruma ve geliştirme, bütüncül ve aile merkezli hemşirelik bakımı, çocuk yetiştirme ve ebeveynliği etkileyen bireysel, toplumsal, kültürel ve çevresel etmenler, hastalıkların çocuk ve aile üzerindeki etkileri, çocukluk döneminde sık görülen sağlık sorunları ve kazandığı bilgileri uygulama ortamında kullanma becerisi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course primarily discusses normal child development, common health concerns, the physiological processes that may cause illness, such as genetic, familial and environmental factors, and more serious chronic conditions. The nursing student studies health assessment procedures in children from newborn to late adolescence, and disease prevention are common topics covered in this course.
NRS305CLINICAL PRACTICE IN WOMEN'S HEALTH AND PEDIATRIC NURSING ( CLINICAL PRACTICE IN WOMEN'S HEALTH AND PEDIATRIC NURSING )Z084.05.08NRS301 ve NRS303 kapsamında edinilen bilgi ve becerileri laboratuar ve/veya gerçek uygulama ortamında kullanarak yetkinlik kazandırma bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is the clinical component of NRS301 and NRS303. Building on the foundation of previous nursing courses and the nursing process, the student will explore nursing care for women with reproductive concerns as well as nursing care during preconception, prenatal, postpartum, and neonatal periods. Tasks of pregnancy, psychosocial adaption, and biological-behavioral concepts in obstetric nursing care within the context of social justice, cultural competence, and equity will be addressed. Students will have exposure to a variety of primary care procedures and will take care for patients across the life-span, including refinement of psychomotor skills and simulation activities related to pediatric nursing. Clinical experiences immerse students in key professional nursing roles: care provider, leader, multidisciplinary team member and collaborator.
NRS306CLINICAL PRACTICE IN PUBLIC HEALTH AND PSYCHIATRIC MENTAL HEALTH NURSING ( CLINICAL PRACTICE IN PUBLIC HEALTH AND PSYCHIATRIC MENTAL HEALTH NURSING )Z084.05.08NRS302 ve NRS304 kapsamında edinilen bilgi ve becerileri laboratuar ve/veya gerçek uygulama ortamında kullanarak yetkinlik kazandırma bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is the clinical component of NRS304 and NRS302. Building on the foundation of previous nursing courses and the nursing process, the student will have the opportunity to apply community nursing concepts to individuals, families, and communities through faculty and preceptor guided clinical experiences. Students will be introduced to a variety of behavioral medicine and psychological conditions in an outpatient and/or inpatient setting and will participate in psychiatric interviews and physical examinations, individual and group psychological counseling, development of management strategies for the psychiatric patient, and interpretation of diagnostic and psychological testing. Application of the nursing process within a multidisciplinary team approach is highlighted.
NRS313EPIDEMIOLOGY FOR PUBLIC HEALTH PRACTICE ( EPIDEMIOLOGY FOR PUBLIC HEALTH PRACTICE )Z202.03.02Epidemiyolojinin temel kavramları, epidemiyolojide prevalans, insidans, morbidite ve mortalite hızları, epidemiyolojik yöntemler, epidemiyolojik araştırmaların genel özellikleri, hemşirelik ve sağlık bilimleri araştırmalarında kullanılan kesitsel, kohort, olgu-kontrol araştırma desenleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.In this course, students will learn and apply basic concepts of epidemiology to multiple domains of public health. It provides an introduction to the principles underlying public health practice, such as identifying and utilizing appropriate data sources, screening and surveillance for infectious and non-communicable diseases, and assessment of health programs along with an introduction to prevention and control strategies for managing these different conditions.
STT301BIOSTATISTICS ( BIOSTATISTICS )Z223.05.04Bu ders temel biyoistatistik kavramlar ve sağlık bilimleri araştırmalarında kullanılan istatistik analiz yöntemlerine giriş. Olasılık teorisi, dağılımlar, tanımlayıcı istatistikler, hipotez testi, korelasyon, lineer regresyon, veritabanı yönetimi ve verilerin parametrik ve non-parametrik analiz yöntemlerini bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This is a course in statistical modeling, with an emphasis on models for correlated data that arise when subjects are repeatedly measured or are clustered. These models are extensions of linear and nonlinear regression and analysis of variance. Examples will be drawn from clinical studies, such as multi-arm biomarker studies and crossover trials. Analyses of population pharmacokinetics and longitudinal data will also be discussed. Hands-on data analysis and presentation using standard computer software will be emphasized. Course goals include the ability to formulate and evaluate a model, to read the scientific literature that employs these models, to interact fruitfully with data modeling specialists, and to present the results of these models mathematically and graphically.
NRS307GROWTH AND DEVELOPMENT ACROSS THE LIFE SPAN ( GROWTH AND DEVELOPMENT ACROSS THE LIFE SPAN )S202.02.02Davranışsal, psikolojik ve olgunlaşma süreçleri incelenmesi ile doğumdan yaşlılığa insan büyümesi ve gelişimi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.The study of human growth and development across the life span with emphasis upon normal growth and milestones achieved in the physical, cognitive, social, and emotional systems. Educational and familial contexts are highlighted.
NRS311ONCOLOGY NURSING ( ONCOLOGY NURSING )S202.02.02Bilimsel bilgideki gelişmeler ve teknolojideki gelişmeler, hastaların hastalıkları ve tedavisi hakkında artan bilgi birikimi ile birleştiğinde, halkın kanser bakımı ile ilgili beklentilerinin artmasına neden olmuştur. Bu ders hemşirelik öğrencilerini Onkoloji Hemşireliği uygulama sanatı ve bilimi ile tanıştıracaktır. Bu artan hasta popülasyonunun artan karmaşıklığı göz önüne alındığında, kanserli insanlara ve ailelerine bakmak, belirli bir dizi ileri beceri ve bilgiyi içerir. Bu ders, bir öğrencinin hastalık süreci ve kanser tedavisi hakkındaki teorik bilgilerini arttırmayı amaçlamaktadır. Epidemiyoloji, çağdaş ve gelişen tedavi yöntemleri ve etkileri ile birlikte, kanserin nedeni ve patoloji kavramları ele alınacaktır.Developments in scientific knowledge and advances in technology, coupled with increased patient knowledge about their disease and its treatment have led to an increase in the public’s expectation in relation to cancer care. This course will introduce nursing students to the art and science of oncology nursing practice. Given the increasing complexity of this growing patient population, caring for people with cancer and their families involves a particular set of advanced skills and knowledge. This course aims to increase a student’s theoretical knowledge of the disease process and treatment of cancer. It will examine the concepts of epidemiology, etiology and pathology of cancer along with contemporary and emerging treatment modalities and their effects.
SINIF: 3 - DÖNEM: 2
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
NRS302PSYCHIATRIC MENTAL HEALTH NURSING ( PSYCHIATRIC MENTAL HEALTH NURSING )Z303.05.03Ruh sağlığında temel kavramlar ve göstergeler, psikiyatri alanında çalışan hemşirelerin rol ve sorumlulukları, ruh sağlığı hizmetlerinin yapılanması, ruh sağlığını değerlendirme, ruh sağlığını koruyucu ve geliştirici yaklaşımlar, major ruhsal bozukluk tanısı konmuş bireylerde semptom yönetimi ve bakım, psikiyatride tedavi modelleri, psikiyatrik rehabilitasyon, ruh sağlığının etik ve yasal boyutu gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is designed to assist the student in the use of the nursing process, critical thinking skills and evidence-based practice when providing patient centered care with psychiatric mental health disorders and chemical dependence. Content includes the structure of psychiatric services, mental health promotion and preventive interventions. The psychopharmacological aspects of nursing care are integrated throughout the course.
NRS304PUBLIC HEALTH NURSING ( PUBLIC HEALTH NURSING )Z303.05.03Bu ders, müfredatta tanıtılan hemşirelik kavramlarını genişletir ve öğrencilerin halk sağlığının tarihi ve kapsayıcı ilkeleri hakkında geniş bir anlayış kazanmalarına yardımcı olur ve disiplinin sağlığı iyileştirmedeki ve sağlık eşitsizliklerini azaltmadaki rolünü anlarlar. Öğrenciler, biyo-fizyoloji, davranış, kültür, sosyal yapı (sosyal, politik, ekonomik ve yerleşik bağlam) ve doğal çevre de dâhil olmak üzere insan sağlığını etkileyen çok sayıda ve etkileşimli faktörü inceler. Öğrencinin öz farkındalığını arttırmaya, etkili bir şekilde iletişim kurmaya ve ailelerin ve toplulukların halk sağlığı ihtiyaçlarını karşılamaya vurgu yapılır. Sağlık hizmeti sunum sisteminin analizi, politik, yasal, sosyal ve kültürel etkilerin hastaların sağlığı üzerindeki etkisini inceler.This course broadens the concepts of nursing introduced across the curriculum and helps students gain a broad understanding of the history and overarching principles of public health, and the role of the discipline in improving health and reducing health inequities. Students study the multiple and interacting factors which impact on human health, including bio-physiology; behavior; culture; societal structure (social, political, economic, and built context); and the natural environment. Emphasis is placed on increasing the student’s self-awareness, communicating effectively, and meeting the community health needs of families and communities. Analysis of the health care delivery system includes the impact of political, legal, social and cultural influences on the health of patients.
NRS308RESEARCH IN NURSING ( RESEARCH IN NURSING )Z223.05.04Bilim ve araştırma, hemşirelikte araştırma ve önemi, literatür tarama, araştırma süreci, evren ve örnekleme, araştırma yöntem ve desenleri, veri toplama yöntemleri, araştırma ve yayın etiği gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course will introduce the main statistical methods used in health care research; essential concepts, principles and techniques utilized in scientific inquiry. The research process is systematically introduced with an emphasis on its application to nursing practice. Critical thinking, problem solving, research critique, and theory utilization in professional nursing practice is a central activity during this course.
NRS310SUMMER PRACTICE IN WOMEN'S HEALTH AND PEDIATRIC NURSING ( SUMMER PRACTICE IN WOMEN'S HEALTH AND PEDIATRIC NURSING )Z0165.05.016Bu ders, öğrencilerin hasta merkezli bakım sağlamak için gerekli becerileri öğrenirken bir sağlık ortamında çalışma anlayışını daha da geliştirecektir. Yaz uygulaması (toplam 30 iş günü), öğrencilerin obstetrik/jinekoloji ve pediatrik hemşirelikte gerekli klinik becerileri geliştirmeleri için akademik bilgi ve laboratuvar deneyimleri sağlar. Bu ders, obstetrik/jinekoloji öyküsü ve fizik muayene, tarama teknikleri, tanı prosedürleri, yönetim planları ve kontraseptif danışmanlık ve yönetimi ortaya çıkarmak ve gerçekleştirmek üzerinde pratik olanağı sağlar. Odak ayrıca doğum öncesi ve doğum sonrası bakım, adet anormallikleri, infertilite, cinsellik sorunları, menopoz ve cinsel yolla bulaşan hastalıkları da kapsar. Pediatrik Hemşirelik: öğrenciler yenidoğanlardan ergenlere kadar değişen hastaların bakımına katılacaklardır. Deneyimin odak noktası, yaygın pediatrik tıbbi sorunların klinik sunumunu tanımak, ayırıcı tanılar geliştirmek, tanıları formüle etmek ve bu hastalar için yönetim planları tasarlamaktır. Diğer odak alanları arasında ilaç dozajının klinik uygulaması, aşılar, büyüme ve gelişimsel kilometre taşları, ortak tanı prosedürleri, beslenme değerlendirmesi ve ebeveynler ve pediatrik hastalarla dokümantasyon ve iletişim bulunmaktadır.This course will further the students’ understanding of working within a healthcare environment as they learn the skills required to provide patient-centered care. The summer practice (in total 30 workdays) provides academic knowledge and laboratory experiences for students to develop clinical skills essential in obstetrics/gynecology, and pediatric nursing. Women’s Health Nursing: emphasis will be on eliciting and performing the obstetrics/gynecology history and physical examination, screening techniques, diagnostic procedures, management plans, and contraceptive counseling and management. Focus will also be on pre- and postnatal care, menstrual abnormalities, infertility, sexuality issues, menopause, and sexually transmitted diseases. Pediatric Nursing: students will participate in the care of patients ranging from neonates to adolescents. Focus of experience is recognizing the clinical presentation of common pediatric medical problems, developing differential diagnoses, formulating diagnoses, and designing management plans for these patients. Other areas of focus include clinical application of drug dosing, immunizations, growth and developmental milestones, common diagnostic procedures, nutritional assessment, and documentation and communication with parents and pediatric patients.
NRS312PALLIATIVE CARE ( PALLIATIVE CARE )S202.02.02Bu ders öğrencilere kaliteli palyatif bakım sağlamak için gerekli bilgi ve becerileri sunmak amacıyla tasarlanmıştır. Palyatif bakımdaki hastaların ve ailelerinin yaşadığı fiziksel, psikolojik, sosyal ve ruhsal / varoluşsal sıkıntılarda dâhil olmak üzere mevcut zorlukların değerlendirilmesine ve yönetimine ilişkin bilgileri içerir.This course is designed to offer nursing students the information and skills needed to provide high quality palliative care to patients with serious illnesses. It addresses the assessment and management of current challenges in palliative care, including the physical, psychological, social, and spiritual/existential sources of suffering experienced by patients and their families.
NRS320CHILD AND ADOLESCENT ADDICTION ( CHILD AND ADOLESCENT ADDICTION )S202.02.02
SINIF: 4 - DÖNEM: 1
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
NRS401NURSE AS EDUCATOR: PRINCIPLES OF TEACHING AND LEARNING FOR NURSING PRACTICE ( NURSE AS EDUCATOR: PRINCIPLES OF TEACHING AND LEARNING FOR NURSING PRACTICE )Z223.05.04Bu ders, öğrenciyi profesyonel hemşire rolüne geçiş için hazırlamak için tasarlanmıştır. Öğrenci, kaynakları sorumlu bir şekilde yöneterek, güvenli kaliteli bakımı destekleyerek ve kanıta dayalı uygulamaları kullanarak klinik ortamlarda etkili bir şekilde çalışmaya hazır olacaktır. Öğrenci, hemşirenin uygulama alanına bağlı kalarak profesyonel bir hemşire rolüne etkili bir şekilde geçme yeteneğini sergileyecektir. Akut bakım ortamlarında klinik öğrenme deneyimleri, öğrencinin disiplinler arası bir ekibin üyesi olarak iletişim becerilerini genişletmesini ve çatışmayı çözmek için eylemler başlatmasını sağlar. Öğrenci, olumlu hasta sonuçlarını teşvik etmek için multidisipliner ekiple işbirliği yapmak için gerekli iletişim becerilerini gösterecektir. İnsan bakımı teorileri ve Hemşirelik süreci, kültürel açıdan hassas hasta merkezli bakım sağlamak için kullanılacaktır. Öğrenciler bir grup hasta için sağlığın Teşviki ve öğretimi stratejileri uygulayacak, problem çözecek, öncelik belirleyecek ve bakımı koordine edecektir. Bakım olaylarının/bakım anlarının tanımlanması bu dersin bir bileşeni olacaktır. Öğrenciler, bilişim ve yasal ve etik ilkelerin hasta bakım durumlarına uygulanması da dâhil olmak üzere hemşirelikte gelişen sorunları dile getireceklerdir.In this course students will examine the role of the nurse educator in relation to broader perspectives of clinical and patient education in the healthcare environment. Further, students will implement aspects of the nurse educator role in relation to patient education and staff education. Students will gain practical experience and develop competency in learning and teaching methods used in healthcare settings.
NRS402INTERNSHIP ( INTERNSHIP )Z22410.017.026Birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetlerinde erişkin sağlığı, kadın sağlığı, çocuk sağlığı, ruh sağlığı ve halk sağlığı alanlarında kapsamlı hemşirelik uygulaması ile liderlik, yönetim, danışmanlık, öğretim, araştırma ve karar verme becerilerini geliştirerek hemşirelik bakımı uygulamalarında yeterlilik kazanmasI bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is designed to prepare the student for transition into the role of the professional nurse. The student will be prepared to work effectively within clinical settings by managing resources responsibly, supporting safe quality care and utilizing evidence-based practice. The student will exhibit the ability to move effectively into the professional nurse role, abiding by the nurse scope of practice. Clinical learning experiences in acute care settings enable the student to expand communication skills as a member of an interdisciplinary team, and initiate actions to resolve conflict. The student will demonstrate communication skills necessary for collaborating with the multidisciplinary team to promote positive patient outcomes. Theories of human caring and the nursing process will be utilized to provide culturally sensitive patient centered care. Students will implement health promotion and teaching strategies, problem solve, priority set, and coordinate care for a group of patients. Identification of caring occasions/caring moments will be a component of this course. Students will articulate evolving issues in nursing, including informatics and the application of legal and ethical principles to patient care situations.
NRS403HEALTHCARE MANAGEMENT ( HEALTHCARE MANAGEMENT )Z223.05.04Sağlık ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram ve kuramlar, sağlık mevzuatı, sağlık politikaları ve finansmanı, sağlık hizmetlerinde örgütlenme, hasta bakım sunum sistemleri, sağlık insan gücü planlaması, sorun çözme, karar verme, kalite, çatışma, değişim, kariyer ve performans yönetimi ile ilgili bilgi ve edindiği bilgileri uygulama ortamında kullanma becerisi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course examines leadership and management theories with concurrent clinical experience in the nurse manager role. The course will consider various elements of leadership in a complex, multi-professional and rapidly changing healthcare system, and will enable students to assess and strengthen their managerial and communication skills. An understanding of current economic, political, professional and social issues in healthcare will provide a basis for the development of leadership skills.
NRS404SENIOR PROJECT II ( SENIOR PROJECT II )Z031.07.03Bu ders, iki derslik bir dizideki ikinci derstir; bu ders, hemşirelik öğrencilerinin daha önce öğrenilen hemşirelik teorisini ve klinik bilgilerini eğitimleriyle bilimsel bir hemşirelik projesinin tanımlanması ve uygulanmasında uygulamalarına izin verir. Bu proje kullanmaktadır, ancak bakım ve etik/yasal konular temel bakım, çeşitlilik, hemşirelik rolleri, bilgi teknolojisi ve sistemleri, nüfusa dayalı liderlik becerilerin daha önce öğrenilen bilgi, öğrenme-öğretme ilkeleri, sağlık politikası, değişim süreci, grup süreci, takım çalışması, işbirliği, sağlık politikası ve dağıtım sistemleri, kalite geliştirme, kanıta-sınırlı değildir.This course is the second course in a two-course sequence; this course allows nursing students to apply previously learned nursing theory and clinical knowledge with their education in the identification and implementation of a scholarly nursing project. This project utilizes, but is not limited to, previously learned knowledge of leadership skills, principles of teaching/learning, health care policy, change process, group process, team building, collaboration, healthcare policy and delivery systems, quality improvement, evidence-based care, diversity, nursing roles, information technology and systems, population-based care and ethical/legal issues.
NRS405HEALTH POLITICS ( HEALTH POLITICS )Z202.03.02Kamusal politikaların oluşturulması, sağlık politikalarının planlanması, sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuat, mevcut politika ve yasaların sağlık kuruluşlarına etkileri, değişen sağlık sisteminde hemşirenin rolü, sağlık politikalarının dönemlere göre incelenmesi, son dönem sağlık politikaları ve sağlıkta dönüşüm programı, sağlık politikaları üzerine etkili uluslararası kuruluşları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course is an introduction for undergraduate students to the major policy issues affecting health care and examines the role of government in the health care system. An important focus of the course is an assessment of the role of policy analysis in the formation and implementation of national and local health policy. The role of the legal system with respect to adverse medical outcomes, economic rights, and individual rights is also discussed. Proposals for health policy reform at the national and local level are examined throughout the course, with an emphasis on Medicare and Medicaid reforms currently being implemented or considered.
NRS407SENIOR PROJECT I ( SENIOR PROJECT I )Z031.07.03Bu ders, iki ders dizisindeki ilk derstir; ilgilendiği bir konuyla ilgili bir araştırma projesini ele alır; konular kariyer, sağlık, sosyal, eğitim, politik, teknoloji, çevre ve toplum konularını ilgilendirebilir. Konular okul ortamında çalışma ve sunum için uygun olmalı ve öğrencinin konuyla ilgili genel bilgi birikimine katkıda bulunacak çalışma ve ilgi alanlarını oluşturmalıdır. Öğrenciler kendi konularını veya ilgi alanlarını seçecek ve atanan öğretim üyesi başarıyı teşvik etmek için yapı, süreç, son tarihler, kriterler, geri bildirim ve destek sağlayacaktır. Tüm konular atanan öğretim üyesi tarafından önceden onaylanmalıdır.This course is the first course in a two-course sequence; it addresses a research project on a topic of interest; topics may concern careers, health, social, educational, political, technology, environmental, and community issues. Topics must be appropriate for study and presentation in the school environment, and should constitute areas of study and interest for the student that will contribute to the general store of knowledge in the subject. Students will choose their own topics or areas of interest, and the assigned faculty member will provide the structure, the process, the deadlines, the criteria, the feedback, and the support to promote success. All topics must be pre-approved by the assigned faculty member.
NRS409FIRST AID AND DISASTER NURSING ( FIRST AID AND DISASTER NURSING )Z223.04.04Afet tipleri, afetlerin birey ve toplum üzerindeki etkileri, afet yönetim aşamaları ve afetin aşamalarında rol alabilecek kurum ve kuruluşlar, afetlerde hemşirenin rolü, afet durumlarının sağlık çalışanlarına etkileri, kaza yerinde yönlendirme, bilgilendirme, karşılaşılan acil durumlarda yaşam kurtarıcı girişimlerde bulunabilme bilgi ve becerisi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.This course provides the comprehensive study to handle life threatening emergencies; obstructed airway procedures, breathing emergencies and CPR for all ages. The student will be prepared to make appropriate decisions regarding care for traumatic emergencies, some medical conditions, head and spine injuries, fractures, burns etc. It provides the students with knowledge that will help them to provide efficient nursing care during disaster situations either in pre-hospital settings or in hospital settings and also in disasters.
NRS411INTENSIVE CARE NURSING ( INTENSIVE CARE NURSING )S202.02.02Bu ders, hemşirelik öğrencilerine kritik hasta hastaları için yetkin ve güvenli bir şekilde bakım yapmak için gerekli becerileri sağlamak üzere tasarlanmıştır. Öğrencilerin bilgi tabanlarını genişletmelerine ve kritik bakım hemşireliği psikomotor becerilerine hakim olmalarına, akut yaşamı tehdit eden koşulları ve tutumları olan hastalar için kapsamlı hemşirelik bakımının değerlendirilmesi ve sağlanması ile ilgili klinik ortamlarda ve eylemde yansıma yoluyla odaklanmaya odaklanır. Ayrıca, hemşireliğin derhal hızlı ve doğru bir şekilde değerlendirilmesine ve önceliklere göre kaliteli hemşirelik bakımının sağlanmasına odaklanmaktadır. Öğrenciler farklı vücut sistemi değişiklikler ile kritik hasta için kapsamlı kaliteli hemşirelik bakımı sağlamak için, invaziv cihazlar farklı kritik sağlık hizmetlerinde karşılaşılan makineleri farklı türleri ile birlikte ve etkinleştirmek ve farklı yoğun bakım ayarları, kritik hastalar için bakım sağlamak için hangi uygulama oluşur kritik bakım ortamı anlamak için. Hemşirelik süreci, bütünsel hasta bakımı sağlama yaklaşımı olarak kullanılır. Bu derste eleştirel düşünme, klinik yargı, karar verme ve takım çalışması vurgulanmaktadır.This course is designed to provide nursing students with the skills required to care competently and safely for critically ill patient. It focuses on having the students expand their knowledge base and master critical care nursing psychomotor skills associated with assessment and provision of comprehensive nursing care for patient with acute life threatening conditions and attitudes through reflection in and on action in clinical settings. It also focuses on the application of immediate rapid and accurate nursing assessment and provision of quality nursing care according to priorities. It enable the students to provide comprehensive quality nursing care for critically ill patient with different body system alterations, with different types of invasive devices and with different types of machines encountered in critical care settings and to understand the critical care environment in which practice occurs in order to provide care for the critically ill patients in the different critical care settings. Nursing process is used as an approach of providing holistic patient care. Critical thinking, clinical judgment, decision making and team work are emphasized in this course.
NRS413QUALITY MANAGEMENT IN HEALTH CARE ORGANIZATIONS ( QUALITY MANAGEMENT IN HEALTH CARE ORGANIZATIONS )S202.02.02Kaliteli sağlık hizmetleri dünya çapında bir hedef haline gelmiştir. Dünyanın dört bir yanındaki topluluklar artık sağlık hizmetlerinde değer önerisinin etkinleşmesiyle giderek daha fazla ilgilenmektedir ve sağlık kalitesi bilimi hızla ilerlemektedir. Bu dersin amacı, öğrenciye sağlık hizmetleri sürekliliği boyunca kalite kavramı ve kalite iyileştirme süreci hakkında bilgi vermektir. Bu ders, kalitenin tarihi ve evrimi, terimleri, ilkeleri, teorileri ve uygulamaları üzerine odaklanmaktadır. Öğrenci kalitesi yöntemleri dâhil olmak üzere, ancak sürekli kalite iyileştirme ve toplam kalite yönetimi ile sınırlı farklı bir koleksiyon ve kaliteli sağlık hizmetleri daha güvenli, zamanında, etkili, adil, verimli ve hasta odaklı hale getirmek için uygulama kalite yönetimi ve sürekli kalite geliştirme süreçleri ile ilgilidir.Quality health care has become a worldwide goal. Communities around the world are now increasingly involved with effectuating the value proposition in healthcare, and the science of health care quality is advancing rapidly. The purpose of this course is to familiarize the student with the concept of quality and the process of quality improvement across the health care continuum. This course focuses on the history and evolution of quality, its terms, principles, theories, and practices. The student is introduced to a diverse collection of methods of improving quality, including but not limited to continuous quality improvement and total quality management, and to the guidelines for implementing quality management and the continuous quality improvement processes to make quality health care more safe, timely, effective, equitable, efficient, and patient-centered.
NRS417FORENSIC NURSING ( FORENSIC NURSING )S202.02.02Adli hemşirelik, sağlık hizmetlerinin ve yasal sistemlerin kesiştiği hemşirelik uygulamasıdır. Öğrenciler adli hemşireliğin tarihini ve çeşitli adli hemşirelik uzmanlık rollerini keşfedeceklerdir. Yetkili ve bütünsel adli hemşirelik uygulamaları için gerekli beceriler, travmatik olayların veya cezai fiillerin kurbanlarına ve faillerine bakmak için sunulacaktır. Şiddetin yaşam süresi boyunca etkisi tespit edilecektir. Vaka çalışması analizine katılım kişisel görüşlerin incelenmesini, etik ve yasal ikilemlerle ilgili açık tartışmaları, insan haklarını ve eleştirel düşüncenin uygulanmasını teşvik edecektir.Forensic nursing is the practice of nursing in which health care and the legal systems intersect. Students will explore the history of forensic nursing and a variety of forensic nursing specialty roles. Skills needed for competent and holistic forensic nursing practice will be presented to care for victims and perpetrators of traumatic events or criminal acts. Impact of violence across the life-span will be ascertained. Participation in case study analysis will promote examination of personal views, open discussion on ethical and legal dilemmas, human rights, and application of critical thinking.
SINIF: 4 - DÖNEM: 2
Ders KoduDers AdıDTTPKECTSH.S.İçerik TRİçerik ING
NRS406NURSING INFORMATICS ( NURSING INFORMATICS )S202.02.02Bu ders, hemşirelik bilişimini hemşirelik pratiğini desteklemek için hemşirelik, bilgisayar ve bilgi bilimlerinin bir entegrasyonu olarak tanıtır. Hemşireleri, teknolojinin etkin kullanımı ve sağlık sunumunun tüm yönleriyle uygulamaları hakkında bilgilendirecektir.This course introduces nursing informatics as an integration of nursing, computer, and information sciences for the support of nursing practice. It will acquaint practicing nurses with the effective utilization of technology and its applications throughout all aspects of health delivery.
NRS414CURRENT APPROACHES IN NEWBORN ( CURRENT APPROACHES IN NEWBORN )S202.02.02
NRS416HEALTH TOURISM ( HEALTH TOURISM )S202.02.02
EBS : Kıbrıs İlim Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi Kıbrıs İlim Üniversitesi AKTS Bilgi Paketi AKTS Bilgi Paketi ECTS Information Package Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), Avrupa Yükseköğretim Alanı (Bologna Süreci) hedeflerini destekleyen iş yükü ve öğrenme çıktılarına dayalı öğrenci/öğrenme merkezli öğretme ve öğrenme yaklaşımı çerçevesinde yükseköğretimde uluslarası saydamlığı arttırmak ve öğrenci hareketliliği ile öğrencilerin yurtdışında gördükleri öğrenimleri kendi ülkelerinde tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından 1989 yılında Erasmus Programı (günümüzde Yaşam Boyu Öğrenme Programı) kapsamında geliştirilmiş ve Avrupa ülkeleri tarafından yaygın olarak kabul görmüş bir kredi sistemidir. AKTS, aynı zamanda, yükseköğretim kurumlarına, öğretim programları ve ders içeriklerinin iş yüküne bağlı olarak kolay anlaşılabilir bir yapıda tasarlanması, uygulanması, gözden geçirilmesi, iyileştirilmesi ve bu sayede yükseköğretim programlarının kalitesinin geliştirilmesine ve kalite güvencesine önemli katkı sağlayan bir sistematik yaklaşım sunmaktadır. ETIS : İstanbul Aydın University Education & Training System Cyprus Science University ECTS Information Package ECTS Information Package European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) which was introduced by the European Council in 1989, within the framework of Erasmus, now part of the Life Long Learning Programme, is a student-centered credit system based on the student workload required to achieve the objectives of a programme specified in terms of learning outcomes and competences to be acquired. The implementation of ECTS has, since its introduction, has been found wide acceptance in the higher education systems across the European Countries and become a credit system and an indispensable tool supporting major aims of the Bologna Process and, thus, of European Higher Education Area as it makes teaching and learning in higher education more transparent across Europe and facilitates the recognition of all studies. The system allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. It also offers a systematic approach to curriculum design as well as quality assessment and improvement and, thus, quality assurance.